Barnsteenslak met parasitaire zuigworm


In de natuur kun je van alles beleven, mooie en aandoenlijke zaken zoals jonge vogels of kleurrijke vlinders, maar er gebeuren  ook dingen die verre van romantisch zijn.
Zo kwam ik een tijdje geleden een barnsteenslakje tegen dat geparasiteerd was door een zuigworm.



De gewone barnsteenslak (Succinea potris) is een klein slakje van 15-20 mm  die je vaak aantreft aan de waterkant. Ik vind ze fotogeniek en dus let ik er eigenlijk altijd wel op als ik er eentje zie.
Zo ging dat een tijdje geleden ook, ik zag een slakje, maar toen ik beter keek zag ik iets heel merkwaardigs. Dit slakje had een tentakel die enorm groot was en merkwaardig pulserend bewoog.

Larve van zuigworm in tentakel van slak afbeelding:.Wikipedia

Ik had al snel in de gaten dat ik hier te maken had met een slakje die tegen zijn wil gastheer was geworden van een parasiet. De larve van een zuigworm (Leucochloridium paradoxum) had zich in het slakje ontwikkeld en vormde een knotsvormig uitsteeksel waarmee het in een tentakel van het slakje was gaan groeien. Het was ook de larve die verantwoordelijk was voor opvallende in- en uitstulpende bewegingen van de enorme tentakel.
Op een afbeelding van Wikipedia is te zien hoe een larve zich een weg zoekt in de tentakel van een slak.



Bovenstaand filmpje dat ik gemaakt heb van het barnsteenslakje is niet van geweldige kwaliteit, maar je kunt wel heel goed zien hoe bizar het is dat het slakje daar rondkruipt met met zo'n enorme tentakel.
De pulserende bewegingen die door de larve worden veroorzaakt zijn er niet zomaar, daar is een heel slimme reden voor.


Vogels zien die opgezwollen en hevig bewegende tentakel aan voor een lekker hapje en eten daarom de geparasiteerde slak op als ze die tegenkomen. Hierdoor komt de larve in het spijsverteringskanaal van de vogel terecht, waar het kan uitgroeien tot een volwassen zuigworm.
Als de slak niet door een vogel wordt opgegeten, groeit de larve gewoon door totdat de tentakels uiteindelijk openbarsten. De larven moeten dan zien dat ze op een andere manier een een nieuwe gastheer krijgen.



Tja en de arme barnsteenslak  is dus hoe dan ook ten dode opgeschreven als hij onvrijwillig als gastheer moet dienen voor een zuigworm.
Geen vrolijk verhaal dus maar wel een voorbeeld hoe buitengewoon vernuftig de natuur steeds maar weer in elkaar blijkt te zitten.

Reacties

  1. mooie serie leuk filmpje en leerzaam omschrijving gr jans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dat op de nuchtere maag, met droge ogen te aanschouwen. :-)

    Het woord 'vernuftig' impliceert dat er verstand en moedwil aan te pas komt. Zelf ben ik meer van de school dat iets heel langzaam geëvolueerd is, zonder voorafgaande opzet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha trek je van mijn woordgebruik niet te veel aan Harry, ik ken plant en dier wel vaker eigenschappen toe die ze wellicht niet echt hebbenmaar een vrijmoedige eigen interpretatie zijn van de feiten :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Wat bizar zeg. Maar wel weer een leuk weetje. Zoals altijd mooi omschreven en leerzaam en mooi geïllustreerd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een prachtige informatie en een heel mooi filmpje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onvoorstelbaar is dit, mooi gefotografeerd Coby, het filmpje is ook mooi.
    Ik wist dit niet, weer iets geleerd zeg ik dan maar.
    Wel zielig voor de slak, maar ook voor de vogels mocht die de slak eten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo.

    vraagje, wat is de reden dat slakken tegen een huis omhoog gaan kruipen. Geen voeding vlg mij te vinden en toch maken tientallen de tocht tegen mij huis omhoog.

    Groetjes Tineke van Veen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke vraag, eerlijk gezegd heb ik geen idee, maar misschien hebben anderen wel een antwoord op jouw vraag. Ik zal zelf ook verder op zoek naar een antwoord.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Hoi Coby,
    Je hebt een mooi vervolg gemaakt op het verslag over deze slak dat ik vorig jaar september op mijn blog gezet heb. Het is een interessant en intrigerend onderwerp. Bij jou heeft de slak net weer op een iets andere manier met zijn parasiet te maken. Mooie beelden, interessante tekst.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees, ik meende al dat jij er ook al eens aandacht aan had besteed. Ik heb het nu even kunnen opzoeken, de slak van jou had twee larven in zijn lijf, deze heeft er eentje. Een bijzonder fenomeen is het waar jij ook bizarre foto's van hebt, door het tegenlicht kun je daar zelfs de hele larve zien liggen,brrr.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Ik kende het verhaal al van Kees, maar het blijft interessant om nog eens te lezen. Echt bizar, ja. Ik ben het zelf nog nooit tegen gekomen.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je laat het hier mooi zien Coby, al is het voor de slak natuurlijk geen pretje.
    Maar ja, dat is de natuur.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeetje Coby,
    deze slakjes ken ik wel maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit eentje met zon wurm erin heb gezien. Misschien niet goed opgelet of gewoon niet op gelet. Ik was eigenlijk heel verbaasd toen ik je filmpje zag. Wat een vreemd gezicht was dat maar door je uitleg heb ik zowaar weer wat geleerd. ik ga daar een volgende keer toch eens beter op letten als ik zo'n slakje zie. Hier in het streekbos en dan met name langs het eco-padje zitten er veel. Zielig voor de slak maar in de natuur is de wet "eten of gegeten worden".
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. och, arm slakje...
    Wat een interessante blog weer, dit heb ik nog nooit gezien, en zodoende wist ik dit ook niet. Weer wat geleerd.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Coby,

    Een blogje dat ik gemist heb, maar ik ben blij dat ik het toch nog even bekijk.
    Ik heb namelijk ook zoiets gezien en vroeg mij af wat het was.
    Een prachtig informatief blogje en nu weet ik eindelijk wat ik dus gezien heb.
    Jouw foto's zijn ook een stuk beter dan wat ik er van gebakken had overigens.
    Erg mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi en boeiend, wat steekt de natuur toch bijzonder in elkaar!

    Groetjes Lpes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland