Sneeuw en ijzel in Drenthe

Grote delen van Nederland hebben er alleen via de media kennis van genomen, maar in het noorden van het land en ook in Drenthe was het even flink winters met sneeuw en vooral ook ijzel.
Ook bij mij in de straat kon geschaatst worden, dat heb ik zelf niet gedaan, maar uiteraard ben ik wel even de camera aan de slag geweest.




Het begon op 3 januari 2016 bescheiden met wat bevroren druppels. Altijd leuk die druppels en alvast een eerste mogelijkheid om wat plaatjes te maken. Ik hoorde de takken van de bomen wel rinkelen vanwege de ijzel, maar op de grond bleef het dus bij wat ijzige druppels.



De volgende morgen, 4 jauari bleek het gesneeuwd te hebben, daar word ik altijd blij van en gelukkig kon ik ook nu een paar opnamen maken, Lastig trouwens want het sneeuwde nog steeds en dan is het een hele klus om de apparatuur schoon te houden. Deze opamen heb ik gemaakt met de Panasonic FZ100, die ik steeds even in mijn jaszak kon stoppen.





Op 5 januari was het echt spiegelglad en was het bijna geen doen om de straat op te gaan, code rood werd er afgegeven en niet voor niets. Wie er niet op uit hoefde deed dat niet en menigeen nam een vrije dag. Gelukkig kun je in de eigen tuin vaak ook leuk opnamen maken en dat heb ik dan ook even gedaan. Alle bloemen die een paar dagen eerder nog in lente-achtige warmte stonden, waren nu bedekt met een laagje ijzel, verbazingwekkend hoe snel het weer kan veranderen en hoe groot de verschillen in ons kleine landje ook kunnen zijn.





Op 6 januari nog steeds spekgladde wegen en er kwam zelfs nog wat extra ijzel bij toen het weer neerslag kwam. Voorzichtig lopen dus, het was glibberen en glijden. Slimmerds hadden antislip-hulpmiddelen onder de schoenen en zelf gig ik gewapend met nordic walkingstokken de straat op. Maar voor het fotograferen kon ik me prima vermaken in  mijn eigen tuin.





7 januari was de laatste dag met ijzel, in de loop van de dag kwam de temperatuur boven nul en begonnen de sneeuw en de ijzel langzaam te smelten. Grote pakken sneeuw en ijzel kwamen met veel geraas en donderend lawaai naar beneden vallen. Voor het zover was kon ik nog net een paar laatste plaatjes maken van het mooie natuurfenomeen ijzel.

Reacties

  1. Prachtig Coby! Het was buitengewoon onhandig weer, maar wat was het mooi. Ik heb er van genoten. Geweldig hoe de natuur de boel ontregeld, zo is die ons toch weer mooi de baas. Mooie foto's, ik heb zelf ook met plezier buiten gestaan met ijskoude handen om foto's te maken, al zijn die van jou wel mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel fraaie serie van het koude noorden Coby. En dan te bedenken dat het hier zo'n 8 graden was.
    Het kan verkeren. Ben benieuwd of we nog winter gaan krijgen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige plaatjes heb je geschoten, in dat opzicht is het heel erg mooi. Alleen als je er echt uit moet is het niet leuk meer. Hier was het niet kouder dan 6° boven 0.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Of ik nu moet zeggen dat jullie geluksvogels waren daar in het noorden, weet ik niet. Er was natuurlijk ook wel veel overlast. Maar dit hebben jullie toch maar mooi weer gehad. Hier in 't westen niets anders dan regen, wind en grijs weer. Prachtige foto's heb je kunnen maken, Coby. Stuk voor stuk beauty's. Bevroren bloemen stelen altijd mijn hart. Zó mooi. 6 en 8 zijn mijn favorieten. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een fascinerend schouwspel en heel inspirerend voor fotografen, prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Het was dan wel ongemakkelijk met de ijzel, maar je hebt er ook prachtig van kunnen profiteren. Het was echt de buitenkans om dit ook in je eigen tuin te kunnen doen. Je hebt je met de macro goed kunnen uitleven. Ik vind het een prachtige serie geworden, waar we hier in het westen helemaal niets van gezien hebben. De eerste winterbeelden heb je zo al binnen. Hopelijk krijgen we ook nog zo'n kans.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt er goed gebruik van gemaakt Coby.
    Prachtige foto's van de ijzel.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hooi Coby
    wat een mooie winterse beelden zijn dit dat is genieten hier is nog geen vlokje gevallen het enige wat valt is regen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Coby,

    Lekker hoor dat je sneeuwbeelden hebt kunnen maken. Dat is altijd toch wel weer apart en leuk om te doen. Het heeft zo zijn eigen sfeer he? Foto 6 is een schoonheid en nummer 3 komt daar vlak achteraan. Prachtig hoe je de kleuren hebt vastgelegd en zeker de verijsde druppels. Als ik dit soort foto's zie dan moet ik daar zelf toch ook eens meer mee gaan doen. Maar ja, dan zie ik weer een vogeltje vliegen en is mijn aandacht weer elders ;-)
    Prachtig blogje en hopelijk komt er nog een vervolgje aan, maar dan zonder de ijzel. Alleen sneeuw is veel beter.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    ik moet eerlijk bekennen dat ik toch wel met enige jaloezie naar deze foto;'s kijk hoor.
    Bij ons alleen maar regen en een keer vastgevroren autoruiten (toen ik na de avonddienst naar huis wilde) maar geen sneeuw of mooie rijp. Ik zie hier echt een prachtige serie met zowel ijs, druppels en sneeuw. Dit is zo mooi om te zien. Echt prachtige foto's en ik heb hier dan ook heerlijk van genoten. Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ohh, de sneeuwfoto's maken mij jaloers, die van de ijzel iets minder, hoewel ik je foto's geweldig vind, zit ik niet te wachten op een spekgladde laag op de weg.....
    De bloemen en knoppen werden even mooi ingepakt met een laagje ijs.
    Mooi gefotografeerd.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby,
    Mooie serie van de sneeuw en ijs foto's.
    Heel mooi zo de bloemknoppen onder een laagje ijs.
    Wij hebben hier niets gehad, ze zeggen dat er nu wat winter komt, we wachten het af.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk dat winterse weer, hier was het grijs en nat. Jij hebt je heerlijk uitgeleefd in je omgeving en in je tuin. Leuk de bloemen bedekt met een ijslaagje. Ook de druppels zijn mooi. Zeker de 2e met dat doorkijkje.
    Mijn hoop is gevestigd op het weekend.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bijna helemaal gemist; 3 januari vertrokken; maar dankzij jouw even kunnen meekijken. Leuk gedaan Coby! Mooi voor je volgende boek.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland