Vogelvaria

In dit blog een aantal vogels die ik al een aantal maanden geleden heb gefotografeerd. Telkens waren er weer andere foto's of onderwerpen die voorrang kregen. Omdat ik de foto's wel de moeite waard vind om ze even te laten zien, nu dus weer eens een vogelblogje.

Boerenzwaluw

Boerenzwaluw

Boerenzwaluw

Boerenzwaluwen (Hirundo rustica) vind ik prachtige vogels, om werkelijk te zien hoe fraai gekleurd ze zijn, moet je een beetje geluk hebben dat het juiste licht er op valt. Het liefst moet je ze dan ook nog tedelijk dichtbij hebben. In dit geval klopte eigenlijk alles en had ik ook nog geluk dat het vogeltje wel even wilde blijven zitten. Ik ben blij met deze zwaluwfoto's, die volgens mij wel de mooiste zijn die ik tot nu toe heb gemaakt.

Gele kwikstaart

Gele kwikstaart

Gele kwikstaarten (Motacilla flava) zie ik ook graag, mooi zonnig kleurtje en ze zijn vaak ook heel actief en daarom leuk om ze te bekijken. Hoewel het ook met de gele kwikstaarten niet zo goed gaat zijn ze hier in mijn omgeving in Drenthe gelukkig op veel plaatsen wel te vinden, Vaak zitten ze op de grond tussen de vegetatie naar voedsel te zoeken, maar af en toe heb je ze even fijn vrij zitten op een paaltje of, zoals het vrouwtje hierboven, op een draadje.

Witte kwikstaart

Witte kwikstaart

Witte kwikstaart

Witte kwikstaarten (Moticilla alba) zijn ook de moeite waard om voor de lens te krijgen. Ze zijn niet uitbundig gekleurd, maar hetzijn charmante vogeltjes in hun zwart/wit/grijze verenpakje. Tegen elkaar zijn ze overigens niet altijd even charmant, de heren kunnen net als hun gele familiegenoten, heftige onderlinge strijd leveren om territoria en vrouwtjes. Het vogeltje op het paaltje was helemaal niet bezig met strijd, maar had de grootste moeite om op het dunne draadje het evenwicht te bewaren, de lange staart was een zeer bruikbaar hulpmiddel daarbij.

Witte kwikstaart

Witte kwikstaart

Gelukkig voor de witte kwikstaart zit het prikkeldraad altijd aan paaltjes vast. Die paaltjes zitten natuurlijk veel comfortabeler, dat ontdekte ook deze kwikstaart. Vanaf deze stabiele uitkijkpost was een voor het vogeltje een stuk makkelijker om te speuren naar lekkere hapjes.

Wilde eend vrouwtje

Wilde eend mannetje

Tot besluit echtpaar wilde eend (Anas platyrhynchos) een vogelsoort waar vaak niet al te veel aandacht aan wordt besteed omdat het zo'n algemeen voorkomende soort is.
Als zich echter de kans voordoet om er aardige opnamen van te maken dan doe ik dat graag en kun je meteen goed bekijken hoe mooi die wilde eenden zijn en niet alleen het mannetje, maar ook het vrouwtje heeft een prachtig verenkleed.



Reacties

  1. Hoi Coby,
    Ik was al verrast dat je met vogelfoto's kwam. Het is momenteel niet de beste tijd ervoor. De foto's zijn stuk voor stuk top, dus het is een goed idee om er ook anderen van mee te laten genieten. Bovendien gaat het om vogels die meestal vrij snel wegvliegen, dus dat maakt de prestatie nog beter.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Cobie ,
    Het maakt toch niets uit wanneer ze gemaakt zijn ik vind ze prachtig en ik zag an hun snavel niet wanneer ze gemaakt waren !!
    bedankt voor je show , het was weer genieten !!
    groetjes , Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi Coby
    mooie foto's van de zwaluw erg lastige vol om te fotograferen.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. allemaal PRACHTIGE foto's en vogels! de tweede foto vind ik grappig, de boerenzwaluw lijkt wel aan het zingen geslagen.
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Coby,

    Zoals ik al op FB zei, heb je dit witte kwik wel erg mooi weten te belichten. Is toch een hele lastige met dat wit, zwart en grijs in het verendek. De gele kwik is 1 van mijn favoriete vogels en deze staat er ook zo prachtig op. Erg fijn als je dan niet van dat hele zonnige weer hebt. Leuk dat de zwaluw je op de derde foto nog even aankijkt. Dat levert altijd leuke foto's op. Prachtige foto's allemaal, maar voor mij winnen de wilde eenden het toch. Ook ik mag ze graag op de foto zetten en het blijft een grote uitdaging om daar dan iets extra moois van te maken. Bij de woerd ben je daar helemaal in geslaagd. Prachtig standpunt, lekker zonnetje op de kop en dan dat leuke opgetilde pootje. Super.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat zou zeker jammer zijn om ze niet te laten zien.
    Prachtige vogelserie Coby.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    wat een vreselijk mooi blog met deze zwaluwtjes en kwikjes :-)
    In de zomer gaat de lens inderdaad gauw even naar de bloemen en de bijtjes en dan blijven de vogels in het archief (daarom is mijn archief ook zo vol geworden hahahahahaha.......) Heerlijk om weer wat van deze vogeltjes te zien en het zijn ook nog eens hele fraaie platen hoor! Mooie zachte achtergronden en vanuit hele mooie standpunten gefotografeerd :-) Ik heb heerlijk zitten genieten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk zo'n vogeltussendoortje, ik heb ook nog steeds kwikstaartjes in een mapje staan, nou ja, ze vliegen niet weg. Je hebt ze allemaal prachtig prominent in beeld! Boerenzwaluw met opengesperd snaveltje is mijn favoriet.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hele leuke vogelvaria, en alle vogels die je hier laat zien, zou ik graag eens zo op die manier op de foto willen zetten.
    Ik vind gewoon de hele serie erg mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland