Op zoek naar weidebeekjuffers en oog in oog met een jonge buizerd

Nadat de jonge torenvalken waren uitgevlogen was het tijd om eens weer op zoek te gaan naar andere mooie zaken in de natuur. Op 26 juni besloot ik eens te kijken hoe het met de weidebeekjuffers (Calopteryx splendens) was. Deze prachtig gekleurde en sierlijke libellensoort hoop ik ieder jaar even te bewonderen. Het is al prachtig om de fraaie blauwe mannetjes laag over het water te zien dwarrelen als vlinders. Maar natuurlijk hoop ik dan ook wat leuke foto's te kunnen maken van deze schitterende juffertjes.





Ik liep nog maar even langs het water te struinen en te speuren, toen ik al geluk had en de eerste weidebeekjuffermannetjes zag rondvliegen. Vervolgens is het dan een kwestie van goed in de gaten houden waar ze gaan zitten. Met wat geluk is dat een plekje waar je zelf goed bij kunt komen en is het daarnaast nog even afwachten of ze ook bereid zijn om even voor je te poseren. Die medewerking werd in eerste instantie absoluut niet gegeven en er was dan ook enig geduld nodig voor het lukte, maar de beloning was er met mannetjes die ook nog wel even fraai hun prachtige vleugels wilden showen.



Terwijl ik zo aan het zoeken was naar weidebeekjuffers zag ik ook vele groot dikkopjes (Ochlodes faunus), kleine leuke vlindertjes die ik ook best de moeite waard vond om even te fotograferen. Twee zaten er mooi synchroon op een blad, ik zou het zelf niet mooier hebben kunnen bedenken.
Ook zaten er diverse vlinders op de vele distels die er bloeiden, je kunt zo ook goed zien hoe klein de dikkopjes zijn.





Mijn belangrijkste doel waren de weidebeekjuffers en dus wilde ik daar weer verder naar op zoek toen ik opeens vanuit een ooghoek iets zag komen aanhobbelen aan de overzijde van het stroompje. Door de afstand en het hoge gras zag ik in eerste instantie niet wat het was, maar toen het dier dichterbij kwam zag ik tot mijn verbazing dat het een jonge buizerd was. Vermoedelijk had hij net als de jonge torenvalken nog maar net het nest verlaten en was hij nog niet helemaal zelfstandig. Ik hoorde in de omgeving ook wel buizerds naar elkaar roepen en ook deze buizerd liet op een gegeven moment wel even van zich horen. Een kwartier heb ik van zijn aanwezigheid genoten totdat hij tussen de brandnetels verdween.




Hierna toch echt op zoek gegaan naar vrouwtjes van de weidebeekjuffer, die blauw van kleur zijn, maar meer goudachtig, tot groen van kleur en hoewel minder opvallend toch ook heel fraai.
De vrouwtjes zitten vaak wat meer verstopt en hoeven geen indringers weg te jagen en zijn daarom vaak wat lastiger te vinden. Het is niet zo gek trouwens dat de vrouwtjes zich wat proberen te verstoppen, ieder juffermannetje dat vol zit met hormonen is op zoek naar vrouwtjes om mee te paren. Ook een mannetje azuurwaterjuffer (Coenagrion puella) deed toenaderingspogingen maar het vrouwtje weidebeekjuffer liet merken geen enkele interesse te hebben in die vreemdeling.



Als je zo langs het water loopt te struinen valt er van alles te ontdekken. Zo waren er ook vele vrouwtjes wolfspin te vinden die een cocon met eitjes met zich meedroegen. Zodra de jonge spinnetjes uit de eitjes komen bijt het vrouwtje de cocon open en klimmen de jonge spinnetjes bij hun moeder op de rug, waar ze nog een aantal dagen mee mogen liften met het vrouwtje. Ik heb dat ook al eens laten zien in deze blog samen met nog wat meer informatie, zorgzame spinnetjes zijn die wolfspinnen.





Tot besluit nog een paar foto's van de weidebeekjuffermannetjes, uiteindelijk was dat mijn doel, alhoewel er dus ook heel leuke andere ontmoetingen waren met de jonge buizerd als grote verrassing.
Maar met mijn weidebeekjuffers ben ik ook wel weer blij, ik vind het zulke sierlijke beestjes, wellicht door de chique donkerblauwe metallic kleur en zeker ook door de mooie houdingen die ze kunnen aannemen. Ik had graag nog wat meer willen experimenteren met het licht, maar de plaats waar ze zaten liet dat helaas niet toe, dus dat plaats ik dan maar weer op mijn wensenlijstje.




Reacties

  1. Wow, wat een serie, Coby. Die jonge buizerd vind ik helemaal fantastisch, maar het mooiste deel vind ik de weidebeekjuffers en de dikkopjes. Foto 5 (simultaan zitten) en 12 zijn absolute toppers. Wat mooi. Een heel dik compliment. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzondere ontmoetingen en natuurlijk weer prachtige foto's.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi Coby
    Volgens mij heb je die dag genoten en je heb genoeg gezien het is een mooie serie geworden.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig mooi de serie weidebeekjuffers, maar je ontmoeting met de jonge buizerd is ook heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    Wat een schitterende platen van de weidebeekjuffers. Helaas zie je ze in het westen niet, ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien. De dikkopjes, en in het bijzonder het duo, staan er ook fraai op. Wat leuk om zo ineens een jonge buizerd op je pad te zien. Het heeft je die dag wel meegezeten, en het heeft je ook nog zoveel prachtige beelden opgeleverd.
    Maar het moet gezegd worden, de weidebeekjuffers stelen de show.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou ,Nou ,Nou, wat een pracht wat je hier neer zet Cobie ! ik heb al weken overal gekeken of er ook maar één weidebeekjuffer te zien was maar nog nooit heb ik er zelfs een gezien ! mag ik ook vragen waar jij deze hebt gefotografeerd ?
    Kees schreef ook al dat je ze hier in het westen niet tegen komt dus dat is voor mij al duidelijk dat ik deze hier niet tegen zal komen !!
    Bedankt dat jij ze zo mooi aan ons laat zien !
    groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijke foto's van die prachtige weidebeekjuffers Coby, bij ons in de buurt zitten ze helaas niet. De foto van de twee dikkopjes vind ik ook geweldig, en zo'n jonge buizerd voor je lens is natuurlijk ook een feestje.

    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig om te zien deze weidebeekjuffers.
    Hun mooie blauwe kleur (inderdaad van de mannetjes) vind ik ook bijzonder mooi. ook de vrouwtjes zijn heel mooi en ik ben het met je eens dat dit een van de mooiste en elegantste juffertjes zijn die we hebben. Het dikkopje is ook altijd heel leuk om te fotograferen :-) Op die wolfspin heb ik het niet zo maar ik kan hem zo wel mooi even goed bekijken. En jaaaaaaaa....... dan die jonge buizerd. Wat ontzettend gaaf dat je die zaag en zo mooi kon fotograferen. Dat is best jaloersmakend hoor Coby! Super!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie van de weidebeekjuffers Coby.
    Al had ik zelf ook graag die jonge buizerd gefotografeerd ;-)))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Coby,

    Prachtige blogjes heb je gemaakt tijdens mijn vakantie, waarbij de torenvalkjes natuurlijk voor mij een hoogtepunt zijn. Hoewel er vorig jaar meer valkjes waren, vind ik de foto's van dit jaar mooier. Ze komen nu namelijk wat mooier tot hun recht, omdat ze wat meer ruimte hebben. Topplekje heb je daar en genie er nog meer vele jaren van, want het blijft leuk. De jonge buizerd is ook een fraaie. Die jonge vogels zijn nog niet zo heel schuw, dus een buitenkansje. Prachtig hoe je de juffers in beeld hebt gebracht. Dat heb ik ook een aantal keren geprobeerd, maar zo mooi als bij jou, lukt mij toch echt niet. Schitterende serie van de Zonnedauw. Heel mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland