Macrofotografie- bloemen

De lente is in aantocht en dat maakt dat het steeds meer gaat kriebelen wat macrofotografie betreft.
Om alvast wat in de lentestemming te komen had ik mezelf verwend met een mooie bos tulpen. Prachtig waren de tulpen en ze bloeiden dat het een lieve lust was, maar een bos tulpen heeft niet het eeuwige leven en dat was op een gegeven moment ook wel te zien.




De hoogste tijd eigenlijk om de bloemen in de groene container te deponeren, maar eigenlijk vind ik de vergane glorie van  uitgebloeide en wat verlepte tulpen wel heel fotogeniek.
Voordat de tulpen dus voor goed zouden verdwijnen, besloot ik om er de macrolens maar eens op te richten en eens even fijn te experimenteren. Bij bovenstaande foto's heb ik de belichting dusdanig aangepast dat alle aandacht naar de tulpen gaat.






Vervolgens een serie met heel andere belichting en meteen ook een heel andere sfeer, waarbij de achtergrond in dit geval dus met veel kleur aanwezig is. Je ziet dat deze tulpen echt hun beste tijd hadden gehad, maar juist daardoor vind ik ze eigenlijk veel meer fotogeniek dan een bos verse tulpen. Het verfomfaaide blad, dat nu volop zicht geeft op de meeldraden en de stamper, die door hun vorm nu voor een belangrijk deel het beeld bepalen. Leuk om zo rustig thuis de tijd te nemen om zo van alles uit te proberen wat wellicht later het jaar ook in de natuur wel weer van pas kan komen.




Ach en omdat ik de smaak helemaal te pakken had moest ook de amaryllis er aan geloven. Ik probeerde eerst de hele bloem er op te krijgen, maar hoe mooi hij ook bloeide, ik kon dat beeld niet naar mijn zin vastleggen. Ik besloot daarom ook hier de macrofotografie dan maar toe te passen en dat bleek de goede keuze te zijn. De prachtige meeldraden en de fraai gevormde stamper waren perfect voor macrofoto's. En zo had ik een leuke middag met mijn bloemetjes en heb ik weer eens even heerlijk gespeeld met de macrolens.



Ook nog even aandacht voor mijn boek "Natuurkieker in Drenthe" voor wie het boek nog niet heeft wellicht een goed moment om het nu aan te schaffen. Het boek volgt namelijk de seizoenen te beginnen met de lente, je kunt zo mooi volgen wat er zoal in de natuur te zien en beleven valt gedurende de opeenvolgende maanden.
Natuurkieker in Drenthe is een natuurboek vol foto's en verhalen over de natuur in Drenthe en kost 22,50 euro (en 2,00 bijdrage in de verzendkosten).
Wil je het bestellen stuur dan een mailtje naar natuurkieker@gmail.com voor meer informatie kun je ook even kijken op deze link.


Reacties

  1. Mooi, Coby. De foto's van de tulpen met de lichte achtergrond spreken mij het meeste aan. Ik herken het probleem met de Amaryllis. Daar ben ik ook al zo vaak mee bezig geweest. De bloem is eigenlijk te groot om er iets aparts van te maken. Foto 9 springt er voor mij echt uit. Prachtige kleuren en compositie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk om zo met de macro te stoeien wat prachtig die tulp in een stadia waar je hem niet zo gauw in fotografeert maar als je dit ziet vraag je je gelijk af waarom ben ik daar nou nooit eens opgekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby,
    Je bent lekker bezig geweest met de macrolens, en het resultaat vind ik echt prachtig.
    Foto 1, 3 en 4 zijn mijn favoriet.
    Dit is voor mij ook wel een tip om wat meer vaardigheden met het macro gebeuren te krijgen.
    Maar tja mijn hart ligt toch meer bij de vogels.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is eerlijk gezegd niet helemaal maar ding, maar ik vind de uitvoering wel heel goed, het lijkt me nog helemaal niet zo gemakkelijk, dus complimenten.
    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtige macrofotografie, ook van de vergane glorie! ik vind deze reeks echt fantastisch. spijtig ben ik zelf niet bedreven in dit genre. je moet er erg veel geduld voor hebben denk ik, en ik heb ook geen macrolens.
    lieve groet en doe zo voort!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig wat je met tulpen allemaal kunt doen.
    Je hebt er mooie macro foto's van gemaakt Gonnie.
    De eerste drie vind ik het mooist en dan de laatste serie met de meeldraden .
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo kun je extra lang en veel plezier hebben van een bos tulpen! De foto's zijn prachtig.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Inspiratie kan overal vandaan komen. Je hebt lekker kunnen stoeien met de macrolens en er zitten hele mooie opnamen tussen. Nu naar buiten voor "macro in het wild".
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Uitgebloeide tulpen zijn op allerlei manieren vast te leggen. Leuk om te zien hoe jij het hebt aangepakt. Nummer 2 en 3 spreken mij het meeste aan.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi die stampers, heb ik ook meerdere malen gedaan en is toch wel gaaf om te zien zo groot die details.
    Groeten Robbie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Coby,

    Wat een leuke en mooie variatie in dit blogje. De eerste drie en de laatste drie vind ik het mooist. De eerste drie vanwege de prachtige witte achtergrond waardoor het roze en de details in de bloemblaadjes zo mooi tot uiting komen. De laatste drie vanwege de uitstekende scherpte op hetgeen wat e wilt laten zien. Heel mooi gedaan en nog niet zo simpel om het zo uit te voeren.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby........

    ben erg onder de indruk van je 1ste drie foto's...prachtig, ze zijn haast doorzichtig..
    ten 2de moet ik zeggen dat ik zulke foto's eigenlijk niet van je gewend ben...
    maar ik moet zeggen super hoor...weer eens wat anders, knap foto werk!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,

    ik ben het met bovenstaande sprekers eens dat de eerste 3 foto's werkelijk ontzettend mooi zijn qua kleur en achtergrond., maar ook je andere foto's vind ik heel mooi gedaan. Foto 9 heeft voor mij sowieso een hoog genietgehalte want die komt echt heel erg mooi over. Prachtige kleuren ook en de details laat je heel goed uitkomen. Laat de lente maar doorgaan :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank voor jullie reacties en commentaren, boeiend om te lezen wat iedereen hier van vind.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tulpen fotografie is denk ik een verslaving.
    Ik ga niet zover om een foto uit te zoeken.
    Voor mij zijn ze allemaal mooi .
    Een foto beoordelen is nu eenmaal subjectief-wat de een mooi vindt voor de ander minder mooi.
    Een vriendelijke groet eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland