Waarom klepperen ooievaars


Toen ik op 11 april weer even een kijkje ging nemen zag ik dat er maar één ooievaar (Ciconia ciconia) op het nest aanwezig was. De andere liep een eind verder op een akker te foerageren. Het is echt leuk om vogels zo regelmatig te volgen en een prima kans om meer van deze dieren en hun gedrag te leren. Een bijzonder gedrag dat kenmerkend is voor ooievaars is het klepperen met hun snavels, in deze blog het antwoord op de vraag waarom ze klepperen.



De ooievaar op de grond liep met grote passen rond, hier en daar een lekker hapje oppikkend. Ik had de indruk dat hij ondanks de flinke afstand mijn komst inmiddels ook wel had gezien, maar hij ging rustig door met zijn bezigheden.



De tweede ooievaar was aanwezig op het nest en en zag ik voor het eerst echt zitten alsof ze wel zou willen broeden. Ik hoop natuurlijk zeer op jonge ooievaartjes want dat is al een tijdje geleden dat ik die heb gezien. In dit nest zouden jonge ooievaars volgens mij goed te fotograferen zijn, maar we zullen zien hoe het afloopt.






Toen de andere ooievaar ook weer op het nest kwam begroetten ze elkaar uitgebreid met geklepper van de snavels. Als er een ooievaar terugkomt op het nest is de begroeting zeer uitbundig, alsof ze elkaar in jaren niet gezien hebben. Omdat ik mij al goed geïnstalleerd had met mijn apparatuur kon ik dit prachtige ritueel even prima vastleggen en de ooievaars werkten zelf ook fijn mee door goed naar me toe te staan. Ik geniet altijd enorm van dit gedrag en kan het niet vaak genoeg zien. Zo mooi hoe die grote vogels daar elkaar zo enthousiast verwelkomen met snavel geklepper en prachtige elegante houdingen. Qua geluid moeten ooievaars het ook echt doen met klepperen van de snavel want een ooievaar kan geen stemgeluid maken, dus niet roepen of zingen alleen de jonge vogels kunnen wat geluid voortbrengen.





Het begroetingsritueel wordt vooral ook gebruikt om de band tussen de twee ooievaars te verstevigen. Ooievaars zijn heel trouwe partners die in principe elkaar hun leven lang trouw blijven. Het klepperen wordt al begonnen als er een partner naar het nest komt vliegen. Op het nest wordt het begroetingsritueel daarna verder uitgebreid met de prachtige bewegingen. En ten slotte komen ze heel dicht bij elkaar met hun snavels om elkaar hun genegenheid te tonen. Heel mooi om te zien hoe teder die grote vogels met elkaar omgaan.
Dat kan ook heel anders zijn trouwens als er een indringer bij zou komen, dan zijn ze uitermate fel en worden de snavels echt als wapens gebruikt waarbij ze elkaar ook behoorlijk kunnen verwonden. Maar hier was duidelijk sprake van een grote wederzijdse genegenheid bij deze vogels en ik hoop natuurlijk dat dat aanleiding zal zijn voor het voorbrengen van een aantal mooie jonge ooievaartjes. Het was in ieder geval even weer een uurtje genieten bij deze mooie vogels.



Reacties

  1. Wat is dit mooi. Indrukwekkend. Ook zo lief. Ik blijf het volgen. Dank je wel voor je geweldige verslag
    Groet Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank voor je leuke reactie Nienke, ik hoop dat ik nog een mooi vervolg zal kunnen laten zien
    met jonge ooievaartjes, maar zover is het nog niet.
    Nattuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldige serie Coby mooi om te zien.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Coby wat een heerlijke serie met een prachtige uitleg,dit is genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat het genieten zal zijn als je dit in het echie ziet geloof ik meteen Coby, prachtig ook hoe je het ons weer laat zien.
    Daar geniet ik nu weer van.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Compliment voor de foto's. Heel gaaf om dit gedrag van de ooievaars zo op de gevoelige plaat vastgelegd te zien.

    Groetjes,
    Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt. Echt genieten. Leuk ook om te lezen hoe dat klepper ritueel in zijn werk gaat. Ik wist helemaal niet dat ooievaars verder dus geen geluid kunnen maken. Weer wat geleerd! Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Cobie ,
    Ja dit verslag is voor mij niet onbekend hoor !!
    Ik volg ze ook al een paar jaar en geniet net zo als ik van deze mooie serie nu doe je hebt het heel ontroerend vast weten te leggen !!
    En zo gaat het dag in dag uit met deze prachtige Vogels !!
    Bedankt voor je mooie show !
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's Coby. Heel mooi om dit te zien en horen :-)
    Aan het nest te zien is het nog vrij nieuw, want ze blijven terug keren op hun oude nest dat elk jaar dikker wordt. Zoals het er nu uitziet, zou je inderdaad heel goed de jongen kunnen volgen. Dat zou erg leuk zijn. Ik hoop het voor je.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi hoe je het gedrag van deze prachtige vogels laat zien, en het zou idd geweldig zijn als deze serie een vervolg krijgt met jonge ooievaartjes.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige rituelen; mooi vastgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige foto's Coby, het is altijd leuk om het begroetings ritueel te zien.
    Ik hoop dat je ook de jongen straks kan vast leggen.
    Deze serie is echt genieten zo.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Week of vier geleden nog kunnen zien hoe twee ooievaars een indringer in hun gebied bleven achtervolgen om de indringer weg te jagen, daarbij werden de snavels echt als dolken gebruikt, héél heftig allemaal. Met zijn tweeën tegen een, de indringer had zelfs bloed aan zijn veren en wist maar net te ontsnappen aan dit geweld. Zit nu 15 km verder op een nest! (Ringen af kunnen lezen met telescoop!)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Coby,

    Terwijl ik je blogje lees, realiseer ik mij dat ik inderdaad nog nooit een ooievaar geluid heb horen maken. Uiteraard behalve het geklepper.
    Weer wat geleerd dankzij natuurkieker! Ik heb zo'n vermoeden dat ik niet de enige ben die dat niet wist.
    Prachtige serie foto's plaats je erbij met voor mij nummer 15 (en dus ook 1) als allermooiste.
    Je zult hier inderdaad het geluk gaan hebben dat je de kleintjes betrekkelijk snel zult zien.
    Meestal is de nestrand een stuk hoger en gaan ze pas opvallen als ze gaan staan.
    Ik verwacht dus nog wel een aantal hele mooie series van dit nest.
    Deze serie is in ieder geval erg mooi geworden met al die verschillende houdingen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk om deze serie bij jou te zien, Coby. Ik heb een paartje een paar jaar geleden gevolgd en ik ben het helemaal met je eens, dat dat heel leuk is om te doen en ze zo te kunnen bestuderen. Als ik naar jouw prachtige foto's kijk heb ik bijna spijt dat ik ze dit jaar niet heb bezocht. Erge mooie serie, waarbij opvalt dat je lucht niet te blauw is, terwijl het wit toch mooi belicht is (dat heb ik steeds). Knap gedaan. 1 is een juweeltje! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank voor jullie reacties en commentaren, leuk dat er steeds weer zoveel mensen de moeite nemen
    om hier een reactie achter te laten, ik stel dat zeer op prijs.
    Ik begrijp dat ik niet de enige ben die verrast is dat de ooievaar geen stemgeluid heeft maar uitsluitend
    communiceert middels snavelgeklepper.
    En uit de reactie van Coen blijkt dat de snavels dus ook echt als heel gevaarlijke steekwapens gebruikt
    worden tegen indringers.
    Ik hoop uiteraard nu op jonge vogels en mooie foto's daar van maar het is nog even wachten, het lijkt er wel op
    dat er steeds serieuzer op het nest gezeten wordt.
    En wat de belichting betref Joke, het is heel erg afhankelijk van het licht dat er is, deze dag was het helder, maar
    niet te hard licht. Ik heb inmiddels nog een serie gemaakt waarbij ik ook een veel blauwere lucht heb en veel ast ook van
    harde schaduw. Het is dus niet allemaal met de instelling van het toestel op te lossen denk ik.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Coby,
    Het is al weer een tijd geleden dat ik ooievaars van redelijk dichtbij gezien heb. Zo mooi als jij hier laat zien heb ik nog niet meegemaakt. Jammer genoeg zitten er bij mij in de buurt voor zo ver ik weet geen ooievaars op een nest. Ik ben benieuwd of je het geluk hebt ook jongen te zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Coby,
    wat een mooi blog met de ooiveaars. Ik vind je uitleg uitermate boeiend over het geklepper
    en zo leer ik weer heel wat bij. Wij hebben hier geen ooievaars maar ik mag ze wel heel graag zien.
    De vele begroetingen op het nest en de vele verschillende poses maken deze blog meer dan aantrekkelijk.
    Hier geniet ik van :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuke blog. En een paar hele mooie intieme ooievaars foto's. Het verhaal van het klepperen kende ik, maar leuk om het nog eens te lezen. Ze doen het niet altijd, gisteren was ik bij een ooievaars nest waar een ooievaar terugkwam die niet begroet werd (of ze hadden misschien ruzie gehad)......dat nest ga ik ook proberen te volgen, het is alleen wat verder van huis, dus ik hoop dat het gaat lukken, want ik weet wel zeker dat mevrouwe lag te broeden, er werd ook met nest materiaal gesleept. De voorlaatste foto vind ik de allermooiste. Ik hoop dat er nog een vervolg, met kleine ooievaartjes, komt.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo, via Twitter kom ik hier op je blog. Fantastisch heb je deze klepperende ooievaars weergegeven met hun geklepper. Zelf ben ik ook een liefhebber van deze vogels. Af en toe hun nesten bezoeken doe ik dan ook graag. Mooie scherpe foto's maak je, heel mooi!
    groetjes
    Gejo

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooi blog Coby, en de één na laatste foto: top!
    Groetjes, Robyn

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi blog en foto's. (je kan de andere bericht verwijderen want daar zit een foute regel in) Via een vriend op Yt kwam ik op dit blog terecht omdat ik wat zocht over de geklepper ooievaar en dit mooie blog vertelde mij al wat.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland