De Knobbelzwaan

De Knobbelzwaan is een opvallende verschijning in de natuur vanwege zijn formaat en witte kleur.
Op het water een zeer elegante vogel en op het land een wat logge waggelaar en een opstijgende Knobbelzwaan is natuurlijk een heerlijk gezicht.


Ik heb al diverse blogjes aan de Knobbelzwaan gewijd en dit zal ook wel niet de laatste Knobbelzwaanblog zijn. Ik vind ze prachtig om te fotograferen en ook wel een uitdaging om er dan toch nog weer fraaie nieuwe foto's van te maken.



Al weer een tijdje geleden heb ik een hele tijd bij een echtpaar Knobbelzwaan gestaan die druk bezig waren hun verenkleed in orde te maken. Alle vogels zijn nu in hun mooiste verenkleed en ook de beide Knobbelzwanen zaten prachtig in de nieuwe  veren.



Knobbelzwanen zijn 3- 4 jaar als ze een partner zoeken en voor het eerst gaan broeden.
Als ze eenmaal een paartje gevormd hebben, blijven ze hun hele leven verder bij elkaar. Ik heb geen idee hoe oud deze Zwanen zijn, ze kunnen 15- 20 jaar oud worden en dat is best oud voor vogels.



Deze Knobbelzwanen waren dus uitgebreid aan het poetsen, wie weet wel als voorbereiding op het baltsritueel. Dat baltsritueel speelt zich af op het water, is niet zo spectaculair als bij Futen, maar wel heel elegant en met mooie synchrone bewegingen met kop en hals.


Het leek wel een beetje of ze wat aan het "droog-oefenen" waren want het poetsen ging soms ook heel mooi synchroon en als je de uitdrukking op hun kop goed bekijkt zie je ze wat dromerig kijken, mijmerend over misschien wel een nest met mooie kleine jonge Knobbelzwaantjes...

Reacties

  1. Hoi Coby, wat een mooi blog om zo op de zondagochtend op mijn gemak te bekijken.
    Zwanen zijn prachtig, en ze vervelen nooit, zeker niet als je naar zulke mooie beelden kunt kijken, het witte verenkleed heb je geweldig mooi in beeld gebracht.
    Fijne portretjes, waarvan ik nr 4 met het verenkraagje extra mooi vind, en de laatst is lief!!
    Fijne zondag en groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby....

    Ik vind ze ook zo mooi...
    Prachtig om te zien hoe ze zich altijd mooi en schoon maken.
    Je kunt er echt eens even uitgebreid voor van zitten
    want het levert altijd schitterende plaatjes op.
    Jij hebt het hier heel mooi in beeld gebracht.
    Ik ga met Loes mee wat betreft nr. 4,
    prachtige compositie maar ik wil de anderen niet te kort doen hoor...
    heel fijne blog...

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo moet het dus met de witte zwaan. Ik zie dat je er geen supervette serie van hebt geschoten met een zalige belichting. Prachtig werk dus....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby,

    Tijdje niet bij je komen kijken; was wat blogmoe.
    Prachtige serie vind ik dit; erg subtiel! Ik sla ze meestal over maar je laat hier zien dat er wel degelijk fraaie foto's van te nemen zijn.

    Gr. Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful bird! It's nice to know that they will live with the same mate for life! Great pictures, especially the last one.

    Have a nice Sunday,
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige serie om eens even lekker voor te gaan zitten. Wat zijn het toch schitterende (en fotogenieke!) vogels. Je laatste foto is bij mij favoriet. Wat een plaatje :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke serie van een zo gewone vogel, goed idee om deze zwaan eens in de schijnwerpers te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Cobby
    wat een mooie foto's het blijven mooie beesten die zwanen.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie Coby en die laatste daar dromen we allemaal van. Komende weken wordt weer genieten. De lente is toch wel een super jaargetijde om te fotograferen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mooie serie hoor! Leuk die laatste met dat kleintje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Coby,

    Prachtige sierlijke serie, maar die laatste is echt helemaal top.
    Wat een fantastische intieme foto.
    Heerlijk.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zwanen zijn op zich al fantastisch om te zien,maar bij die laatse foto smelt je gewoon weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,
    Mooi! Zo sierlijk dat gepoets, prachtige dieren. En ja, die kleintjes, super snoezig. Ik hoop er dit jaar ook weer op. In de winter heb ik het paartje nog dikwijls gezien, nu al een tijdje niet. Vorig jaar begonnen ze op 15 april met broeden, dus dan zal het nest nu wel buiten mijn gezichtsveld liggen. Maar gelukkig heb je nog de foto's en de herinneringen.
    Fijne dag en groeten,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige zwanen serie, wat is het een mooi dier.
    Oh, die laatste foto is echt cute.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie serie van deze zwaan Coby.
    Bovendien kan ik niet zeggen welke mijn favoriet hier in deze is,
    want ze zijn allemaal mooi. Er straalt liefde en warmte
    uit deze serie. Echt geweldig dit.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank voor jullie reacties en commentaren.
    Leuk dat er ook hier weer zoveel mensen de
    moeite hebben genomen om te reageren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland