Zeearend gezien - wat een imposante vogel!!

Vanmiddag ben ik even met de auto de natuur in geweest. En ik werd ontzettend verrast met een prachtige Zeearend!! Ik had een paar jaar geleden een keer een gezien, maar alleen vliegend en dan ook nog erg hoog.
Ik had deze Zeearend bijna gemist, maar dankzij een Houtduif op een paaltje kwam ik op het goede spoor.


Ik kon niet goed zien wat er op het paaltje zat en besloot een foto te maken, en het bleek dus een houtduif te zijn, niet echt iets bijzonders maar dat wist ik zo in elk geval  zeker.
Daar vlakbij zat ook een roofvogel, het was nogal ver weg en ik hield het eerst op een Buizerd. Gelukkig wilde ik dat ook zeker weten en maakte daar ook een foto van. Tja en toen ik op het schermpje van de camera wat inzoomde wist ik niet wat ik zag:  EEN ZEEAREND, geen twijfel mogelijk.




Wat een kolossaal beest is dat, moet je eens kijken naar die Zwarte Kraai, het lijkt er wel een Musje bij.
De Zeearend trok zich overigens niets aan van de Kraai en die laatste hield zich toch wel wat meer gedeisd dan tegen over Buizerds, maar durfde zich wel in de nabijheid van de Zeearend te begeven, heel bijzonder om te zien.



De Zeearend is zeldzaam er broeden sinds enkele jaren alleen een paar Zeearenden in de Oostvaarderplassen. En in de winter zijn er ook enkele Zeearenden die hier komen overwinteren en vandaag dus een gezien in Drenthe. Als je geluk hebt kan je ze soms zien als er  in voor- en najaar doortrekkers door Nederland komen op weg van en  naar hun broedplaats in Noord Europa.
De Zeearend heeft een enorme spanwijdte tot wel 2,50 m, een grote krachtige snavel en een witte korte staart, zoals op de foto hierboven te zien is.


Zie op de foto  hierboven ook de enorme snavel die een Zeearend heeft, echt niet te geloven zo groot, daar wil je als prooi niet tussen belanden. Het is echt een majestueuze verschijning, geweldig om dat te mogen zien.


Op een gegeven moment ging hij op de wieken en vloog richting een enorme hoeveelheid ganzen. die raakten daardoor volledig in de stress en gingen massaal de lucht in onder luid gegak en vleugelgeruis. En de Zeearend vloog er dwars doorheen met zijn enorme vleugels. Wat een spektakel was dat, de Ganzen vlogen echt letterlijk alle kanten op.


Uiteindelijk bleek hij geen gans gepakt te hebben, misschien zelfs voor hem wel te groot.
 Daarna waren twee Buizerds nog aan de beurt, die werden ook de stuipen op het lijf gejaagd en kozen het hazenpad, volgens mij verdreven van een prooi, maar de Zeearend zag ik later niet eten dus mogelijk was het niet zo of vond hij het maal van de Buizerds er niet lekker genoeg uitzien.


Al met al een geweldig avontuur waar ik anderen graag een beetje van mee wil laten genieten aan de hand van de foto's en het verhaal er bij. Het 2011 is nog pril  dus alle kans om zelf  dit jaar ook nog iets moois te ontmoeten.
Mijn jaar is met deze waarneming al geweldig van start gegaan.

Reacties

  1. Wauw! Wat een belevenis! Daar had ik wel heel graag bij willen zijn. Ook mooie foto's: je kunt heel goed zien hoe groot en indrukwekkend de vogel was. Wat een vleugels!
    Gefeliciteerd met deze mooie waarneming. Je verslag is ook adembenemend :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland