Pimpelmees kwetsbaar in koude winter

Ook in je eigen tuin kan je van alles beleven. Dit bericht gaat over een Pimpelmeesje dat bijna ten onder ging aan kou, dorst en honger.
Ik wilde de voederplaats voorzien van nieuw voer en zag daar een Pimpelmeesje zitten, ineen gedoken en niet in staat weg te vliegen. Het beestje was duidelijk niet in orde en ik kon het  zelfs pakken.



Ik nam het vogeltje mee naar binnen en zette het in een bakje zodat het in ieder geval weer wat op temperatuur kon komen en niet ten prooi zou vallen aan een kat. Vervolgens gaf ik het Pimpelmeesje wat water en hier knapte hij zichtbaar van op.
In de winter hebben vogeltjes ook behoefte aan water, als er sneeuw ligt, gebruiken ze dat wel als vocht, maar anders is het goed om bij het voer ook water te plaatsen.



Op een gegeven moment begon hij echt weer tot leven te komen en verliet het bakje. Ik besloot om te proberen hoe het ging als ik hem weer naar buiten zou brengen.
Op  een beschut plekje legde ik wat voer en daar dook hij gretig op af. Hij at alsof hij in dagen niet had gegeten. Voedsel is in koude tijden erg belangrijk voor vogeltjes, ze hebben het eten dan ook nodig om op temperatuur te kunnen blijven.



Hij had zo'n honger dat al zijn aandacht bij het voer was en hij zich  niets van aantrok van mijn aanwezigheid. Zo kon ik zelfs foto's maken met mijn 100mm macrolens.
Op deze manier heb ik deze foto's kunnen maken waarop mooi gedetailleerd de fraaie structuur van de veertjes is te zien.


Uiteindelijk zat hij weer in de struiken en ik ga er vanuit dat het door alle extra zorg goed gekomen is met dit mooie Pimpelmeesje.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland