Paartje Blauwe Kiekendief

De hele winterperiode heb ik mogen genieten van soms wel 3 paartjes Blauwe Kiekendief in mijn omgeving. Het is een groot genoegen om deze sierlijke roofvogels in de buurt te hebben en ze te kunnen observeren als ze aan het foerageren zijn.



Laag over het veld vliegend zie je ze speuren naar een prooi en het is verbazingwekkend hoe wendbaar ze zijn. De hele winter heb ik  geprobeerd om echt mooie foto's van deze prachtige roofvogelsoort te maken, maar het is me niet gelukt om er werkelijk fraaie plaatjes van te maken.



Ze waren steeds ver weg, toch wil ik hier nog een serie foto's laten zien van de Blauwe Kiekendief in zijn natuurlijke omgeving. Ik heb al eens eerder een blog gemaakt van roofvogels in hun natuurlijke omgeving en ik moet zeggen dat ik dat toch ook wel mooi vind en zo zie je ze toch vaak, op afstand.




In deze blog laat ik zowel het blauw/grijze mannetje zien met de kenmerkende zwarte vleugeltoppen en het vrouwtje is bruin en heeft een kenmerkende witte band aan het begin van de staart.
Het is geen wonder dat er lange tijd is gedacht dat het om twee soorten vogels ging in plaats van een paartje van dezelfde soort.




Inmiddels zie ik geen van de paartjes Blauwe Kiekendief meer bij mij in de buurt rondvliegen dus is neem aan dat ze hun tocht naar noordelijke streken zijn begonnen om daar te gaan broeden en jongen groot te brengen. En ik hoop ze na het broedseizoen weer terug te zien keren om hier weer een winterperiode door te brengen. Meer over de Blauwe Kiekendief zie deze blog.


Reacties

  1. Hoi Coby
    wat een geluk dat je ze op de foto hebt het zijn mooie vogels.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ndanks de grote afstand kan ik ze toch goed bekijken Coby, mooi hoor!
    Ik ben ( nog ) niet thuis in roofvogels, dus ik zou het bruine vrouwtje beslist voor een buizerd aanzien :-(
    Het blauw/grijze mannetje, die herken ik nu vast wel, als ik hem ooit mag zien natuurlijk!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit zijn echt prachtige vogels en ook groot. Het meest bijzondere vind ik de kleur van het mannetje en het laag over het veld vliegen. Ik heb het genoegen gehad tijdens een winter een paartje goed te kunnen bekijken omdat op de akker naast ons huis het graan niet geoogst kon worden en daarom enorm veel muizen aantrok en vervolgens ook de Kiekendieven: zit je zo maar uit je kamerraam roofvogels te observeren!
    Deze zijn ook prachtig.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat hebt je pracht vogels voor je lens gehad,en ik heb weer heel wat geleerd ondertussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby...
    Deze vogels heb ik ook nog nooit gezien en wat is het dan toch mooi dat ze in jou omgeving zitten. En ook al kun je niet echt super dichtbij komen toch heb je mooi opnames kunnen maken van hun natuurlijke habitat..
    Dat vind ik soms net zo mooi als een close-up...Al willen we natuurlijk altijd graag van alle 2 wat...
    Maar misschien komen ze het volgend jaar weer bij je in de buurt wonen...wie weet, wat in het vat zit verzuurd niet..

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Coby,

    Oh, wat wil ik graag zo'n mooi blauw/grijs mannetje platen.
    Vrouwtjes zie ik zat, maar mannetjes... Nee, nog nooit gezien.
    Meer dan uitstekend vastgelegd en ik hoop er nog veel van te zien.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! Wij kwamen zaterdag bij het bekende veldje van Anjum niet verder dan een mannetje die niet gefotografeerd wenste te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Wat leuk om zo'n paartje te zien. Ik zou de donkere hebben aangezien voor een buizerd. De grijs-blauwe is helemaal prachtig.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi, Coby,
    Mooi zo'n paartje blauwe kieken. Zaterdag bij Anjum een mannetje en zondag een man langs de spoorsloot in de Ydermade, maar op de foto? Ho maar. Je bent wel een bofkont met zo'n echtpaar in de buurt!
    Groet, Ubel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,

    zoals je weet ben ik gek op roofvogels dus dit blog is dan ook weer een welkome aanvulling.

    En wat super dat je ook nog een stelletje tegenkwam. Echt een superserie. Heb geen favo want dat zijn ze voor mij echt allemaal :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja is wel heel erg leuk hoor. Ze zitten hier ook wel maar schuw hoor en jij hebt ze best redelijk dichtbij kunnen halen zo...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland