Natuur-avontuur in eigen omgeving (9)

Om de natuur te beleven hoef je vaak helemaal niet ver van huis. In eigen omgeving is al volop natuur-avontuur te beleven. Samen met een groepje andere natuurliefhebbers loop ik iedere week in de eigen omgeving. Vaak stappen we de deur uit en dan begint onze natuurbeleving al. Iedere keer zijn we verrast dat we steeds nieuwe ontdekkingen doen in een omgeving, waarvan we denken dat we alles al weten.


Deze maand maken we al twee jaar  iedere week een wandeling en daarbij laten we ons niet tegenhouden door het weer, onder alle omstandigheden gaan we er op uit. We hebben ook altijd een aantal fotocamera's mee, hetgeen de regelmatige bezoeker van deze blog niet zal verbazen. Toch noem ik het expres want door een fotocamera mee te nemen loop je veel aandachtiger rond en je ziet daardoor meer.


De foto's uit deze blog zijn van begin maart 2012 en uiteraard kun je dan natuurlijk niet voorbij aan de voorjaarsbloeiers als Krokussen en Sneeuwklokjes. Op onze wandelingen neem ik nu meestal mijn  Panasonic FZ100 mee, een mooie allround en vooral  gemakkelijk mee te nemen camera.


Vaak lopen we een stukje door een mooie parktuin en daar ontdekten we vorig jaar voor het eerst de wilg met de zwarte katjes(Salix gracilistyla var. Melanostachys), hij staat er al jaren, maar voor ons was het een ontdekkking. Het is een cultivar met alleen mannelijke bloei en die is fraai, aan het zwarte katje komen rode meeldraden, heel bijzonder. En er naast staat een "gewone" Wilg(Salix) met  witte katjes en daar kan ik niet aan voorbij komen zonder een foto te maken, hoort ook echt bij de lente.

Galvorming door de Wilgentakgalmug (Rabdophaga salicis)

Ananasgal
Mosgal (Diplopsis rosae)

Ik vind het altijd leuk om te merken dat je opeens iets gaat zien als je er over gehoord of gelezen hebt. Zo vind ik nu allerlei galvormen omdat ik sinds kort weet dat er heel veel soorten zijn en dus let ik er nu extra op of ik iets zie wat op een galvorming lijkt.
Ik weet er nog maar weinig van, maar er is een mooie website waar veel informatie over gallen te vinden is
www.plantengallen.com
Ik zal ongetwijfeld nog wel eens blogjes wijden aan dit bijzondere natuurverschijnsel.

Eikentrilzwam (Exidia truncata)
Stijfselzwam (Exidia thuretiana)

Paddenstoelen associeer ik eigenlijk met de herfst, maar er zijn het hele jaar door zwammen te vinden en vooral zwammen die op hout zitten zijn het hele jaar te vinden. Er zijn houtzwammen die jaren oud kunnen worden en dan ook ieder jaar groter worden zoals bijvoorbeeld Tonderzwammen. In de parktuin kwamen we bovenstaande zwammen tegen, ik ben niet zeker van de soortnamen, maar ik houd het voorlopig op de Eikentrilzwam (Exidia truncata) en de Stijfselzwam (Exidia thuretiana).



In de buurt is een klein natuurgebiedje waar we graag even wandelen, het is er vooral erg mooi als de weidebloemen weer bloeien, maar ook nu was het er heel mooi met de fraaie wolkenluchten in combinatie met de rietkragen. Een goede gelegenheid om eens even te oefenen met landschapsfotografie, een onderdeel van de natuurfotografie waar ik me graag nog wat meer in wil bekwamen.



In dat natuurgebiedje kwamen we ook nog bovenstaande zwammen tegen, prachtig om te zien, maar ik durf er geen naam aan te geven. Maar misschien zijn er wel kenners onder de bezoekers van deze blog die me kunnen helpen aan de juiste naam.


Al met al hadden we weer een afwisselende wandeling dicht bij huis en zijn we allerlei zaken tegen gekomen die ik nog niet eerder had gezien. Dat betekent dan overigens niet dat we iets zeldzaams hebben gezien, veel dingen komen algemeen voor, maar je moet er wel oog voor hebben en bewust zoeken naar mooie verschijnselen in de natuur. 

Reacties

  1. Hoi coby
    dit is een genot om naar te kijken ik ruik de lente al .
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie waarbij ik de slaapappel als aparte herken. Deze door sluipwespen aan de wilde rozenstruiken gecreerde gallen, werden vroeger gebruikt als je niet kon slapen en moesten onder je kussen geplaatst worden. Ik denk ook aan de liefdesappelen uit de bijbel, maar dat is een te lang verhaal. Een leuke serie....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o wat heerlijk zo,n lente serie ,als ik jouw serie,s ziet dan word ik er op gedruktvan,zie je wel je moet anders leren kijken.bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby.....

    Wat mooi om met anderen mee te gaan wandelen en als je daar dan een vaste dag voor hebt, gaat het ook gebeuren, weer of geen weer...
    Heerlijk lijkt we dat...en natuurlijk kom je dan van alles en nog wat tegen en ga je idd veel bewuster naar de natuur kijken...
    prachtige serie zet je hier neer...
    mooi om zo'n klein cameraatje mee te hebben die zo in je zak kan, mooi voor als het slecht weer is...
    je een serie mooie macro's gemaakt van de gallen en zwammen,. maar ook de landschapsopnames zien er fraai uit, ik heb er weer van genoten, complimenten

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie gevarieerde serie! Bijzonder met al die galappels. Je landschapsfoto's zijn ook mooi!
    Jij ziet inderdaad wel heel veel dingen, waar een ander zo aan voorbij loopt.....
    Mooi dat we even mee mochten genieten van de wandeling.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om aandacht te besteden aan verschillende soorten gallen en zwammen. Je ziet ze wel eens, maar namen weet ik dan niet.
    Katjes zijn echte lentebodes.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat zijn echt wandelingen met oog voor detail, leuk om dat wekelijks te doen, zo ontdek je steeds meer.
    Prachtig al die details, maar de landschappen met de mooie luchten springen er voor mij het meest uit, samen met de laatste foto, prachtig!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, Coby,
    Heb jij dat ook? Een wandeling maken met een fototoestel om je nek, je ziet veel meer maar je loopt niet zo ver. Dat overkomt mij altijd, lang onderweg maar gen afstand afgelegd.
    Die 'Melanostachys'is de mooiste wilg die ik ken, zonder de anderen te kort te willen doen. Gallen en zwammen! Leuk dat je steeds meer gaat zien en de namen die komen later wel.
    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Coby,

    Als ik mensen hoor zeggen, dat ze nooit zoveel zien als ze in de natuur lopen, dan zeg ik altijd dat ze oogkleppen op hebben.
    Het is gewoon een kwestie van je ogen en oren goed gebruiken en dan zijn zelfs de kleinste dingetjes prachtig door hun eenvoud.
    De katjes en de gallen zijn daar mooie voorbeelden van.
    Prachtig in beeld gebracht.
    Fijn toch dat jij zo'n breed gezichtsveld hebt, waardoor je alle facetten laat zien.
    Ik hoor en zie alleen maar vogeltjes ;-) Oogkleppen dus!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    Prachtig is dat om te zien dat alles weer begint te bloeien. Ik loop vaak hier in het Paradijs en geniet altijd weer van al dat moois. En hier op het blog leer ik weer van alle er bij, waar ik dan weer op kan letten.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Coby, wat leuk om weer mee te lopen. De onbekende zwam zou een Vuurzwam (Phellinus) kunnen zijn maar dan is het wel van belang om te weten wat zijn gastheer is. En ook leuk dat jij nu ook "gallig" wordt, blijven altijd weer bizarre verschijnselen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby,

    weer een heerlijk blog met diverse schitterende foto's en weetjes.

    Die zwarte katjes had ik werkelijk nog nooit gezien, dus ik was blij verrast met deze foto. Wat een mooie boom. En ja, ik wandel tegenwoordig ook met hele andere ogen, nou ja... ik wandel met mijn benen, maar ik kijk anders tegen de natuur aan hihi.......

    Die zwammen kwamen wij gisteren ook tegen in het Zwanenwater, maar ik dacht dat het sterrenschot was, dus daar ook geen foto van genomen.

    Wel lekker om een kleinere camera mee te nemen, want soms is het best een gesjouw.

    Ik heb weer genoten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland