Grote Bonte Specht op bezoek

Onlangs was ik in staat om een serie mooie foto's van de Grote Bonte Specht(Dendrocopos major) te maken. Het is de meest voorkomende spechtensoort in Nederland en ook van West Europa.
Er zit een  paartje bij mij in de buurt en al een aantal jaren  zijn er  jonge spechten te verwelkomen.
Af en toe komen de Grote Bonte Spechten naar de voederplaats, dat gebeurt zeker niet dagelijks, tenzij het heel koud is. Het is me opgevallen dat ze ook vaak een tijdje langskomen als ze weer gaan nestelen.


Dit prachtige mannetje  Grote Bonte Specht is helemaal in zijn mooiste verenkleed, alles is echt intens van kleur en de veren glimmen er over. Een perfect moment om zo'n specht eens extra mooi op de foto te zetten en hij werkte ook nog eens voorbeeldig mee. De lichtomstandigheden waren prima, wat wil een mens nog meer.


De Grote Bonte Specht is een prachtige verschijning op de voederplaats, met zijn zwart, wit en rood-gekleurde verenkleed is een kleurrijke verrassing als hij je tuin bezoekt.
Deze prachtige man had ik al enige weken regelmatig zijn karakteristieke roffel horen maken en nu kwam hij even mee smikkelen  van de pindakaas.



Hoewel hij Grote Bonte Specht heet, is deze soort niet werkelijk een grote vogel. Hij is zo'n 22-23 cm en daarmee is hij kleiner dan een Merel, die 24-25cm groot is. Het verenkleed is overwegend zwart/wit gekleurd en ze hebben een grote felrode vlek onder de staart en het mannetje heeft een rode vlek achter op de kop. Jonge Grote Bonte Spechten hebben een rode kap op de kop, die verdwijnt als ze volwassen worden.


Spechten hebben enorme klauwen waarmee ze zich stevig kunnen vastklemmen en daarnaast gebruiken ze hun staart om op te steunen. Met de forse snavel hakt hij zijn nest in een boom en zoekt er insecten en larven mee onder de schors van bomen. Daarnaast eet de specht ook zaden en bessen en op de voederplaats is hij dol op pindakaas en vetbollen.



De Grote Bonte Specht komt dus naar voederplaatsen, maar is  wel behoorlijk schuw, bij het minste of geringste teken van onraad gaat hij er vandoor en ook als hij in de tuin komt zie je hem voortdurend alert om zich heen kijken. Je kan op de ene foto hier boven ook zien hoe de ogen van de Specht echt aan de zijkant zitten, hij kan dus ver om zich heen kijken. Prachtig vind ik het als zo'n specht achter een paal of boomstam langs gluurt en zo denkt dat je hem niet ziet.



Op dit moment zie ik geen Grote Bonte Spechten meer op de voederplaats, maar ik hoop dat ze straks met hun jongen nog een paar keer langs komen, net zoals de de voorgaande jaren hebben gedaan en dat dan ook de schattige jonge Grote Bonte Spechten met hun mooie rode kapje te bewonderen en misschien ook nog wel te fotograferen zullen zijn.


 Grote Bonte Spechten kunnen zo'n 5-10 jaar oud worden en zijn het hele jaar aanwezig. Ik weet niet of dat voor alle spechten geldt, maar mijn ervaring is dat deze Spechten niet ver uit de buurt gaan, maar jarenlang in dezelfde omgeving blijven broeden. Je kunt de Grote Bonte Specht aantreffen in naaldbossen, loofbossen, parken en tuinen, eigenlijk overal waar ze bomen ter beschikking hebben die groot genoeg zijn om een nest in te hakken.

Reacties

  1. Mooi, Coby! Wij hebben ook heel regelmatig deze mooie vogels in de tuin, ze zijn inderdaad dol op pindakaas, maar ook hangen ze graag aan de grote netten met vogelvoer. Geniet er maar van!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig!!!!! wat een buitenkansje als je deze vogel kunt fotograferen.
    Ik weet dat ze bij mij ook in de buurt voorkomen maar ik heb ze nog nooit bij de pindakaas gezien.
    gefeliciteerd met deze foto`s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby
    je hebt die specht mooi in beeld gebracht ik vind het een pracht van een vogel.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, zo moet het, we kunnen onze spechtenfoto's wel weggooien als je deze er naast zet. Als altijd weer top kwaliteit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie gespot Coby. Prachtige vogels zijn het Ik vind eigenlijk bijna alle vogels wel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat heb je deze er weer mooi op weten te krijgen. Je ziet het nieuwsgierige van de vogel heel duidelijk. Prachtige serie weer.
    Spechten zijn ook spectaculair om te zien, met die rode vlek. Dit blijft genieten, met dank aan de pindakaas....

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful bird and beautiful series!
    Love the comments you have written, I now translate in English with Google Translate and it's better.
    This bird as almost the same size as our Hairy Woodpecker (Picoides villosus)and has similar habits.
    Your pictures are gorgeous and I can't pick one... I love them all.
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat moet jij een mooie tuin hebben dat je zo hoog bezoek krijgt,en die dan nog eens als dank heel mooi voor je gaat poseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een geweldige serie over de grote bonte specht.
    Kwalitatief goede en mooie foto's.
    Bij ons zitten ze ook rondom de tuin maar zo beeldvullend heb ik ze nog niet voor de lens gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto en heel mooi op de foto gezet echt geweldig. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Coby,

    Prachtig om deze vogel zo dichtbij te zien.
    De kleur rood knalt er gewoon uit.
    Ik weet niet in hoeverre jij je foto's bewerkt, maar ik zou als ik jou was de schaduwen (kleur zwart) iets verminderen. Dan zie je meer detail in de donkere delen van de vogel.
    Fantastische tuin heb jij toch en je weet er ook nog heerlijke series te maken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Coby,

    Je laat hier weer een mooi blog zien van de GBS. Deze toch wel schuwe vogel heb je toch maar fraai kunnen kieken. Vooral foto 2 vind ik een toppertje. Hopen als ze gaan nesten je er nog een prachtige serie uit kunt halen.


    Groeten en fijn weekend.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,

    Lekkere serie. Zo dichtbij heb ik 'm nog niet kunnen krijgen. Onze tuin is daar niet geschikt voor. Dus beperk ik me noodgedwongen tot het bos maar daar is ook niets mis mee.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een schitterende spechtenserie. Je hebt het beestje echt van alle kanten kunnen bekijken en fotograferen, wat leuk dat ie bij jullie komt bij de voederplaats.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby,

    wat een geweldige serie is dit van de grote bonte specht. Heb jij dan zo'n grote tuin??? Bij mij zal je deze vogel echt niet in de tuin aantreffen, maar jij gelukkig wel.

    wat een geweldige serie kon je hier van maken en de foto's 5, 7 en 9 zijn wel mijn favoriet.

    Ook de info erbij vind ik weer een mooie aanvulling.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hola hola Coby...
    Wat fantastisch....een echt fotomodelleke.
    Dit is heel bijzonder.
    Dank je wel.
    Dag dag lieve zongroetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tja dit zijn niet zomaar een paar plaatjes die je even schiet, dit zijn de plaatjes waar een puntje aan te zuigen is en wat een supermooi beest is het als je hem zo mooi dichtbij en goed op het licht kan fotograferen. Een groot compliment waard want dit is waar we het voor doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige spechtenfoto's in dit blog. Je hebt ze goed weten vast te leggen, in verschillende houdingen. Mooi hè dat fel rode in combinatie met dat wit en zwart.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Coby
    Wat heb je deze schitterende vogel in veel verschillende standjes en plaatsen kunnen fotograferen, het is echt een hele mooie afwisselende serie geworden.
    René heeft wel gelijk over het zwart,dat is bij een paar foto's idd erg zwart waardoor je de doortekening van de veertjes niet meer zo goed ziet.
    Grappig, zoiets zou ik een jaar geleden niet eens gezien hebben, we leren gelukkig nog steeds bij ;-)
    groetjes en een fijne zondag
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Schitterende serie Coby van de Grote Bonte Specht.
    Wat mooi om hem nu eens van dichterbij te kunnen zien. Wanneer je deze vogel in je tuin mag spotten dan ben je toch wel bevoorrecht.
    Goed gedaan.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt allemaal voor jullie reacties en commentaren.
    Het blijft leuk dat zoveel mensen een reactie achterlaten.
    @Rene en @Loes bedankt voor jullie kritische opmerking over de bewerking, ik zal er nog eens mee aan de slag en kijken of er meer detail in het zwart is te houden.
    En voor al die mensen die denken dat ik een heel grote tuin heb, is niet zo hoor, ik gebruik ook wel andermans tuin om in te fotograferen :-)
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  22. PRACHTIG..IK HEB ZE DAGELIJKS OOK DE JONGEN MAAR FOTOGRAFEREN IS MOEILIJK

    GR CARLA UIT ALMERE

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zeer fraaie site waar ik het bestaan niet van wist. Kom er op via Twitter (@golfbaanhb), waar het niet goed voor is! Zelf hebben we nu regelmatig de bonte specht bij de pindakaaspot in onze tuin. Prachtige vogel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom op mijn blog! Twitter is een mooi medium, al veel contacten en informatie opgedaan via Twitter. Grote Bonte Spechten zijn inderdaad dol op pindakaas en leuk om ze daarmee te verleiden
      om een bezoekje aan je tuin te brengen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Wij hebben ook roodbonte spechten,eten van de insecte bollen. Heb fotoos van de ouders en de jongen.ook dat ze gevoerd worden.komen dagelijks eten.!!!!!

      Verwijderen
  24. Ik heb vandaag tweemaal een grote bonte specht gezien die komt eten aan de mezenbollen die ik in een boom gehangen heb. Het is een mooie vogel. Terwijl ik hier aan het schrijven ben is hij er terug. Enkele dagen geleden heb ik ook een mooie vlaamse gaai gezien die kwam eten aan het zakje nootjes die op de grond gevallen was.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland