Libellen en fotografie

Enige maanden geleden heb ik ook al eens een blog uitsluitend gevuld met libellen en nu dan weer een blog met libellen en juffers, maar deze keer wil ik extra aandacht besteden aan de fotografische aspecten. Ik vind libellen fascinerende insecten en ik hou er ook van om ze te fotograferen.
Dat valt overigens nog niet altijd mee, maar met geduld en de nodige kennis en ervaring lukt het me om regelmatig toch libellen vast te leggen op een wijze waar ik tevreden mee ben. In deze blog een selectie van de afgelopen maanden.

Gewone Oeverlibel        Canon 400d 100mm  f10  1/320  -0.3  iso 400

Gewone Oeverlibel  Canon 400d 100mm f7  1/400  -0.3   iso 400

Voor het fotograferen gebruik ik meestal twee lenzen, in eerste instantie de 300 mm F4 (die ik de laatste tijd regelmatig combineer met mijn 1.4 converter) en als ik merk dat ik dichterbij kan komen pak ik mijn 100 mm macrolens er ook bij. Ik ben in het luxe bezit van twee body's zodat ik niet voortdurend hoef te wisselen van lens.

Blauwe Breedscheenjuffer  Canon 400d 100mm f5  1/500  -0.3  iso 400

Blauwe Breedscheenjuffer  Canon 400d 100mm f5  1/320  -0.3  iso 400

Een mooie zachte achtergrond heb je niet altijd voor het kiezen. Het helpt als je het onderwerp wat afstand heeft tot de achterliggende begroeiing en als je daarbij een klein diafragmagetal gebruikt bijvoorbeeld f 5.6 of kleiner.


Blauwe breedscheenjuffer canon


Als je een klein diafragma getal gebruikt is je scherptediepte beperkt. Dat geeft een mooie wazige achtergrond, maar het zorgt er voor dat er ook maar een beperkt gedeelte van je insect scherp is.
Als je daar rekening mee houdt hoeft dat geen probleem te zijn, wil je de hele insect er scherp op dan kan je er voor kiezen om ze te fotograferen zoals op de foto's 3 en 4.
Je kan ook kiezen voor een frontale foto, bij libellen vind ik dat zelf vaak heel mooie foto's geven.
Als je het onscherpe deel van het lichaam niet mooi vindt zoals bij foto5, dan kan je de foto zo croppen dat het onscherpe deel weg wordt gekaderd, zoals bij foto6, wat ik persoonlijk het mooist vind.

Vuurjuffer  Canon 50d 300mm  f9  1/80  iso 500

Vuurjuffer    Canon 50d  420mm f10  1/500 -0.3 iso 400

Hierboven dezelfde libel, een Vuurjuffer, in twee volledig verschillende omgevingen gefotografeerd.
Het gevolg is ook twee foto's met een totaal verschillende sfeer.

Variabele waterjuffer  Canon 50d  420 mm  f10  1/800 -0.3 iso 400

Variabele waterjuffer  canon 50d  420mm  f10  1/500  -0.3  iso 400

Bij zo'n libellenpaartje vind ik altijd lastig om ze er allebei goed scherp op te krijgen. Er zit in dergelijke gevallen niets anders op dan te zorgen voor een diafragmagetal van tenminste f8 of groter. Gevolg daarvan is dat je een grotere scherptediepte krijgt, maar ook vaak een wat onrustige achtergrond.

Lantaarntje Canon 50d 420mm f6.3   1/400 -0.3  iso 320

Watersnuffel canon 50d  100mm  f8  1/25  iso 400
En ja alles is eindig, een libel heeft al niet het eeuwige leven, maar de Watersnuffel op bovenstaande foto kwam jammerlijk aan een voortijdig einde doordat hij verstrikt raakte in de kleverige druppels van de Zonnedauw.

Reacties

  1. Geweldige foto's weer Coby.
    De oeverlibel vind ik een prachtexemplaar.
    De frontale foto's vind ik het allermooist, daar hou ik zelf ook wel van.

    Groetjes Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's !!
    Leuk die uitleg erbij. Heb je ook een vbijver in je tuin?
    Ik wel, helaas zie ik er dit jaar veel minder.
    De kikkers lusten ze ook wel natuurlijk.
    Jammer van de juffer op de laatste foto,heb het wel eens op een filmpje gezien.
    Triest om te zien, maar goed het is de natuur.
    Fijn hè twee camera's bij de hand, wat een luxe.
    Nu de zon nog.
    Gezellige zondag en groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een hele fraai serie.
    Tjonge vooral de frontale vuurjuffer is om van te smullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige libellen foto's, een genot om naar te kijken coby, en dank je wel voor je deskundige uitleg daarbij! Nog een fijn weekend,
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    Wat een interessante serie met al je uitleg. Ik ken de therorie inmiddels wel, maar ik mag alles graag nog eens lezen om een en ander in de praktijk te kunnen brengen.
    Bij je eerste foto's vind ik de achtergrond toch net te nadrukkelijk aanwezig, maar bij de variable waterjuffers is de achtergrond wel een mooie toevoeging.
    De luxe van nog een body, ja, die heb ik ook, heel fijn en zeker aan te bevelen.
    De laatste foto, zonnedauw met juffer, wat geweldig!
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Wat een leuke leerzame serie!
    Lief dat je deze uiteenzetting doet, er zijn vast mensen die er iets van kunnen leren.
    Ik ben inmiddels gevorderde beginner geworden maar vind het nog leuk om te lezen.
    Een ding vind ik jammer, je plaatst je foto`s vrij klein, groter zijn ze vast nog mooier.
    Ik doe de langste zijde rond de 1000 pixels.
    Heb jij een reden om ze zo klein te plaatsen?
    Misschien denk je "waar bemoei je je mee" maar het is positief bedoeld, je maakt zulke mooie foto`s, die verdienen het om groter bekeken te worden.
    Allemaal mooie foto`s maar de vuurjuffer die over het blad kijkt vind ik echt een TOPPER.
    Mijn complimenten,
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Loes, die eerste twee foto's ben ik met je eens over de achtergrond. Ik heb ze met opzet in deze blog staan omdat ik hiermee wilde laten zien dat je soms de achtergrond niet kan uitschakelen. Ik ben alleen vergeten om dat toe te lichten merk ik, dus nu dan nog maar even. De Libellen zitten echt verweven met de achtergrond en dan kan je die niet vervagen.
    @ Greet kritisch opmerkingen waardeer ik zeer en ben ik blij mee. Ik ben helemaal blij met je opmerking over 1000 pixels. Ik wilde de foto's wel groter in de blog, maar dan liepen ze uit de kaders, nu eindelijk ontdekt waar dat aan lag, bedankt! En Loes ook blij denk ik want die wenste dit ook al lange tijd!
    Vanaf nu dus grote foto's in de blog en misschien pas ik ook nog wel wat oude populaire blogs aan.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, Loes ook blij!!
    Ik kwam toevallig nog even kijken en lezen, omdat ik je blog erg interessant vind, en toen..
    wat een aangename verrassing! Dacht eerst dat ik mijn beeldscherm anders ingesteld had, maar nee, echt grotere afbeeldingen, super! Kijkt zoveel fijner en zo komen je fraaie foto's veel beter tot hun recht.
    Fijne zondag en groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby, leuk dat je grotere foto`s gaat plaatsen, ik ben benieuwd!
    In de blog plaats ik ze door op extra groot te klikken, dan blijven ze bij mij mooi binnen de kaders en is het mogelijk ze nog extra groot te bekijken door erop te klikken.
    Misschien moet je wel de ruimte waar je foto`s staan wat vergroten, ik zie dat je rechts best veel ruimte hebt voor de andere gegevens.
    Succes met aanpassen, is toch altijd even zoeken.
    Fijne dag,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi, mooi, mooi. Zelfs die in de zonnedauw is mooi want ook dat is nu eenmaal onderdeel van de natuur. Ik mag ze net als jij ook graag op de foto zetten en ze zijn wellicht de meest mooie insecten. Je hebt er een prima serie van weten te schieten als altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat mooi al die verschillen en dan die libel met de zonnedauw prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland