Een ritje door zuidoost Drenthe - veel jonge vogels

De bedoeling was dat ik nog een tweede wandeling in het Bargerveen zou maken, maar omdat een van mijn metgezellen zo'n beetje opgevreten werd door de muggen, besloten we onze plannen te wijzigen.
We gingen nu naar de vogelkijkhut van Bargerveen en dat bleek een goede keuze.



We zagen direct al een Grasmus en ook een mannetje Kneu. Grasmussen zijn er dit jaar ontzettend veel, ik heb er tenminste al heel veel gezien. Kneutjes zie ik een stuk minder vaak en meestal zijn ze dan ook nog eens slecht benaderbaar.
Nu werd ik zeer verwend, want bij de vogelkijkhut bleek een heel gezin Kneu te vertoeven.


Ik heb veel foto's gemaakt van drie kleine kneukleutertjes, daar zal ik nog een apart blogje aan wijden, maar hier alvast een voorproefje van die grappige jonge kneu's.
Zij waren een stuk minder alert dan pa en ma Kneu en lieten zich van behoorlijk dichtbij fotograferen. Ik ben er blij mee want het was de eerste keer dat ik jonge Kneu's heb ontmoet.


Op bovenstaande foto een Zanglijster met een hele snavel vol insecten, dus er waren ongetwijfeld hongerige Zanglijsterkinderen die op zo'n lekker sappig rupsje of ander insectenlekkernij zaten te wachten. Dit was de laatste foto bij de vogelkijkhut, daarna zijn we een ritje in de omgeving gaan maken.



De eendendames hadden volgens mij een beetje de kolder in de kop en voerden een showtje op.
Op de bovenste foto staat het Kuifeendvrouwtje uitgebreid te vleugelklapperen en je ziet het mannetje kijken, zo van ' sloof je toch niet zo uit' en het vrouwtje Wilde eend maakte het wel helemaal bont en nam een bijzondere houding aan, prachtig, heel arrogant en na nog een laatste blik op ons draaide ze zich om en verdween ze parmantig waggelend de vegetatie in op zoek naar manlief die daarin allang was verdwenen.



Daarin verdween ook deze Fazant, ik denk aan het kleed te zien een jong mannetje, ik zie bij het oog de kenmerkende rode vlek volgens mij verschijnen. Wat zijn die Fazanten overigens slecht op de foto te krijgen, er zaten er daar in de buurt best veel, maar ik heb welgeteld 1 foto van deze Fazant kunnen maken en de rest liet zich niet verschalken.




We kwamen ook een wel heel klein Meerkoetengezinnetje tegen, een jonkie hadden ze maar, en het was aandoenlijk te zien met hoeveel tederheid ze voor hun enige jonge telg zorgden.



Op een akker zagen we een Scholekster met een al behoorlijk groot jong. Een prachtig gezicht vind ik het als zo'n jonge vogel half in de veren zit en je daarnaast overal nog van die donssprieten uit ziet steken.
Hij kon volgens mij best zelf zijn kostje bij elkaar zoeken, maar liet zich nog al te graag nog voeren door de overijverige ouder.




Heel leuk was een oeverzwaluwwand die we onverwacht aantroffen. We konden er zomaar met de auto vlak bij gaan staan en hebben heerlijk een tijdje deze vogels zitten observeren. Wat zijn ze ontzettend snel en behendig, een prachtig schouwspel. Door die snelheid zijn ze lastig vast te leggen. maar ik heb er toch een paar leuke plaatjes aan over gehouden.

Reacties

  1. Nou nou nou, wat een heerlijk variatie, je hebt ongetwijfeld een superdag beleefd!
    Grasmusjes heb ik dit jaar ook meer dan anders gezien, leuke vogeltjes, en lekker voorspelbaar, want ze komen vaak na het opvliegen in dezelfde boom terug.
    De lijster met zijn snavel vol zag ik vanochtend ook, ze zijn maar druk met die jongen.
    De jonge kneutjes zijn echt een kadootje! Ben benieuwd naar de rest.
    Ik volg je blog graag, lekker afwisselend, leuke info en mooi fotowerk!
    Fijn weekend en groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby, wat laat je weer veel moois zien!
    Bijzonder dat je kleine Kneutjes op de foto hebt, wat een schatjes.
    Ook de Zwaluwen staan er mooi op, je moet echt snel zijn voor die ADHD vogels.
    De jonge Fazant oop al zo leuk en de Eend in bijzondere houding, wat een gave foto.
    Ik kijk uit naar de rest van de kleine Kneutjes,
    Fijn weekend,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn heel wat foto's op één dag. Wat een buitenkansje zo'n kneufamilie. Die zijn normaliter inderdaad bijna niet benaderbaar.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Coby,

    Zo, die staan er weer lekker op!
    Fantastisch om die keuen zo te treffen. Prachtig vastgelegd!
    Jammer dat de foto's van de oeverzwaluwen zo klein zijn. Prachtige vogels en als je zo dichtbij kunt komen heb je echt geluk.
    Prachtig blog weer Coby.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby
    Via Danielle kom ik bij jou terecht, en ik moet zeggen wat zijn dit prachtige foto's, vooral die van de oeverzwaluwen, dat wil niet zeggen dat de ander foto's niet mooi zijn ik vond het een mooie serie foto's
    Groetjes Rinus

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Via via op jouw blog terecht gekomen en even lekker rondgeneusd. Prachtige foto's!! Kneutjes en oeverzwaluwen kom je niet zo vaak tegen op de weblogs.
    groetjes, Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt een heerlijke vogeldag gehad zeg!
    wat leuk die kneutjes en de oeverzwaluwen zijn de slagroom op de taart!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig gebied Bargerveen, kom er ook regelmatig, lekker in de vogelhut op de uitkijk.
    Heb er laatst een blauwborst op de foto gezet.
    Was mijn dag ook weer goed ;-)
    Mooie foto's zeg van al deze vogels.Die zie je niet iedere dag.
    O.T had de serie gisteren al op je log gezien, maar kon niet reageren (?)
    Groetjes en gezellige maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Moet wel zeggen dat ik met verbazing zit te kijken naar deze gemiste serie door mij. Maar jij hebt wel raak geschoten en hoe. Wat een rijke dag is dat geweest en wat heb je een mooie gevarieerde serie vogels mooi op de foto weten te zetten. Echt heel erg mooi en moeilijk want laten we het maar gewoon toegeven dat vogels in het wild het allermoeilijkst zijn maar....wel de meeste bevrediging kunnen geven als het mooi lukken wil. Daar komt wel een en ander bij kijken en vergt meer dan enkel op het knopje drukken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland