Adder in een boompje

Het is al weer een aantal weken geleden dat ik deze foto's maakte van de adder. Ik heb er nu toch nog even een blogje van gemaakt want het gebeurt me niet dagelijks, dat ik een adder in een boompje zie liggen. Voor mij de eerste keer dat ik een adder op deze wijze heb gezien.


Er wordt me regelmatig gevraagd wat ik atijd in de natuur heb te zoeken, het lijkt die mensen maar een saaie boel om altijd naar hetzelfde te kijken. Mensen die zelf ook graag de natuur ingaan weten wel beter en hebben ook vast de ervaring dat het nooit verveeld en dat je altijd weer nieuwe dingen ziet en nieuwe ontdekkingen doet. Deze adder is daar een mooi voorbeeld van, ik had wel eens gehoord dat adders wel in bomen kruipen en had er ook wel eens foto's van gezien.Heel leuk om dat nu dan eens met eigen ogen te kunnen zien.




Als we de adder niet naar het boompje hadden zien kruipen, hadden we het beestje vermoedelijk nooit gezien. Het ging helemaal tussen de takken zitten en een adder is niet zo heel groot en ook nog voorzien van een prima camouflagekleur. Het was sowie al lastig om het diertje te zien, maar het beestje fotograferen was helemaal lastig met alle takken, waar je natuurlijk ook nog eens af moest blijven om de adder niet te verstoren.



Het was niet zo'n bijzonder warme dag, maar de zon scheen wel en ik had het idee dat de adder de zon volgde. Het lag lange tijd op dezelfde plaats maar af en toe kwam het diertje in beweging en werd er een ander plaatsje gezocht. We hoopten telkens dat het dan een voor onze camara's iets beter bereikbaar plekje zou worden, maar het bleef fotograferen met hindernissen. De foto's zijn dan ook niet van super kwaliteit, maar de natuurbeleving was dat duidelijk wel.




Op het laatst werd ons geduld dan toch nog een beetje beloond en was de adder (bijna) in zijn geheel te zien en kon het ook goed in beeld worden gebracht dat het echt in een boom lag.
Een leuke ervaring en zo blijkt maar weer dat de natuur je altijd blijft verrassen en dat er steeds weer wat bijzonders gebeurt. En nu kan ik het boompje natuurlijk niet meer voorbij komen zonder even te speuren of er toevallig een adder in ligt te rusten...



Reacties

  1. Knap gefotografeerd Coby zo tussen alle takken door. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Annemarie het was inderdaad een lastig klusje.
      Natuurkieker Coy

      Verwijderen
  2. Lijkt me wel spannend om zo oog in oog met een adder te staan....
    Een bijzondere ontmoeting in de natuur :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijft zeker bijzonder zo'n adder, wie weet krijg je er ook nog weleens eentje te zien.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Wauw, wat knap vastgelegd, lijkt me best moeilijk zo tussen de takken en sprieten door. Erg mooi om zo'n ontmoeting vast te kunnen leggen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Ghita, het was inderdaad iet eenvoudig om het diertje een beetje aardig in beeld te krijgen tussen alle takken door,maar zo leuk om het diertje daar te zien liggen, is toch anders dan tussen de grassprieten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Coby dat is nog eens een verrassing om een adder tegen te komen. Heel bijzonder. Dat de adder niet helemaal vrij te fotograferen was vanwege de takken vind ik niet storend. Het is tenslotte een plek waar hij zich onbespied waant. En ondanks deze hindernissen vind ik de foto's prachtig.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    Ik heb in het buitenland wel vaker soorten adders in een boom of struik gezien, dus dat ze dat we eens doen was geen verrassing voor mij. Wel bijzonder dat je dat in Nederland ook gezien hebt. Het was wel een hele toer om er mooie foto's van te maken begrijp ik. In dit geval is de beleving duidelijk het belangrijkst. Desondanks mag je niet klagen over de beelden die je eraan hebt overgehouden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ha Coby wat zijn ze toch mooi en zo in de boom lijken ze nog mooier te benaderen.geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    Wat een geweldige ervaring dat je adder zo mooi kon zien en vast leggen.
    Heel knap gedaan zo tussen de takken door.
    Ik heb ze nog nooit gezien in de natuur.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Coby,

    Die wil ik ook wel zo hebben! Ik vond het al fantastisch om ze op de grond te zien, maar zo in een boompje is helemaal super. Nummers 4 en 5 zijn voor mij de mooiste. Een beetje dat geheimzinnige en gluiperige van de slang komt daar goed tot z'n recht. Tuurlijk wil je ze altijd net even iets meer vrij hebben, maar dit is toch ook wel heerlijk hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Addertjes onder het gras ken ik wel, maar adders in een boom ??
    Bijzondere waarneming en ondanks de moeilijkheidsgraad een mooie serie foto's.

    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi om te zien dat ze in de bomen kruipen, is alleen wel lastig fotograferen natuurlijk.
    Is je toch goed gelukt Coby.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby,
    nee... het verveelt nooit in de natuur.
    Steeds zie je weer iets anders en ook al zie je weer hetzelfde dan nog is dat een mooie ervaring :-) Wat leuk dat je een adder in een boompje zag. Ik weet dat je alle jaren adders fotografeert maar ik heb inderdaad niet eerder een adder in een boompje bij je gezien. Toch heb je er nog hele leuke foto's van kunnen maken :-) Heel bijzonder om eens een adder in een boom te zien hihi....
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Great study. Congratulations on doing this. So many people have a truly irrational fear of snakes.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland