Genieten van ijsvogels

Op uitnodiging van René ben ik onlangs afgereisd richting Amsterdam. De bedoeling was om te genieten van de grutto's en andere weidevogels en daarnaast waren me ijsvogels beloofd. 
Voor wie René niet kent, hij is een echte vogelfluisteraar, maakt prachtige opamen en weet ontzettend veel van het gedrag van vogels te vertellen. Nu mocht ik dus eens een dagje met hem op stap en ons startpunt was een plek waar ik ijsvogels zou kunnen bewonderen.





Als je vaste plekken regelmatig bezoekt, weet je wat er te beleven valt en zo was duidelijk dat de ijsvogels inmiddels jongen hadden en was het volgens René 100% zeker dat ik foto's van ijsvogels zou kunnen maken met een visje in hun snavel voor de jongen. Vol verwachting installeerde ik me met mijn camera en werd niet lang op de proef gesteld, of er kwam al een ijsvogel met een visje aangevlogen, genieten!




Er werden niet alleen visjes gebracht maar er werd voor het oog van de camera ook uitgebreid gepoetst. Altijd mooi om naar te kijken hoe een vogel zorgvuldig het verenkleed onderhoudt. Het is helemaal prachtig als het dan ook nog zo'n kleurrijke vogel is. Een ijsvogel heeft van die fraaie glimmende veren die afhankelijk van de lichtvalsteeds weer wat van kleur veranderen, boeiend om te zien hoe ze in het zonlicht veranderen van blauwgroen naar diepblauw.









Volgens René zou het zo maar eens kunnen gebeuren dat we ook nog getuige zouden kunnen zijn van een visoverdracht tussen pa en ma ijsvogel en wellicht zelfs een paring. Inderdaad werd ik letterlijk verrast door parende ijsvogels, het ging zo snel, dat ik niet alert genoeg reageerde, dus helaas slechts een paar "net niet"-foto's aan over gehouden, maar natuurlijk wel super om zo'n situatie mee te maken. Een vis-overdracht zat er ook tot ongenoegen van het vrouwtje ijsvogel niet in, maar dat leverde nog wel mooie plaatjes op. Ook het wegvliegen vanaf de tak door het mannetje kon ik een keer redelijk vastleggen, tjonge wat een snelheid hebben die diertjes, niet voor niets worden ze blauwe schicht genoemd.




Tot besluit van deze fantastische ijsvogelbelevenis nog een paar mooie opnamen die ik van deze schitterende vogels kon maken. Dieren waar je de hele dag wel naar kunt kijken, dat hebben wij niet gedaan, maar een aantal uren was ook genieten. Na dit geweldige begin kon mijn dag al niet meer stuk, maar zat nog meer in het vat want hierna gingen we op zoek naar de grutto's, echter daarover zal ik in een volgend blog vertellen.


Reacties

  1. Prachtige serie, ik ken dat plekje waar jullie zijn geweest ( ga ik eind deze maand heen), en ik heb daar mijn mooiste ijsvogelfoto's gemaakt. Ja het is genieten, zeker als er vis gevangen wordt en ook onderling wat interactie is. Hele mooie serie
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als je dit voor je lens krijgt begrijp ik dat het genieten is wat een mooie serie is dit.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldige serie Coby geweldig mooi gr jannes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig om dit schitterende vogeltje voor je lens te krijgen! Prachtige serie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldige serie foto´s van de ijsvogels.
    Leuk dat je met René op stap kon, die weet veel mooie plekjes te vinden.
    Je hebt er een mooie serie aan overgehouden.
    Ben benieuwd naar je andere foto´s die je heb kunnen maken.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dat is ook voor mij inmiddels een bekend plekje, dat garant staat voor mooie ijsvogelplaatjes. Ook jij kreeg duidelijk genoeg actie te zien om er een mooie serie aan over te houden. Het zijn en blijven toch prachtige vogels.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    Je had natuurlijk de ideale gids bij het bekijken van de ijsvogels. Het heeft ook geresulteerd in een mooie reeks beelden van deze prachtige vogels. Het gedrag van de ijsvogels observeren is natuurlijk al een belevenis op zich. Ik begrijp dat we binnenkort nog meer moois kunnen verwachten.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Coby,

    Ik ben blij dat het eerste deel van ons uitstapje zo succesvol was. Je kan ook de pech hebben dat er drie keer een ijsvogel even een seconde landt op een stokje om daarna direct het nest in te vliegen en weer te vertrekken. Nu bleven ze vaak mooi lang zitten, een beetje poetsen en zelfs twee ijsvogel tegelijk op de plek en een poging tot paren. Tsja, dat is gewoon mazzel en lekker meegenomen. Je hebt er buiten een aantal prachtige foto's ook een paar uurtjes genieten in optima forma bij gekregen. Fantastisch toch?
    De rest van de dag was gelukkig ook succesvol en ik ben benieuwd naar de andere foto's.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het was een super belevenis, niet alleen omdat we zulke mooie fotografeerkansen kregen, maar zeker ook door de natuurbeleving en jouw uitgebreide informatie, echt genieten!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Prachtige serie, dit is echt genieten.
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fantastisch Coby dat is altijd genieten om ijsvogeltjes te zien. Je hebt er ook een prachtige serie foto's van kunnen maken. Heel fraai.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een super mooie serie Coby, mijn complimenten.
    Wat al dat genieten zijn als dit voor de lens hebt.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby,
    hele mooie en leuke ijsvogelfoto's heb je gemaakt.
    ik weet waar je geweest ben en daar ga ik ook nog ene keer naar toe.
    Gezien het feit dat manlief nog niet ter been is gaat dat waarschijnlijk pas volgend jaar gebeuren. Echt heel leuk dat je zowel het mannetje als het vrouwtje op de foto kon krijgen :-)
    Groetjes, Helma

    OT waarom zijn je regels tekst zo in een witte achtergrond?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die witte regels kwamen door wat plak- en knipwerk en ik kon ze vervolgens niet meer weg krijgen, dus ik heb het maar zo gelaten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  13. Ja, jij had een hele goede ijsvogelgids ;-)
    Geweldig dat de ijsvogels zich ook daadwerkelijk lieten zien, en je foto's zijn een lust voor het oog.
    Ben wel benieuwd naar jullie verdere avonturen.....

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank allemaal voor de leuke reacties, ik blijf het waarderen dat er toch telkens weer
    zoveel mensen de moeite nemen om een berichtje achter te laten.
    fijn te merken dat deze serie in de smaak valt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wel wat laat, maar toch. Mooie serie ijsvogels. Wij zien ze al geruime tijd, maar vanaf een behoorlijke afstand. Leuk dat je met René bent meegegaan. Wellicht dat wij ook eens met hem mee kunnen. Op deze manier de ijsvogel vastleggen is nog steeds een grote wens van ons. Groetjes Marianne en René

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland