Het Dwingelderveld gehuld in mist en rijp

We zijn nog steeds niet heel royaal bedeeld met mooi winters weer, maar af en toe krijgen we dan toch een mooie winterdag cadeau.  Zo ook 23 januari, mist en vorst zorgden voor veel rijp en dat gaf de gelegenheid tot het maken van mooie foto's. Ik besloot naar het Dwingelderveld te gaan en dat bleek een goede keuze te zijn.





Je denkt bij winterfoto's vaak als eerste aan foto's met flinke lagen sneeuw, maar rijp is eigenlijk minstens zo mooi. Het was nog steeds behoorlijk mistig, dat was aan de ene kant jammer omdat de rijp dan niet zo glinstert maar anderzijds zorgde de mist wel voor een heel mooie verstilde sfeer. Ik merk dat ik steeds meer gecharmeerd raak van mist. De foto's worden rustiger doordat er veel aan het oog onttrokken wordt door de mist, zodat in dit geval de berijpte grassen op de voorgrond alle aandacht krijgen.




Het was echt de grote stille heide die middag, geen mens, geen dier te zien. Heerlijk was het om zo even helemaal alleen in dit prachtige landschap van het Dwingelderveld rond te struinen. Het Dwingelderveld is de laatste jaren weer veel natter gemaakt, het water wordt meer vastgehouden en dat merk je wel. Als het het niet vriest zijn sommige paden vooral in de herfst en winter af en toe slecht begaanbaar door het vele water, maar nu het vroor waren de plassen bedekt met een laagje ijs en de grond was bevroren zodat er redelijk makkelijk te lopen was en de bevroren plassen vormden een mooi decor.





Nog een paar sfeeropnamen van het Dwingelderveld allemaal landschappen waarbij ik geprobeerd heb om de grassen een wat prominente rol te geven. De grassen waren zo prachtig met het laagje rijp en doordat er geen zon was en weinig wind, verdween die mooie witte versiering ook niet.



Het Dwingelderveld heeft vele vennen en er waren dan ook niet alleen bevroren plasjes op de paden, maar ook de vennen waren voorzien van een laagje ijs. Een mooi gezicht zeker in combinatie met de berijpte grassen die er hier en daar bovenuit staken, Ook een donkere boomstronk combineert mooi met het grijze ijs.



Tot besluit nog een paar opnamen waar ik zelf content mee ben, ze geven de sfeer van die middag prima weer en ik ben er blij mee.
Fijn dat er zo toch af en toe een mogelijkheid is om even te proeven aan het "echte" winterweer, het mag van mij nog wel wat doorwinteren, maar we hebben in ieder geval al meer winterse dagen gehad dan vorig jaar.

Reacties

  1. Dit zijn prachtige winter landschapen helle mooie foto's heb je geplaatst.
    jammer dat het maar zo kort was die vorst en de sneeuw dat zijn vaak de mooiste foto's om te maken.
    groetjes peter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fraaie serie Coby! Mist en rijp zijn inderdaad prachtig, maar het is nog een hele kunst om die schoonheid mooi vast te leggen. Ik vind dat je daar heel goed in geslaagd bent, je hebt de sfeer gevangen, en je hebt prachtige composities gemaakt, waarbij het me opvalt dat je telkens goed gebruik hebt gemaakt van de voorgrond.

    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Loes, je hebt goed opgemerkt dat ik zeer bewust de voorgrond steeds een belangrijke rol heb gegeven. Het was volgens mij de beste mogelijkheid om tot mooie composities te komen. De grassen waren prachtig berijpt en die details wilde ik met name mooi uit laten komen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Hoi Coby
    wat een mooie winterse foto's hier was het een stuk minder .
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Coby wat is dit mooie gebied nu op zijn mooist zou je haast zeggen ,ik zit hier op mijn stoel te wippen wat zou ik dar nu graag lopen maar wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is eigenlijk altijd mooi daar, ook bijvoorbeeld als de heide bloeit, maar nu was het wel een heel speciaal sfeerttje met de rijp en de mist. Wie weet hebben jullie nog eens een mogelijkheid om deze kant op te komen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Je hebt weer prachtige foto's gemaakt. Hier is het weinig winter geweest; we zitten dicht bij de wadden kust. Het kan nog wel komen...., februari is immers pas begonnen. Groet van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Willemien, wie weet hebben we nog wat winterweer te goed ik zou nog wel wat meer
      winterweer willen hebben.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Hoi Coby,
    Zo ken ik het Dwingelderveld niet. Mist heeft zo zijn charmes en beperkingen. De kunst is om het zó vast te leggen dat het weergeeft wat je voor ogen hebt. De sfeer komt goed over, de vochtige kou is haast voelbaar. Het was mij vorig jaar opgevallen dat er veel veranderd is, vooral dat het veel natter is. Daar kon je nu ook van profiteren. Je hebt in ieder geval een mooie winterimpressie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er is inderdaad veel gewerkt in het Dwingelderveld en dat is te merken aan veel meer water en veel meer open terrein, er zijn ontzettend veel bomen gekapt, in mijn ogen wel eens te veel, maar het zal hopelijk wel een goed doel dienen.
      Een heerlijk gebied blijft het om rond te struinen en de mist en de rijp vormden wel een heel mooie versiering van het landschap.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Wat een mooie foto's weer. Ik ken het daar, maar zo heb ik het nog nooit gezien. Wat voor fototoestel gebruik je eigenlijk als ik vragen mag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank het waren ook best bijzondere omstandigheden met zoveel rijp en mist die bleef hangen. Ik gebruik een Canon 60d en een Canon 7d.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Lekker winters en een tikkie mysterieus, goed geslaagde foto's. Je voelt de winter! Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's van een schitterend gebied, wat vrijwel iedere dag weer anders is, zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja jij weet ook uit ervaring hoe mooi het daar is en dat het er altijd prachtig is.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Hoi Coby,
    Wat een schitterende serie, echt geweldig, geweldig zo met de rijp.
    Heerlijk om te zien, hopen maar de er nog wat winter komt.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Irma, ik hoop zelf ook op nog wat meer echt winterweer.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Hoi Coby,

    Dacht eerst dat ze zwart/wit waren maar da's dus niet zo. Misschien zijn ze er wel heel geschikt voor. Helaas niet veel van dit soort dagen, zou wel mooi zijn.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk zeker dat deze foto's het goed zouden doen in zwart/wit. Ik vind zelf echter de gelige tinten van de grassen in de winter heel mooi en dat voegt naar mijn mening wel wat extra's toe aan deze opnames.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  12. Prachtig de sfeer gevangen Coby. De graspollen in het water 11 en 12 vind ik er nog extra bovenuit springen. Wat kan zo'n klein beetje rijp en mist toch doen met een landschap.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn goede voornemen om tijd te maken voor jouw blog ging al bijna in mist op tot het moment dat jij met een nevelige aflevering kwam. Schitterend vormgegeven, wel koud en het doet mij verlangen naar jouw zomerse sfeerbeelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijk sfeertje, Coby. Prachtig gebied ook. Ik zit al te genieten bij het zien van je foto's. Nee, zo mooi was het bij ons niet, hoor. Foto 5 vind ik een prachtige diepte werking hebben. 11, 13 en 14 springen er voor mij ook uit. Maar al met al, een geweldige serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige sfeer foto's heb je hier Coby.
    Erg mooi om te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit is echt geweldig om te zien Coby
    Zo sfeervol en zo mooi. De rust daalt gelijk neer in mijn hoofd ;-)
    De rijp en dan de mist geven deze foto's een geweldige mooie uitstraling.
    Heel mooi gedaan. Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik had deze mooie serie nog niet gezien, eigenlijk is mist-rijp nog veel sfeervoller dan sneeuw.
    Ik vind je foto's allemaal even mooi, jammer dat we deze winter niet vaker dit soort omstandigheden hebben gehad.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Coby,

    Nou wat mij betreft heb je de winterse sfeer prachtig gevangen. De kou spat er vanaf. Wat ik wel een beetje mis, is zo'n waterig zonnetje dat achter de grijze wolken schuilt. Maar ja, wat er niet is, kun je ook niet op de foto zetten. Knap dat je met minimale middelen toch zulke mooie landschappen hebt weten te maken. Wat opvalt is de dieptewerking in een aantal foto's vanwege de goed gekozen standpunten. Erg mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland