Even een witte wereld

De afgelopen dagen lijkt het wel lente, de merels hoor ik fluiten en ook andere vogels hebben al last van lentekriebels. Maar een paar weken geleden, op 30 januari om precies te zijn, was er opeens een schitterende witte wereld en ook nog eens een stralend blauwe lucht met een heerlijk zonnetje.




Helaas had ik werkverplichtingen, maar ik kon toch nog even een half uurtje met de camera een rondje maken door een fraaie parktuin. We hebben ook deze winter nog geen enorme hoeveelheden sneeuw gehad dus ik was heel blij met met deze wonderschone witte wereld.



Het was nagenoeg windstil, waardoor de flinke laag sneeuw mooi overal op bleef liggen. Toch was het zaak er snel bij te zijn want door de zonneschijn zou de sneeuw al spoedig verdwijnen. Altijd leuk hoe zoals hierboven herfst en winter elkaar ontmoeten en als je heel goed kijkt zie je ook de knoppen voor het nieuwe beukenblad al weer zitten, dus ook de lente is vertegenwoordigd aan deze mooie beukentak.





Zoals op vele plaatsen in ons land is het ook in deze fraaie parktuin helaas regel dat er enorm gekapt en gesnoeid wordt, vaak onder het mom dat een boom niet meer vitaal zou zijn. Soms begrijp ik dat een boom niet meer mee kan, maar ik heb ook wel eens de indruk dat er regelmatig nodeloos en/of  te rigoureus wordt gekapt en gesnoeid. Soms is snoeien echt noodzakelijk, deze enorme treurwilgen werden gevaarlijk om er onderdoor te lopen, regelmatig braken enorme takken af. Bijna alles was er afgehaald, zodat er alleen nog maar kale staken waren, maar nu lopen ze weer uit en geven een bijna exotische uitstraling met hun nieuwe takkenbossen.



De parktuin heeft ook een grote vijver waar steevast een paar wilde eenden vertoeven, altijd alleen maar mannetjes. De eenden worden vaak gevoerd door mensen dus ze zijn niet heel schuw en lieten zich gewillig in de winterse entourage op de foto zetten. Ze hadden nu ook geen kans om ver weg te zwemmen want zoals te zien was de vijver grotendeels bedekt met een laagje ijs.




Wat is het genieten als het zo'n prachtige zonovergoten winterdag is met overal een dikke laag sneeuw. Het is ook echt zaak om meteen je kans te grijpen als je de kans hebt want het is wel steeds maar heel kort dat er van zulke fraaie winterse omstandigheden kan worden genoten.
Sneeuw nodigt natuurlijk ook uit tot het maken van sneeuwpoppen, ik vond deze mini-sneeuwpop wel heel grappig met zijn mutsje van een leeg vetbolnetje.



Ik had nog graag wat langer willen rondstruinen door dit mooie besneeuwde landschap maar zoals gezegd zat dat er niet in en moest ik genoegen nemen met dit kleine rondje. Desalniettemin was het even enorm genieten hoor en was ik blij dat ik er even tussenuit kon om toch even te genieten van deze wonderschone omstandigheden. Ik heb deze serie gemaakt met de panasonic FZ100 die ik meestal standaard overal mee naar toe neem als ik niet speciaal voor het fotograferen op stap ga.

Reacties

  1. Wat een heerlijk serie met winter foto's Coby.
    Hier was lang niet zoveel sneeuw, we hadden denk ik 1 cm sneeuw wat de volgende dag al weer weg was.
    De uitlopende wilgen vind ik echt prachtig.
    Ook hier hebben ze de wilgen gesnoeid, er zit geen takje meer aan.
    Ik sta wel iedere keer versteld dat het ook zo snel weer groiet.
    Fijne zondag,
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja met wilgen komt het uiteindelijk wel weer goed en bij deze bomen moest er ook echt wat gebeuren en ben blij dat ze deze in ieder geval hebben laten staan en niet helemaal met de grond gelijk gemaakt hebben.
      Nattuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Hoi, Coby,

    Toch fijn even een winterserie te kunnen maken, al was het maar van korte duur, de plaatjes mogen er wezen.
    Overigens heb ik nooit geweten dat sneeuwpoppen haarnetjes droegen.

    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie. Het was die dag heerlijk om buiten te zijn, gelukkig oz toch dit jaar iets meer winter dan vorig jaar.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heerlijk was het, jij hebt ook vast lang door de sneeuw gebanjerd met Troy.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Prachtig die winterse foto's van jou Coby.
    Mooie kleuren en scherpte.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat was het mooi Coby! zoveel sneeuw hebben wij niet gehad, dit is echt genieten!
    De foto's van de treurwilgen vind ik super, en dan vooral nummer 6, wat een geweldige compositie!
    Park met water ( 3 en 16) zijn ook heel fraai.
    Toch wel makkelijk zo even met de panasonic op stap en de resultaten zijn prima.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dit zijn echt de winterdagen waar je van te voren van droomt Loes, graag had ik alle tijd gehad en me bijvoorbeeld nog veel langer bezig willen houden met de wilgenbomen. De panasonic is een prima camera om altijd onder handbereik te hebben en prima voor als je even een ommetje wil maken en geen grote spiegelreflexen mee wilt slepen en toch wat foto's wilt maken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Helaas was de winter van korte duur, bij ons was het zelfs op dezelfde dag alweer weggesmolten.
    Bij jou lag toch wat meer, prachtige beelden. En die FZ100, prima camera hoor :-)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed van je dat je dus altijd een camera bij je hebt. Een echte natuurkieker is op alles voorbereid ;-)
    Mooie dag en heel mooie foto's ook al had je niet heel lang de tijd. Mooie landschapsfoto's met die gebogen waterlijn bij 3 en 16. Inderdaad geven die jonge uitlopers nu een wel heel speciaal tintje aan de foto's van de wilgen. Prachtig zo tegen de blauwe lucht.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,

    In die korte tijd heb je je kansen wel goed benut. Het was een buitenkans om zo van de sneeuw te kunnen profiteren. De treurwilgen en de beukentakken springen er voor mij uit. Prachtige winterbeelden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,
    Wat een prachtige foto's. Erg mooi ook met die blauwe lucht. Vooral foto 8 en 9 vind ik super mooi.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,

    Prachtig mooi bij jou daar in dat park. Erg mooi ook die foto's met de haagbeukbladeren. Jammer dat er maar zo kort sneeuw lag; volgend jaar beter.

    Gr.
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Cobie , SUPER,SUPER, SUPER !!
    Wat een prachtige foto's van deze mooie witte wereld !
    Kort was het wit maar benut voor 100 % ik heb genoten dank je wel !
    groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby
    zo wit is het bij ons nog niet geweest maar wat een mooie foto's met die witte sneeuw.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het was inderdaad een prachtig gezicht met die sneeuw. Je hebt er weer schitterende sfeerfoto's van weten te maken. Vooral die foto van de bomen bij de vijver.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gefeliciteerd Coby met deze schitterende serie foto's. Wat vooral opvalt is de witte sneeuw. Dat is nog niet zo simpel, dus knap belicht.
    Eén lichte favoriet voor mij en dat is foto 6. Vraag me niet waarom, maar die spreekt mij het meest aan.
    Krijg er een beetje een "spooky"-gevoel bij. Top.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is echt prachtig om te zien Coby.
    Hier in het West-Friese hebben we bijna geen sneeuw gehad.
    Je laat hier dan ook werkelijke prachtige en sfeervolle platen zien.
    Ik en het met René eens dat de bomenfoto's ook echt heel mooi zijn!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. 't Is toch net wintersport. Wat was het prachtig bij jullie, Coby. Heel mooie serie, waarvan ik de eerste 2 en de laatste het mooiste vind. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat was dan wel een kort rondje, het leverde je toch een mooie serie schitterende foto's op. Stuk voor stuk even fraai.
    Ook ik kan me vaak ontzettend opwinden over al dat gekap en gesnoei. Wij gaan hier gebukt onder het regime van Noordhollands Landschap: die kappen ook dat het een lieve lust is, zgn omdat oude zichtlijnen hersteld moeten worden. Ik verdenk ze ervan dat het gewoon een kwestie van handel is. Openhaardhout levert lekker op...
    Maar goed: jij had een lekker pak sneeuw en nog voldoende bomen over, wij moesten het hier met een dun laagje doen, dat 's middags alweer weg was.
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtig rondje foto's heb je gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland