Een kleurrijk herfstblogje

Ondanks alle drukte rondom het verschijnen van mijn natuurkiekerboek, probeer ik natuurlijk wel af en toe toch nog even de natuur in te trekken. De herfst is toch werkelijk een fantastisch seizoen als je van de natuur en van fotografie houdt. De herfstkleuren en de vele paddenstoelen en zwammetjes blijven me boeien, zo leuk om daar mee bezig te zijn.

hazenpootje

hazenpootje

Deze blog is van 1 november 2014, een week of vier geleden dus al weer,
 maar ik wil deze serie toch wel even laten zien. Als eerste een paar opnamen van hazenpootjes, daar zoek ik ieder jaar weer naar, ik vind ze prachtig, zo fragiel. Ik on ze eerst maar niet vinden totdat ik vlak bij huis opeens een hele groep zag staan, dus ook dit jaar toch weer kunnen genieten van deze leuke zwammetjes, die trouwens behoren tot de familie van de inktzwammen.





We hadden natuurlijk een heerlijke herfst, met prima omstandigheden voor natuurliefhebbers om eens diep te buigen voor al het kleine grut dat overal tussen de bladeren, mos en gras door kwam kijken. Grappig hoe je steeds meer ontdekt om je heen als je daar met je neus zo dicht bij de grond ligt.





Als je daar zo naar die zwammetjes ligt te kijken en te fotograferen, valt het me steeds weer op hoeveel beestjes daar dan ook rondscharrelen. Vaak heel klein en onopvallend zijn ze; spinnetjes miertjes en ook veel vliegjes en minivlindertjes. Onopvallend, maar allemaal hebben ze hun eigen taak en functie binnen het grote geheel, wonderlijk toch allemaal.





De twee zwammetjes leken wel lampenkapjes en met het zonlicht er bij was het leuk om te proberen dat idee van lampjes nog wat meer accent te geven. Echt een beetje spelen met licht dus, zoeken naar de juiste positie en de meest ideale instellingen van de camera. Juist bij dit soort onderwerpen die mooi stil blijven staan zijn dat mooie oefenmomentjes en met name met de onderste foto ben ik best content.




De uitbundigheid van de herfstkleuren vond ik dit jaar wat tegenvallen, natuurlijk waren er mooie plekjes maar niet zo massaal als in andere jaren soms het geval is. Het leek wel of de kleuren een beetje na elkaar kwamen. Maar goed het was wel weer enorm genieten vooral ook vanwege de vel prachtige dagen die er waren in november,


Reacties

  1. Hoi Coby, goed dat je na alle drukte van je boek er toch weer even op uit kon gaan.
    Prachtige serie zwammetjes en paddenstoelen is dit weer.
    De bovenste twee vind ik echt heel erg mooi.
    Ik wens je een hele goede zondag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede morgen Cobie ,

    Weer een heerlijk blog met deze mooie paddenstoeltjes en insecten , knap nadat je het super druk had met je boek dus je was snel omgeschakeld en weer aan de slag gegaan !!!
    toppie !
    fijne zondag , groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtige serie Coby! in de herfst is er altijd wel iets te fotograferen.
    fijne zondag, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterend die fijne zwarte streepjes van het hazenpootje. Wat een mooie serie zwammen en insecten weer, het blijft altijd genieten.
    Ik heb inderdaad ook het gevoel dat het dit jaar minder was met de uitbundigheid van het najaar hier.
    Groet,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je de herfstkleuren prachtig gevangen, Coby. Mooie serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat je met z,on drukke tijd Coby.toch nog tijd vind om met zulke mooie foto,s thuis te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtige herfstblog, mooie kleuren..inmiddels ligt alle kleur wel op de grond....helaas.
    De hazepootjes vind ik het allermooist, die wil ik zelf ook nog een keertje fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby
    wat een kleurrijke serie met die mooie herfst kleuren.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. What a beautiful series! All these beautiful mushroom pictures, I love it, of course! My favorite ones are #1, 6, 11 & 13 they are really gorgeous.
    Thanks for sharing and have a nice Sunday.
    Regards, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige herfstfoto's Coby.
    Mooie kleuren en scherpteverloop.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk die druppels op die paddenstoel!

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby,
    Stuk voor stuk prachtige platen. Ook al biedt de natuur talloze mogelijkheden, je moet ze wel zien en weten te benutten. Of het nu paddenstoeltjes zijn of composities van kleurige herfstbladeren, het resultaat mag er zijn.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Coby,

    Leuk om te zien dat je ook steeds meer naar de sprookjesachtige sfeer zoekt. Het kan aan mij liggen, maar ik heb het gevoel dat jij sinds dit jaar meer dit soort beelden maakt, dan het registrerende wat je daarvoor deed. Je hebt er een schitterend blogje van gemaakt en vooral de eerste twee zijn erg fraai.Ook nummer 4 is super. Is dat een herfstblad op de achtergrond? Erg mooi.
    War vooral opvalt aan dit blog zijn de uitstekend gekozen uitsnedes. Top gedaan, bij allemaal.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt wel René dat ik wel probeer om andere foto's te maken, zonder overigens het registrerende helemaal los te laten.
      Voor het komende jaar zal ik het accent nog wat meer op de techniek leggen, althans dat heb ik na het boek als nieuw project in gedachten. Leuk ook trouwens wat je zegt over de uitsnedes, daar ben ik zelf ook content mee.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  14. Een fraaie afsluiter van de herfst Coby, heerlijke warme kleuren, dit is genieten.
    Het hazenpootje steelt voor mij de show, op de voet gevolgd door de geweizwammetjes.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ben het met Loes eens...de Hazenpootjes zijn prachtig...
    ondanks dat de kleuren dit jaar niet zo uitbundig zijn, vind
    ik jou blog wel erg vol met herfst kleuren..prachtig diepe kleuren
    wat de herfst zo boeiend maakt..geweldige opnames!! Dikke complimenten

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby,
    allereert bedankt voor het toesturen van je boek en ik moet zeggen: het is werkelijk een prachtboek!!
    mijn ega heeft er ook heerlijk in zitten lezen en kijken :-) Ik ben daar nog wel even zoet mee.
    Dan je blog, ja... de herfst is ook een hele mooie periode en je ziet inderdaad heel veel als je dichtbij de grond
    gaat snuffelen. Jij laat ook weer een aantal zeer fraaie en sfeervolle foto's zien zoals het hazenpootje maar ook je bladeren van de laatste 2 foto's. En natuurlijm die hele kleien paddenstoeltjes. Prachtig in beeld gebracht.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je compliment voor het boek Helma, leuk te horen dat jullie er met genoegen in kijken en lezen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  17. Dank allemaal voor jullie reacties en commentaren, ik blijf het bijzonder waarderen dat er steeds weer
    zoveel mensen de moeite willen nemen om een reactie achter te laten. Leerzaam ook voor mij waar de
    voorkeuren liggen bij de foto's.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland