De Boomklever

Sinds lange tijd weer eens een blogje over de boomklever (Sitta europaea), een prachtig vogeltje dat mooi gestroomlijnd en heel acrobatisch en beweeglijk is. Toen ik op 5 september 2014 samen met Ben en Harald in HBNhut5 was, kreeg ik de gelegenheid om uitgebreid foto's te maken van deze leuke vogelsoort.



Blauwspecht wordt hij ook wel genoemd, dat heeft te maken met zijn gedrag, namelijk het hakken met zijn grote snavel in het boomschors op zoek naar eetbare zaken. Ze hebben ook soortgelijke klauwen als de spechten, waarmee ze zich stevig kunnen vastklemmen. De boomklever is overigens geen specht en ook geen familie van de spechten.



De boomklever kan net zo makkelijk rechtop tegen de boom zitten als onderste boven hangen. Dat is iets waarmee hij andere vogels de loef afsteekt, want er zijn niet veel vogels die dat ook kunnen. Ik vind het altijd een genoegen om boomklevers bezig te zien, ze zijn voortdurend actief en het is gewoon leuk om al dat gedrag te aanschouwen. Door die druktemakerij is het trouwens wel een hele opgave om leuke foto's te maken, ik was blij dat ze regelmatig even langskwamen, zo dat ik weer nieuwe fotografiepogingen kon doen.




De boomklever heeft ook mooie karakteristieke houdingen die hem extra aantrekkelijk maken om te fotograferen. Nadeel is natuurlijk wel weer dat iedereen dat uiteraard probeert vast te leggen, dus echt origineel zijn de foto's niet, maar ik ben er wel content mee. De bovenste foto is een dreighouding, zo maakte hij met succes indruk op een koolmees, helaas kon ik ze niet in een beeld vangen.
De andere twee foto's ie de typische alerte houding als een boomklever even pauze neemt en rondkijkt.




Tot besluit nog een paar opnamen in verschillende settingen. Nadeel van een hut is dat je vast op je plekje zit en afhankelijk bent waar de vogels zitten. Het is dan slim om de vogels naar de gewenste plekken te lokken met voedsel. De kunst is om het voedsel buiten beeld te houden en te zorgen dat je foto's maakt zonder dat de boomklever zijn snavel vol voer heeft. Boomklevers gaan echt regelrecht op het voedsel af en hadden derhalve bijna voortdurend voedsel in hun snavel, het was dus wel een uitdaging om voedselloze foto's te maken, maar het is gelukt.



Natuurlijk ook nu weer even aandacht voor mijn boek "Natuurkieker in Drenthe" dat op 15 november 2014 zal verschijnen.Het is nu zo langzamerhand de dagen aftellen voor het boek er is, spannend! Het boek bevat een bonte verzameling verhalen en foto's van de Drentse natuur, zoals ik die de afgelopen jaren heb beleefd. "Natuurkieker in Drenthe" kost 22,50 euro en 2 euro verzendkosten.
Het boek geef ik in eigen beheer uit, om het boek te bestellen of voor meer informatie kun je een mailtje sturen naar: natuurkieker@gmail.com



Reacties

  1. Erg mooi ! Ze verzamelen ook voedsel om het te verstoppen in groeven in de boombast...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de foto's erg goed gelukt hoor! Wat een prachtige vogeltjes zijn het toch, ik heb ze hier ook veel in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby
    wat zijn ze mooi je foto's ik heb er van genoten wat een mooi vogeltje.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie van dit snelle vogeltje, je hebt hem een paar keer in de bekende boomkleverhouding en zo vind ik ze eigenlijk het leukst.
    Mooie blog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's van dit beweeglijke vogeltje. Op de foto kun je bijna nog beter zien hoe mooi het boomklevertje eigenlijk is, dan in het echt.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's van de boomklever, zeker een mooi vogeltje die ik ook graag voor de lens zou hebben.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi zo'n boomklever. Wij hebben hier soms ook in de tuin. Ik vind dat uiltje voor op je boek ook erg "onschuldig" ogen. Mooie foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beautiful bird Coby. Very similar to our nuthach, same colors... Great series, beautiful compostitions.
    Thanks for sharing and have a nice Sunday!
    Regards, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohhhh, dit is weer fantastisch, Coby. Wat een schitterende serie. Laatst zag ik er één, maar wat zijn die beestjes snel. Jij hebt prachtige foto's van 'm gemaakt. Zo'n vogelhut (én een goede fotograaf!) is toch wel ideaal, hoor. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    Je hebt in ieder geval een mooie serie overgehouden aan het bezoek in de hut. Ook al zie je ze regelmatig, het is niet makkelijk om er mooie foto's van te maken. Een hut is dan wel een uitkomst. De karakteristieke houdingen heb je mooi vastgelegd. Wat maakt het uit dat je al vele voorgangers had?
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het barst daar van de boomklevers. Zo veel dat ik er begon te verlangen naar een simpele mus of een mees.😄😄. Leuk dat je in buurt was al heb ik daar niets van gemerkt. Je opnamen zijn super!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou Coby, petje af voor deze serie. Dit zijn toch wel erg lastige klanten om mooi op de foto te krijgen.
    De laatste twee zijn voor mij de mooiste, omdat ze daar op zo'n hele mooie plek zitten. Schitterend gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het lokken met voer, maar het voer er niet op willen hebben is heel herkenbaar Coby. De boomklevers zijn inderdaad heel snel weh. Maar je hebt mooie beelden gemaakt. Waar hij in zijn karakteristieke houding op zijn kop aan de boom hangt blijft heel mooi. Je hebt ook heel fraaie achtergronden die het helemaal top maken.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je hebt het voer goed buiten beeld weten te houden en een aantal prachtige poses op mooie plekken kunnen fotograferen, En dat valt inderdaad zeker niet mee,
    Het zijn allemaal fraaie foto's geworden, maar nummer 4 en 5 hebben voor mij net nog eventjes iets meer, de composities vind ik erg goed, waardoor deze foto's heel prettig kijken.

    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby,
    wat een genot dan hé die fotohutten.
    Prachtig zoals je de boomklever erop hebt staan.
    dan nog de sport om geen voer op de foto te willen hebben.
    Het is je heel goed geplukt en de serie is dan ook heel fraai uigevoerd.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby,
    Wat een schitterende serie van de boomklever.
    Heerlijk las je dit zo mooi kan vast leggen in een hut.
    Ik vind ze allemaal perfect, kan geen keuze maken, top gedaan.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Laatste 2 zijn mijn favorieten, denk door het schors!

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland