Huismus en Ringmus

De Huismus (Passer domesticus) en de Ringmus (Passer montanus)  worden nogal eens door elkaar gehaald. Voor een geoefende vogelaar is het geen probleem is om ze uit elkaar te houden, maar voor iemand met minder ervaring is het best lastig.
Vooral het mannetje Huismus lijkt  veel op  Ringmussen, waarvan mannetje en vrouwtje een gelijk verenkleed hebben.

Vrouwtje Huismus

Vrouwtje Huismus
vrouwtje Vink

Het vrouwtje Huismus onderscheidt zich het meest van de rest. Het heeft een vuilbruin met zwart gestreept  verenkleed en een effen lichtbruine onderzijde. Een lichte beigekleurige dikke snavel en een beige/gele wenkbrauwstreep. 
Een vrouwtje Huismus zou je eventueel kunnen verwarren met een vrouwtje Vink.

Mannetje Huismus

Mannetje Huismus

Het mannetje Huismus lijkt wel veel op een Ringmus, maar als je goed kijkt zijn er toch wel een aantal opvallende verschillen. Het huismusmannetje heeft een veel kleurrijker en contrastrijker verenkleed als het vrouwtje en een grote donkere borstvlek. Hij heeft een dikke donkere snavel in de zomer, die in de winter vaak een stuk lichter is en heeft een grijze kruin en kastanjebruine zijkanten en grijze wangen.

links mannetje Huismus en rechts een Ringmus

Een belangrijk verschil is ook dat huismussen zich overal bevinden waar mensen in de buurt zijn.Vermoedelijk waren er ook geen huismussen in ons land toen er nog geen mensen waren en zijn ze met met onze voorouders meegekomen.
Ringmussen vind je veel meer in de buitengebieden, weliswaar ook in de buurt van mensen, maar meer rond boerderijen en aan de randen van dorpen. In de stad kom je Ringmussen niet tegen.

Ringmus

Ringmus

Bij Ringmussen is geen verschil tussen mannetjes en vrouwtjes. Ze hebben hun naam te danken aan de witte ring, die als het ware een halsbandje vormt. Ze hebben ook een kenmerkende roestbruine kruin of petje. Wat ze ook onderscheid van het mannetje Huismus is de witte zijkant van de kop met de grote zwarte wangvlek. Meer informatie over de Ringmussen en Huismussen op deze blog.

Reacties

  1. Wat weer een mooie blog! Je informatie erbij is ook weer top.
    Ik lees steeds weer iets wat ik nog niet wist. Geweldig dat je al die informatie bij de foto's verzameld en ons erin laat meedelen!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's en duidelijke informatie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby,
    Prachtig om te zien en te lezen, ga ook beter op letten welke het zijn.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby,
    Wat leuk dat je de huismus en ringmus in 1 blog plaatst, als ik ze los van elkaar zie, zou ik ze allemaal huismus noemen, maar nu ik goed heb gekeken, moet ik een ring mus toch wel herkennen.
    Weer hele mooie foto's en interessante info. Leerzaam
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi,
    Niet alleen prima informatie maar ook prachtige foto's van deze vogels.
    In onze tuin komen alleen heggenmussen voor, maar die zijn niet te fotograferen. Tenminste niet mooi op een takje. Jij hebt de verschillende mussen er goed op staan.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,

    Ben ik gelukkig toch geen beginner meer; wist dit zowaar al.

    "Een vrouwtje Huismus zou je eventueel kunnen verwarren met een vrouwtje Vink". Nou dan vind ik het toch wel tijd dat degene die dat doet eens een cursusje moet gaan volgen.

    Ik let eigenlijk altijd op de chocoladebruine kop! En als ik ze in de rietvelden tegenkom zijn het eigenlijk altijd ringmussen; gewone mussen komen daar niet voor.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Coby,
    Wat een informatieve serie weer, heel mooi gemaakt. Ik kwam er pas vorig jaar achter dat de mussen in onze tuin niet allemaal huismussen zijn...
    Een mooie blog!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby, je geeft weer een mooi lesje Mussen herkennen, zo een voor een onthoud ik het wel.
    Heel mooi gedaan met jou kenmerkende mooie foto`s,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke serie! Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Coby,

    Inderdaad, deze zijn zeer makkelijke met elkaar te verwarren.
    Ook ik had de fout gemaakt en gelukkig door jou verbeterd.
    Heel leerzaam weer, ik zal de fout in ieder geval nooit meer maken.

    Uiteraard ook weer prachtig in beeld gebracht.
    Het vertellen is deel 1, maar daar ook goede foto's bij maken valt toch niet mee.
    Mooi zoals jou dat toch weer iedere keer lukt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een goed stuk heb je weer neergezet. Aangekleed met prachtige foto's.

    De verschillen zijn goed te zien van dichtbij. De witte ring om de kop.

    Hier zitten vrijwel geen mussen. Het zijn aardige en leuke vogeltjes.

    Fijn weekeinde,

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby,
    Leuk, musjes! Op ons terras komen beide soorten voor, maar we wonen dan ook wel aan de rand van het dorp, nabij de rietkragen en de bossen. Het is een dankbaar vogeltje om te voeren en bij deze pleit ik weer voor invoering van het tafelkleed, buiten uitkloppen en de musjes zijn blij!
    Fijn weekend en groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hello Coby,

    Very interesting post and beautiful pictures!
    We do have the House sparrow, here in Canada, but the other one was unknown to me. They really are similar.
    The pictures I prefer are #5 #7 & #8 they are stunning!
    Thanks for sharing and have a lovely weekend,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh wat een mooie mussenblogje!
    prachtige foto's, waarbij 1 en 5 er voor mij extra uitspringen vanwege de fijne rustige achtergrond en de fantastische kleuren.
    De soorten weet ik wel uit elkaar te houden, maar dat mannetje en vrouwtje ringmus hetzelfde zijn, dat wist ik niet. Weer wat geleerd dus.
    groetjes en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk deze serie Coby,

    wij hebben ook veel mussen in de tuin en laat ik nou denken dat wat jij het vrouwtje noemde ik altijd dacht dat dat het mannetje was.

    Er zijn inderdaad nogal wat verschillende soorten mussen maar de meeste zie we nooit.

    Echt hele mooi serie weer.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie foto's ! In dit geval wist ik het verschil...;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Genoeg informatie over deze mussen soorten en goed om het verschil weer eens te zien. Huismussen hadden wij vroeger veel in de tuin, inmiddels hebben de Kauwen hun plek helaas ingenomen. Soms komt er eens een heggenmus aanvliegen, deze is gelukkig ook makkelijk herkenbaar.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Coby,

    Wat zet je hier weer een prachtig informatief blog neer, met bij behoorde foto's. Ik ga ze nu beter uit elkaar houden, dankzij deze info. Hele mooie foto's heb je gemaakt met rustige achtergrond. Dit blog zou rechtstreeks op wikipedia kunnen. ;-)

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank voor al jullie reacties op deze blog, die gezien de commentaren gewaardeerd wordt en waar ook nog wat van is geleerd.
    @Robert, ik ben het wel met je eens wat betreft de vink, maar toch kan ik me voorstellen dat iemand zonder vogelkennis zich kan vergissen als de vogels verder weg zitten.
    @Gonnie Heggenmussen zijn ook wel te fotograferen hoor, ze staan ook wel op mijn weblog typ maar een in bij mijn zoekmachine
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige foto's en duidelijke uitleg. Ik zal eens goed kijken welke we in de tuin hebben. Erg leuk om te zien en te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland