Stinkzwammen, vliegen zijn er dol op

Het is weer volop paddenstoelentijd en 2017 lijkt een heel paddenstoelenjaar te zijn.
In deze blog daarom ook aandacht voor paddenstoelen en wel voor een aantal soorten die je nogal eens eerder opmerkt met je neus dan met je ogen, stinkzwammen.

Roze stinkzwam (Mutinus ravenelii)

Roze stinkzwam (Mutinus ravenelii)

Een "rood dingetje"

Onlangs werd ik getipt door mijn zus dat er bij haar in de tuin allemaal kleine stinkzwammetjes zaten met een rood puntje. Ze had eerst een los rood puntje gevonden en wist niet wat het was, dus had ze het opgeraapt, tja en wie stinkzwammen wel kent weet dat je er dan snel achter komt wat je in handen hebt. Ze hebben hun naam niet voor niets en stinken een uur in de wind, je begrijpt dat mijn zus al heel snel spijt had dat ze het rode "dingetje" had opgepakt...
Gelukkig was ze wel zo lief om mij in te seinen zodat ik deze voor mij nieuwe soort ook kon komen bewonderen.



Deze kleine stinkzwammetjes zijn roze stinkzwammen Mutinus ravenelii), een soort die hier in Drenthe volgens de gegevens van het Ecologisch Atlas van Paddenstoelen in Drenthe een zeldzame soort is. Extra leuk dus om deze soort aan te treffen en het waren er vele, dus ik heb er een aantal keren opnamen van kunnen maken en me verbaasd over de hoeveelheid, terwijl er daarvoor op deze plek nooit eerder dergelijke zwammetjes waren te zien.

duivelseieren van roze stinkzwam

duivelseieren van grote stinkzwam

Stinkzwammen hebben met elkaar gemeen dat ze voortkomen uit een eivormig omhulsel, dat duivelsei of heksenei wordt genoemd. In vroeger tijden werden er allerlei magische betekenissen aan paddenstoelen toegedicht. Het is ook wel een merkwaardig fenomeen dat er soms in enkele uren tijd zo'n stinkend schepsel uit een ei komt en dan ook nog stinkt als de hel, dat moest toch wel het werk van de duivel zijn dacht men.

Grote stinkzwam

Grote stinkzwam massaal bezocht door vliegen

Dit is wat er na zo'n schranspartij over blijft van  een grote stinkzwam

Dat stinken van de stinkzwammen wordt veroorzaakt door een slijmerige geleilaag waar de sporen ook in zitten. Die stinkende naar aas of kattenpoep geurende laag is onweerstaanbaar voor vliegen, die er dan ook massaal op af komen om te snoepen van al dat "lekkers" en in een mum van tijd vreten ze zo zo'n stinkzwam helemaal leeg. Voordeel voor de zwammen is dat de vliegen met hun pootjes ook sporen meenemen en zo zorgen voor verspreiding van de sporen. De foto's hier boven laten de grote stinkzwam (Phallus impudicus) zien, de meest algemene stinkzwammensoort, die meesten waarschijnlijk wel eens geroken en gezien hebben.




Een van de meest bijzondere stinkzwam soorten om te zien is ongetwijfeld de inktviszwam (Clatrus archeri). De helder rode kleur en zijn vorm die zoals zijn naam al zegt aan een inktvis doet denken, maken het tot een bijzondere verschijning. De inktviszwam is overigens geen inheemse soort, maar een die oorspronkelijk thuishoort in Australië. Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik deze inktviszwammen heb gezien en heb er toen een heel blog aan gewijd, dus wie er nog meer van wil weten en zien moet maar even op deze blog gaan kijken.

Reacties

  1. Schitterend blog Coby en wat een mooie exemplaren.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's samen met een hele mooie tekst! Klasse Coby!!👌🏽🍀 Ik heb alleen de keuze anoniem te reageren maar ik ben Ymir!😊

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtige heldere blog met mooie plaatjes gr Ton

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Ton, hoop dat je de inktviszwam ook nog eens zult treffen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Mooi dat er ook een goede beschrijving bij hebt gemaakt.
    ik heg de roze stinkzwam ook gevonden in het gras op de moestuin
    in sint Pancras waar ik woon op een plek, nu weet ik er iets meer van,
    bedankt en succes met je mooie foto's. Groetjes Martin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi te horen dat de blog je wat wijzer heeft gemaakt, altijd fijn
      dat het wordt gewaardeerd. En leuk dat je zelf ook roze stinkzwammen
      in je tuin hebt.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Ja het zijn een paar aparte soorten,leuk om ze aan te treffen, maar niet om ze te ruiken. Voordeel van de geur is wel dat niemand het in zijn hoofd haalt om ze te plukken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Hoi Coby,
    Kort geleden heb ik de grote stinkzwam ook gevonden, met een flinke hoeveelheid vliegen erop. Afgelopen week in Drenthe zag ik een "afgekloven" stinkzwam", die sprekend lijkt op degene die jij hier laat zien. De andere soorten zijn volledig nieuw voor mij. Je treft het wel dat je zulke bijzondere soorten heb gezien. Jouw begeleidende tekst heeft mij weer wat wijzer gemaakt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie van de stinkzwammen Coby.
    Ik heb deze nog nooit gezien en ook niet geroken ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grote en Kleine Stinkzwam heb ik beide wel eens gezien, maar nog niet netjes kunnen kieken. De Roze variant en de Inktviszwam heb ik echter nog nooit gezien. Als ik het goed begrepen heb, hebben m.n. de roze en kleine stinkzwam een korte levensduur (enkele uren), dus de kans dat ik ze oot nog een gaaf aantref is klein, maar we blijven zoeken! Mooie foto's heb je ervan kunnen maken en de begeleidende, educatieve tekst mag er ook zijn.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mijn eigen observaties blijven ze langer dan een paar uur in gave staat hoor. Ze worden wel meteen bevolkt door vliegen die er dol op zijn en daardoor worden ze wel redelijk snel minder mooi. Dank voor je compliment.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Gelukkig heeft deze blog geen geur! Onsmakelijk maar ook fotogeniek van vorm en je hebt ze heel mooi gefotografeerd. Hier bij mij in de omgeving heb ik ze trouwens nog niet ontdekt. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Coby,

    Gaaf zeg.Ongeacht wat je fotografeert, het blijft altijd fantastisch wanneer je een nieuwe soort aan de groeiende lijst toe kunt voegen. Helemaal mooi wanneer het in een tuin groeit en je dus lekker ongestoord kunt fotograferen. Mooie teksten er weer bij. Ik heb in ieder geval weer wat geleerd. Mooie platen ook van de inktviszwam. Misschien al een tijdje geleden, maar wel superfoto's.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby,
    een heerlijk blog met mooie verschillende stinkzwammen. Ik ken dus alleen de grote en de kleine stinkzwam en de mooie roze die jij in je blog laat zien had ik echter nog nooit gezien. Wat zien ze er mooi uit (al stinken ze een uur in de wind). Ook de inktviszwam vind ik geweldig en ken deze dan ook alleen van foto's van anderen. De duivelseieren heb ik ook niet eerder gezien (alleen van gehoord). Mooi en interessant blog met een mooie uitleg.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De grote stinkzwam zie (en ruik) ik regelmatig, dit jaar al in de zomer....de roze heb ik slechts 1 keer gezien en de inktvis zwam nog nooit. Weer een leuke blog vol interessante weetjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland