Nog een keer urbanfotografie

In mijn vorige blog liet ik mijn eerste probeersels zien op het gebied van urbanfotografie. Ik zei toen al dat ik het vast nog wel eens weer zou gaan doen. Aangemoedigd door de reacties, voorzien van nieuwe plannen en samen met een fotografiecollega die het ook leuk leek, ben ik nog een keer naar dezelfde locatie gegaan.



Ik besloot om deze keer van alle plekjes opnamen met meerdere beichtingen te maken zodat ik er HDR-foto's van zou kunnen maken. Toevallig had Google net bedacht dat ze de NIK software collection gratis ter beschikking zouden stellen, een prima moment om die maar eens even aan te schaffen. De bewerkingen heb ik dus in Lightroom met het HDR programma van NIK gedaan. Ik heb me flink uitgeleefd met de diverse mogelijkheden.



Bovenstaand interieur had ik de vorige keer ook al gefotografeerd, een mooi doorkijkje waar ik nog wel eens opnieuw mee aan de slag wilde. Net als als bij  foto 1 en 2 heb ik ook hier gekozen voor zowel een gekleurde als een zwart/wit versie. Ik merk dat ik zelf toch wel een kleurenmens ben, al hoewel ik de zwart/witversies toch ook wel wat vind hebben.



De mooie blauw gekleurde deur kon ik ook deze keer niet ongemoeid laten, daar moest ik toch even een plaatje van maken. Het voordeel van HDR is natuurlijk dat je meer details in je foto's hebt en geen over- of onderbelicht delen. Door het samenvoegen van zoveel verschillende opnamen krijg je trouwens wel enorm grote bestanden.



De eerste keer dat ik bij deze bouwval kwam te fotograferen was het behoorlijk grauw en een beetje saai weer. Nu was het zonnig met een mooie wolkenlucht, dat gaf extra contrast, wat prima geschikt is voor HDR- fotografie. Ik moet zeggen dat ik me weer prima heb vermaakt en eigenlijk best enthousist raak over dit soort fotografie. En wat de HDR- techniek betreft, daar wil ik ook nog wel eens wat meer mee doen. Nu zijn de bewerkingen met opzet wat overdreven, maar het lijkt me ook boeiend om bijvoorbeeld  wat meer natuurijk ogende landschappen te maken, dus wordt vervolgd.

Voor degenen die het op is gevallen dat er opeens geen nieuwe blogjes van mij verschenen, het is goed met me hoor en ik ben nog steeds natuurkieker, maar andere zaken vragen even heel veel aandacht. Ik hoop dat ik nu weer vaker een nieuw blogje kan plaatsen.

Reacties

  1. Hooi Coby
    mooie foto's het is weer iets anders.
    als ik zo die foto's zie Coby moet je nog wel wat klussen aan je vakantie huis HaHa.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha dank Herman en ik ben blij dat het mijn vakantiehuis niet is! :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Hoi Coby, ik vind dat HDR bij uitstek geschikt is voor urban fotografie. Het is jou goed gelukt om de HDR toe te passen en niet te overdrijven....ik vind foto 1 meteen de mooiste, maar ook 5 en 7 vind ik goed gelukt. Zwart wit spreekt mij hier toch iets minder aan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ghita, met je eens dat urbanfotografie zich bij uitstek leent voor HDR. Mooi te horen wat jouw voorkeuren zijn.
      Nattuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Urbex-fotografie heb ik nog nooit gedaan, wel 'gewone' architectuur en nachtfotografie en ook daarbij voegt HDR vaak wat toe. Ik ga er niet naar op zoek, maar als ik toevallig ergens zo'n bouwval tegenkom ga ik dat ook zeker eens proberen. Zoals jezelf al schrijft heb je hier de HDR wat dik aangezet, maar niet bij alle plaatjes. De blauwe deur bijv vind ik goed gelukt, evenals het doorkijkje.
    Het probleem van de grote bestanden heb ik niet. Ik gebruik Photomatix en de HDR-bestanden bewaar ik niet. Exporteren naar TIFF (ook groot), evt. fine-tunen en dan opslaan als JPEG. De origenele RAW-files bewaar ik uiteraard wel en dat zijn er dus wel veel. Mijn ervaring is overigens dat het samenvoegen van meer dan 5 belichtingen niet veel meer oplevert...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor informatie en reactie Dick.Ik sla de bestanden uiteindelijk ook wel op zoals jij dat doet hoor en bewaar inderdaad de RAW bestanden. De foto's die ik hier gemaakt heb, heb ik inderdaad gemaakt met 5 opnamen, ik kan me inderdaad voorstellen dat veel meer foto's geen betere HDR-foto oplevert.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Super mooi gedaan Coby ook dit gaat je goed af.
    Groetjes Anenmarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dannk Annemarie,er valt nog een hoop te leren opdit gebied, maar ik heb de smaak zeker te pakken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. oh, bijzonder zeg...bijna surrealistisch. Vind de kleuren in de foto met de deur heel mooi en die foto van het doorkijkje naar de wolken is net een schilderij :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha dank Anne, leuk dat je het kan waarderen en mooi dat je je voorkeur aangeeft, ik merk wel dat de smaken verschillen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Hallo Coby, bijzonder geslaagde foto's van deze bouwval. Het doorkijkje van de deur met de blauwe hemel en wolken spreken mij het meeste aan. Bijzonder vind ik dat deze bouwval nog "overeind" staat en nog niet geheel gesloopt is. Je zou dit eerder in België verwachten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Roos voor je reactie en mooi te horen welke opname(-s) je voorkeur heeft. Dat het bouwval er nog staat heeft te maken met een familieruzie en blijkbaar is men er nooit uitgekomen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Hoi Coby,
    Dat was weer een tijd geleden dat je iets publiceerde. Ook al loop ik niet zo warm voor dit type fotografie, ik heb natuurlijk wel mijn voorkeur. Voor mij geldt ook dat kleur mij meer aanspreekt, maar voor anderen geldt dat zwart-wit de echte uitdaging is. Ik kies zelf voor natuurfotografie, want dat geeft mij al voldoende variatie. Ik zou tijd tekort komen. Succes met de vervolgstappen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja Kees, de hoogste tijd om weer eens van me te laten horen via de blog. Dit urban/HDR-gebeuren is maar een uitstapje hoor. Mijn grote passie blijft de natuurfotografie, daar kan ik al mijn vrije tijd ook wel in kwijt, maar sos is het leuk om eens eve heel wat anders uit te proberen.Mijn volgende blog zal dus "gewoon" weer een natuurblogje worden.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er "gelikt" uit, Coby. Ik vind ze nog veel mooier dan die van de vorige keer. Vooral 4 en 6. Heel goed gedaan. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Joke, mooi compliment. Deze keer had ik sowieso al het voordeel van mooi weer dat geeft mooiere foto's. Daarnaast geeft het gebruik va HDR en het bewerkingsprogramma NIK toch wel veel fraaiere resultaten.
      Naturkieker Coby

      Verwijderen
  10. Hai Coby,

    Direct is te zien dat dit veel meer de essentie van urban-fotografie raakt dan je vorige serie.
    Je leert snel ;-)
    Foto's 1, 4, 5 en 6 zijn errug mooi hoor. Waarbij 4 en 5 de hoofdprijs winnen. Compliment voor de gemaakte foto's en de uitgevoerde bewerking!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha dank voor jouw compliment, het zal wel bij af en toe een uitstapje blijven, maar ik zal dit soort opnamen vast nog wel eens vaker gaan maken als de gelegenheid zich voordoet. Een goed bewerkingsprogramma is trouwens ook wel een voorwaarde en ben blij met NIK.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Prachtige serie Coby, ik vind die met kleur toch net even mooier als de zwart-wit.
    Deze serie is echt super, beter als de vorige serie.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat ziet er mooi uit Coby. Zowel kleur als zwart /wit.
    Al hou ik persoonlijk meer van kleur.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. fraaie urban fotografie, waarbij mijn voorkeur naar de kleurenfoto's gaat..

    met hdr wordt vaak overdreven zodat de foto's als onwerkelijk voorkomen

    maar dit is hier zeker niet het geval

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Coby,

    toch leuk om zo nog een keer een vervolg te maken op je urban uitstapje :-)
    Je hebt de foto's bewerkt in HDR in Lightroom maar je kan ze natuurlijk ook in HDR fotograferen :-) Ik vind er echt hele mooie platen tussen zitten. Foto 7 is in deze mijn favoriet.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja wellicht kun je ook in HDR fotgraferen, maar volgens mij heb je met Lightroom in combinatie met NIK software de meest uitgebreide bewerkingsmogelijkheden. En boeiend te merken dat er geen eensluidendheid is over de favorieten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  15. Urbex....ook leuk om eens te doen hè..
    prachtige platen bij Coby..
    HDR past hier super bij vind ik
    soms ga ik ook eens in een leegstaand pand!
    zal er binnenkort ook eens een paar plaatsen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Urbex is zeker leuk om te doen Nieske en ook van HDR heb ik de smaak wel te pakken, dus ik denk dat ik me met beide wel bezig zal blijven houden. Ben benieuwd naar jouw opnamen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  16. Wat leuk dat je hier nog een keer mee aan de slag bent gegaan en een hele goede beslissing om nu HDR te doen, deze techniek past echt bij dit soort fotografie en ik vind deze serie van ook veel aansprekender dan de vorige.
    Ik heb me nog nooit met urbex bezig gehouden en ook nauwelijks met HDR, maar je inspireert me om het eens te proberen!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Loes, ik ben zelf ook veel meer tevreden over deze blog en zoals je al opmerkte zijn deze fotos me de technieken en bewerkingsprogramma's gemaakt die echt bij urbex horen.
      Het zou leuk zijn om ook van jouw hand eens een dergelijke serie te zien en ben benieuwd of je dan net als ik ook anders over deze vorm van fotografie bent gaan denken, ik ben nu in ieder geval urbex-liefhebber geworden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Het lijkt me echt leuk om eens te proberen, maar dan zal ik toch eerst een geschikte locatie moeten vinden. En ja, dan is het nog de vraag of me dit lukt.... Wie weet...

      Verwijderen
  17. Hoi, Coby,
    Inderdaad Urbexen ook leuk om te doen. Ik heb nog wat op de plank liggen en jou serie is een stimulans om er eens een blog aan te wagen. Wie weet na de vakantie....

    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland