Paddenstoelen in de Witte Venen

Deze blog is gewijd aan paddenstoelen die  voorkomen in het natuurgebied Witte Venen in Drenthe.
Dit is een derde blog over dit natuurterrein. De eerste blog over de Witte Venen bevatte onder andere vliegbeelden van Grote Zilverreigers en actiebeelden van Wilde Eenden. De tweede blog ging over insecten, met onder andere een eitjes leggende sprinkhaan. En deze derde blog gaat dus over paddenstoelen.



Om te beginnen de Vliegenzwam (Amanita muscaria), bij een ieder wel bekend en alom voorkomend onder loofbomen en naaldbomen. En ik denk ook een van de meest gefotografeerde herfstonderwerpen. Toch kan ik het nooit laten om ze op de foto te zetten als ik ze tegen kom. Dit vond ik wel een heel fraaie, het lijkt wel die lekkere rode appel waar een grote hap uit genomen is,van de poster "snoep verstandig eet een appel" die vroeger bij de tandarts in de wachtkamer hing.



En ja zo'n net uit de grond komende Vliegenzwam vind ik ook mooi, omdat je dan zo goed kan zien hoe de Vliegenzwam aan zijn witte stippen komt. Die witte stippen ontstaan als het witte vlies waaruit de paddenstoel tevoorschijn komt breekt doordat het vlies niet meegroeit met de snel groeiende Vliegenzwam.



Ook een fotogenieke paddenstoel vind ik de Amethistzwam of Rodekoolzwam (Laccaria amethystina), een klein paars kleurig paddenstoeltje.
Vaak hebben de Amettistzwammen te maken met groeistoornissen en het gevolg daarvan is dat je deze soort in allerlei bijzondere vormen tegenkomt, maar ze beginnen allemaal met een bol hoedje en een steeltje zoals op bovenstaande foto's.



Waarom dit paddenstoeltje ook wel rodekoolzwam genoemd wordt, zie je op de bovenstaande foto's, waarbij je niet zoveel fantasie hoeft te hebben om gelijkenis te zien met rodekool bladeren...



En nog een paar foto's van de Amethistzwam om de verscheidenheid aan verschijningsvormen van deze soort nog maar een extra te illustreren...




Tot besluit van deze paddenstoelenblog het Kleverig Koraalzwammetje (Calocera viscosa), ook al zo'n soort waar ik niet aan voorbij kan komen. Het is een klein zwammetje met meestal, maar niet altijd, vertakkingen. Het ziet er wel uit als een klein geel geweitje en zoals op de bovenste foto te zien is kan hij dus ook voorkomen zonder vertakkingen. Hoewel ik het leuk vind om dit paddenstoeltje te fotograferen, vind ik het iedere keer weer lastig om er een echt mnooie foto van te maken.
Doordat het zo'n klein paddenstoeltje is, zijn er snel storende elementen te zien en al die vertakkingen maken het ook lastig om er een mooie compositie van te maken, maar met bovenstaande foto's ben ik tevreden.
De volgende blog gaat  over een bijzondere paddenstoel die ik vond in de Witte Venen.

Reacties

  1. Hallo Coby,

    Nu het weer omslaat zullen de paddenstoelen snel overal op duiken. Inderdaad zal de vliegenzwam wel de meest gefotografeerde paddenstoel zijn en spreekt bij iedereen tot de verbeelding.
    De kleine paarse ken ik niet en vind ik erg leuk om te zien. Wat is de steel dik ten opzichte van de hoed. Het koraalzwammetje is klein maar door zijn felle kleur, vaak op het groene mos, wel opvallend. Mooi hoor. Tot slot:
    Snoep verstandig eet vooral geen vliegenzwam, zou ik je willen adviseren.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind paddenstoelen altijd heel mooi, maar ik heb het idee dat er nog niet veel zijn.
    Zie hier wel hele mooie staan, vooral de Amettistzwammen met die mooie kleur, maar de rest vind ik ook mooi.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, paddenstoelen. Dat blijft altijd mooi om naar te kijken en vandaag liever bij jou op de blog dan buiten...
    Wat zijn er eigenlijk veel soorten en wat heb je ze weer mooi in beeld gebracht. Die vliegenzwam is wel een topper voor mij.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaa!! Paddestoelentijd!
    Ik heb er ook al de nodige gezien en gefotografeerd, dus ook bij mij binnenkort paddestoelenblogs.
    Ze zijn ook zo mooi!
    De vliegenzwam spreekt idd altijd tot de verbeelding, komt vast ook door het liedje ;-)
    De Amethistzwammetjes zijn ook zo beeldig, vooral als de hoed krult en je die mooie plaatjes zo goed ziet, zoals in de close up opname.
    Het gele koraalzwammetje is zeker geen gemakkelijke, zo piepklein, maar ze staan er netjes op!
    Grappig, jij neemt de natuur zo als hij is, ik probeer sprietjes en takjes toch altijd een beetje weg te halen ;-)
    Ben benieuwd wat voor bijzondere paddestoel je gevonden hebt!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het blijft altijd toch tot onze verbeelding spreken,misschien toch het kind in ons dat graag over trollen.kabouters emn tovenaars verhalen heeft verslonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooie paddenstoelenserie coby, met prachtige exemplaren, ik zet het koraalzwammetje bij mijn favorieten, omdat ik het nog nooit heb gezien en ook de kleur is fantastisch! Weer iets bijgeleerd dankzij jouw schitterend logje!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtig die giftig paarse zwammekes.
    Dit is een super herfst serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby

    Prachtige paddestoelen zeg.
    Wat veel soorten.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prachtig! Vanavond de gidsencursus weer gehad, de tafel lag vol met paddenstoelen, de stinkzwam spande de kroon :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,

    Geweldig he al die zwammen.
    Hoewel wij niet dol zijn op de Herfst en winter zijn paddenstoelen toch altijd een goede reden om op stap te gaan in de bossen.
    Mooi foto werk.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Interessante info, Coby, ik weet niet zoveel van paddenstoelen, dus ik steek heel wat van je op.
    Goed gezien allemaal en mooi vastgelegd,
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank voor jullie reacties en commentaren, steeds weer leuk en inspirerend om iets van mijn weblog bezoekers terug te horen!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldige foto's, mooi blog.
    Ik ben zelf (ook) gek op paddenstoelen en zwammen.
    Vandaag de vlekkende kaaszwam, zwavelmelkbekerzwam, blauwe kaaszwam, enz. gezien.
    Prachtig jaargetijde :-)
    Puur genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook weer zo'n mooi blog met Ć©n prachtige foto's en veel info. Dan zie ik zo'n stoel die op rode kool lijkt en denk dan: Oke.. zo heet die paddenstoel dus en ik het en ook een foto van hihi....

    Een hele variatie zo Coby, en prachtig om te zien en te lezen.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Alweer een prachtige serie ! Inderdaad 'om in te bijten' maar ik denk dat ik dat beter niet doe ;-)
    Groetje,

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland