Rondje Groningen - Hoeksmeer

Op weg naar de Breebaartpolder kwamen we langs het natuurterrein Hoeksmeer. Dit is een waterrijk terrein waar ontzettend veel vogels voorkomen en verder ook nog een fraaie molen staat.
Er waren ongelofelijk veel ganzen aanwezig, die voortdurend kort het luchtruim kozen, om vervolgens al gakkend weer neer te dalen in het gebied. Een prachtig tafereel waar we erg van genoten.



Een Aalscholver had er voor gekozen om op een wiek van de molen te gaan zitten. Met mijn telelens kon ik dat van grote afstand nog net zichtbaar maken. De lens was echter ongeschikt om de hele molen vast te leggen, dus hierbij een detailopname van de molen.


Bij het Hoeksmeer heb ik  mijn eerste Grutto's van dit jaar weer gezien. Hierboven een Grutto tussen het riet en de grassen, die liep daar mooi met een partner te foerageren. De Grutto is een prachtige grote steltloper die tot 44 cm groot kan worden. Het is een broedvogel die hier nog vrij talrijk is met ruim 50.000 broedparen, maar de Grutto's zijn wel sterk in aantal achteruit gegaan. De Grutto broedt in vochtige weidegebieden en hoogveengebieden. In Nederland kun je de meeste Grutto's aantreffen tussen maart en oktober. Ze zijn nu op veel plaatsen weer te zien.




De foto van de Grutto in het gras was nog van een behoorlijke afstand en niet echt ideaal met het licht, maar toen we een stukje verder reden met de auto, kon ik vanuit de auto deze twee foto's maken.
Hier ben ik toch wel heel tevreden over,  ik vind de vogels  mooi uit komen tegen de rustige achtergrond. Grutto's zoeken hun voedsel in de weilanden, maar ze staan ook graag tot aan hun buik in het water naar voedsel te zoeken. Dat voedsel bestaat uit wormen en weekdieren en ook wel zaden.
Een Grutto kan 10 - 15 jaar oud worden.



Ook een aantal Scholeksters stonden op zeer korte afstand van de weg en lieten zich mooi vastleggen.
Scholeksters zijn best wel schuw en vaak lukt het niet om ze van dichtbij vast te leggen. Een auto is echter een goede schuilhut en volgens mij genoten ze ook te veel van het mooie weer om zich druk te maken over een fotograaf in een auto. Hoe dan ook ik ben blij met deze plaatjes. Voor meer informatie over de Scholekster zie ook mijn berichtje van 18 maart 2011.



Ook over de Kievit heb ik 18 maart al geschreven, maar deze foto's wil ik jullie ook graag laten zien.
Ik geniet zelf altijd enorm van de mooie kleuren van een Kievit, en zo'n kuif is toch ook uniek? 
Omdat het zondag zulk prachtig zonnig weer was, kwamen de schitterende kleuren van de Kieviten optimaal tot hun recht.
Ze zaten zo dichtbij, dat het met het blote oog nog te zien was, prachtig!
Al met al leverde de stop bij het Hoeksmeer een verzameling mooie vogelfoto's op en hebben we erg genoten van het ganzenspektakel. 

Reacties

  1. Prachtige serie.
    De Grutto en de Scholekster heb ik ook vlak voor de lens gekregen .
    De Kievit moet ik nog even op wachten.Deze zat elke keer nog te ver weg.
    Ik heb genoten van je foto's .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent heerlijk aan het spotten geweest zeg.
    Mooie serie!!!
    Toevallig zag ik gisteren ook grutto`s in een wiland.
    Als het weer een beetje mee zit ga ik vandaag even terug met de camera...wie weet willen ze op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's van de kievit en scholekster.
    Ik kwam op je blog door de Buizerd fotografie tips, ik probeer hem ook allang goed te fotograferen, en heb weer wat van je tips opgestoken.
    Ik kom zeker nog eens terug hier om te kijken.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Allemaal bedankt voor jullie reactie.
    En Artmus (Evelien) en Cees, welkom op mijn natuurkiekerweblog
    Morgen is het prachtig weer dus Evelien, kan je op stap voor de Grutto's en Petra voor de Kievit, die komt vast nog wel mooi voor je lens. En Cees succes met je Buizerdfoto's.

    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zalige shots van de steltlopers met prima soft licht wat je een extra mooie softe voorjaarssmaak geven. Ach ja de molens doen het altijd lekker en als er dan ook nog een Aalscholver op zit is het dubbel feest...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's. Vooral de Scholekster en kievit staan er mooi op. Het is een mooie tijd om buiten te zijn, met de weidevogels overal.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja Peter, ik ben inderdaad blij met het licht. Het lukt me steeds beter om dat onder controle te houden.
    Ghita ook bedankt voor je reactie en welkom op mijn weblog!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland