De Grutto, koningin van de weilanden

In dit blog een vervolg op mijn natuur-uitje met René die mijn gids was en me prachtige dingen heeft laten zien in zijn eigen omgeving. Ik heb al de geweldige belevenissen laten zien bij de ijsvogels, maar een ander belangrijk doel die dag was het fotograferen van de grutto.
De grutto is benoemd tot nationale vogel en terecht, want het is een schitterende vogel en wordt ook wel de koningin van de weilanden genoemd.


Een grutto op een paaltje is voor heel veel mensen (nog)een normale verschijning, echter in mijn omgeving in Drenthe is het helemaal niet zo gewoon, op een enkele plek na is de grutto in Drenthe een zeldzaamheid geworden. Voor mij is een grutto op een paaltje dus wel bijzonder en fijn dat ik ze dankzij René nu eens weer voor de lens kon krijgen. Bovenstaande foto was flink overbelicht en heb er daarom maar eens even flink mee geëxperimenteerd.






In eerste instantie waren de grutto's nog niet zo meewerkend dat ze op een aardig afstandje op een paal wilden gaan zitten, maar wie de blogs van mijn gids kent, weet dat het meest lukt wat hij in zijn hoofd heeft. Ondertussen genoot ik wel al van alle roepende grutto's en ook het kijken naar een badderende en poetsende grutto is toch een feestje.




Het grote voordeel van het meegaan met iemand die de omgeving goed kent en zelf een graag fotografeert, is dat je niet zelf hoeft te zoeken naar vogels en de ideale plekjes om te fotograferen. Daarnaast heeft  René ook heel veel kennis van de diverse vogels en hun gedrag en het dat maakt het kijken naar de vogels extra leuk. Deze foto's ben ik best content mee vanwege het mooie standpunt,de grutto liep op een dijkje terwijl ik beneden vanuit de auto konden fotograferen. Een grote luxe trouwens wanneer je als de koningin wordt rondgereden en verder nergens op hoeft te letten behalve op de koningin van de weilanden.



En ja natuurlijk kwam het uiteindelijk ook goed met grutto's op paaltjes, snavel poetsend en even mooi poseren. Het zijn de karakteristieke plaatjes die niet mogen ontbreken in een gruttoblog. Ik hoop trouwens dat we ook in de toekomst dit soort opnamen zullen kunnen blijven maken, want het gaat nog steeds slecht met de grutto's, dus laten we er zuinig op zijn zodat we nog lang kunnen genieten van deze prachtige weidevogels.
Naast grutto's kwamen we in de polder nog veel meer mooie vogelsoorten tegen, maar die zal ik nog in een volgend blog laten zien. René bedankt dat je me deze schitterende grutto's hebt laten zien!

Reacties

  1. Hoi Coby,
    Mooie serie foto's van de Grutto, ik vind ze allemaal super mooi.
    Foto 9 en 11 vind ik echt helemaal super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hooi Coby
    wat heb je die grutto's er mooooi op staan.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ook al is het al zoveel gefotografeerd,het blijft mooi, grutto-op -paaltje.
    In deze serie vind ik trouwens de grutto in gras het mooiste , foto 7, 8 en 9, zo mooi zacht.
    De laatste paalzitter vind ik ook erg leuk.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen verkeerde keus, die gids. René weet ze altijd wel te vinden. Grutto's op paaltjes blijven leuk, maar van deze serie vind ik nr.7 (in het gras) veruit de mooiste.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Halo Cobie ,

    Op de eerste plaats bedankt voor je fijne mail die je stuurde op mijn blog !
    de Grutto is mijn oogappeltje en ik hoop dat er dit jaar veel meer jongen gespaard zijn gebleven !!
    Liefs en groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Coby,

    Je bent zeker niet voor niets deze kant op gekomen. Na de ijsvogelfoto's is dit toch ook weer een heerlijke serie. Ik ben blij dat in ieder geval deze twee soorten gelukt waren en de rest is een mooie bonus. Ik ben overigens zeer benieuwd naar die resultaten. Vandaag tijdens een rondje toch weer heel wat grutto's op paaltjes gezien. Echt verrassend en er lopen dus nog behoorlijk wat kuikens rond.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier in Limburg is dat ook niet evident om een Grutto te zien. Echt een poldervogel. Je hebt er heel fraaie foto's van kunnen maken Coby.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Een goede gids is heel wat waard, dat blijkt maar weer. René heeft je aantrekkelijke plaatsen laten zien en dat resulteert onder andere in deze beelden. Het is duidelijk een waardevolle dag geweest zoals ook uit de beelden van de grutto blijkt. Ik heb ze de afgelopen week in Drenthe ook niet gezien, dus ik kan mij voorstellen dat je blij was met deze kans.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi Coby,
    de Grutto is en blijft de koningin onder de weidevogels.
    Het is zo jammer dat er zo weinig Grutto's zijn dit jaar maar ik hoop dat er meer boeren komen die hun weilanden ter beschikking stellen om deze prachtige steltloper te behouden. Fraaie planten van een van de mooiste weidevogels.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lovely shots. I wish we had more godwits here. The only ones we see in southern Ontario, and even then rarely, are Hudsonian Godwit and even less frequently Marbled Godwit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook voor mij is het niet gewoon om een grutto op paaltje te zien, dus ik begrijp helemaal wat je bedoelt Coby. Je hebt een goede gids gehad en een mooie reeks kunnen maken. Foto 1 spreekt me eerlijk gezegd niet aan, maar nr 5, 7 en 9 zeker wel.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook ik ben dol op Grutto's, dus ik geniet echt van deze heerlijke serie, allemaal prachtbeelden, alleen de bewerking van de eerste foto vind ik eerlijk gezegd niet geslaagd.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank voor jullie reacties en commentaren, goed te horen dat de grutto door iedereen wordt omarmd, een terechte nationale vogel dus.
    Leuk natuurlijk ook om complimenten te krijgen, maar ik ben altijd ook blij met kritische opmerkingen, daar leer ik weer van, dus zeker ook daarvoor dank.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland