Veel soorten vogels in de Breebaartpolder

Onlangs heb ik weer eens een bezoekje gebracht aan de vogelkijkhut in de  Breebaartpolder. Het was niet de bedoeling om er lang te verblijven, maar als je er toch langs komt is het de moeite waard om even te kijken of er nog wat leuks te zien is.
En er was inderdaad heel wat te zien waaronder een aantal voor mij nieuwe vogelsoorten en ook nog binnen het bereik van de camera, dus een goede keuze om er even te kijken.

Buizerd

Boven de dijk zweefden een paar Buizerds, altijd leuk. Ik vond dit zelf wel een geslaagde foto, een beetje
minimalistisch, ik ben benieuwd naar jullie oordeel.

Kievit

Zilverplevier

Zilverplevier

Kieviten (Vanellus vanellus) vind ik prachtige vogels, het blijft me verbazen hoe mooi gekleurd ze zijn en net als bij Spreeuwen zie je dat het beste als de zon er op schijnt. Hier liet de zon wat verstek gaan maar je ziet toch wel de groene en paarse tinten. De Zilverplevier (Pluvialis squatarola) is familie van de Kievit, minder kleurrijk maar wel met een heel mooi getekend verenkleed. Een soort die ik nog niet eerder zelf had gezien, dus ik ben er blij mee. Op de eerste foto heeft hij zijn ogen dicht en probeerde door te schudden met zijn kop de prut van zijn eten af te wapperen, een bijzonder schouwspel.

Bonte strandlopers

Bonte Strandloper

De Bonte Strandloper (Calidris alpina) had ik wel vaker gezien, maar altijd te ver weg voor foto's. Kleine drukke vogeltjes zijn het die voortdurend heen en weer rennen en dus lastig te fotograferen.
Deze opnamen kunnen er mee door, het was jammer dat het juist toen we in de vogelhut kwamen begon te betrekken en de zon verdween, waardoor het licht een stuk slechter werd.

Links een Bonte Strandloper en rechts een Tureluur

Tureluur

Hoe klein de Bonte Strandlopertjes zijn kun je goed zien als ze in de buurt van een andere vogel lopen.
op de bovenste foto een Tureluur (Tringa totanus) samen met een Bonte strandloper. Een Tureluur herken je aan zijn fel oranje poten en oranje snavel dat is gemakkelijk want andere vogels hebben dat niet, behalve de Zwarte Ruiter, die heeft ook oranje poten en snavel.

Zwarte Ruiter

Zwarte Ruiter

Dat de Zwarte Ruiter (Tringa erythropus) ook oranje poten heeft wist ik helemaal niet, maar zal ik nu niet weer vergeten. Ook de Zwarte Ruiter is voor mij een nieuwe soort, wel van gehoord maar nog niet eerder gezien. Een prachtige elegante steltloper is het die veel lijkt op de Tureluur, waar ik hem eerst ook voor aan zag maar hij is slanker, staat hoger op de poten en ook de snavel is langer. Van mei tot juli hebben ze zwarte poten en een zwart verenkleed, vandaar de naam Zwarte Ruiter.

Smienten samen met Kieviten
Een jonge Bergeend

Eenden waren er ook in de Breebaartpolder, een grote groep Smienten zat wat verder weg samen met Kieviten en een enkele Grutto. Beetje te ver weg voor een echt mooie foto, maar het geeft wel een beeld van zo'n groep vogels bij elkaar. Een jonge Bergeend liep een stuk dichterbij en daar was wel een mooie foto van de maken. De Smienten zijn overwinteraars, de Bergeenden broeden ook in het Waddengebied en krijgen in de winter gezelschap van overwinteraars uit Noord- en Oost-Europa.

Wulp

Er liepen ook enkele Wulpen (Numenius arquata) altijd mooi om deze grootste steltloper van Nederland rond te zien stappen. Een prachtige vogel met zijn fraaie getekende verenkleed en karakteristieke grote naar beneden gebogen snavel.Wil je meer weten over de Wulp kijk dan ook even op deze blog met informatie een heel mooie fotoserie.

Kluut
kluten

De Breebaartpolder is bekend door de aanwezigheid van Kluten Recurvirostra avosetta) en heeft de grootste broedkolonie van West-Europa. Als de winters niet al te streng worden blijven ze hier ook overwinteren en anders trekken ze naar het Middellandse Zeegebied om de winter door te brengen. Ze behoren wat mij betreft tot de mooiste vogels die je kunt aantreffen, interessant ook om naar hun gedrag te kijken en een uitdaging om ze mooi te fotograferen met hun zwart/witte verenkleed.

Links een Grutto en rechts een Bonte Strandloper

Grutto en Bonte Strandloper

Tot besluit een paar foto's van een Grutto(Limosa limosa), ook al zo'n schitterende vogel, de mooie kleuren komen hier ook goed uit. Dit jaar heb ik voor het eerst foto's van de Grutto kunnen maken zoals ik dat graag wou, namelijk tussen bloeiende kruiden, zie deze blog. Maar ook met bovenstaande foto's ben ik heel content, de kleuren zijn hier mooi verzadigd en ik vind de vliegfoto zelf heel mooi.
Al met al een lange blog door de  rijke oogst aan vogels in de Breebaartpolder.

Reacties

  1. Hai Coby,

    Dat is wel een jaloersmakende dag, zeg!
    Zo'n score haal je zelden en lukt eigenlijk alleen in dit soort periodes van vogeltrek.
    Je hebt juist geluk dat het zonnetje verdween (had misschien iets minder zwaar bewolkt mogen zijn), want anders had je een hoop slechte foto's overgehouden. Nu komt het wit in al je foto's tenminste mooi tot z'n recht, niet uitgebeten en fijne details. Met zonlicht had je dat never gelukt. Toch heerlijk als je een zilverplevier en zwarte ruiter even zo achteloos op de plaat kunt zetten. Dat zijn geen alledaagse jongens. Heel mooi.
    Mooi ook die grote groep kluten, jammer dat je dan altijd wel een paar afgezeegde exemplaren op de foto hebt.
    Die laatste foto is inderdaad een voltreffer en ik heb err een hele tijd naar zitten kijken.
    Ik kan maar niet bedenken hoe het komt dat de grutto zo behoorlijk goed scherp is en dat de vleugels zo vervagen.
    Zo'n plaat gaat je in ieder geval niet snel meer lukken.
    Prachtige serie Coby, heerlijk om te bekijken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk dat je daar zoveel vogels zag,hier is het wat vogels betreft wat stiller aan het worden heb ik zo het idee of het moet aan mij leggen,die vliegende grutto en strandloper vind ik mooi,dat lukt mij nog niet erg om ze in de vlucht te fotograferen,maar ik blijf volhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi coby
    daar zijn wel veel sorten zech je foto's zijn erg mooi
    ik heb er van genoten.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi zoals je het zicht vanuit de hut en de sfeer beschreven hebt. Vooral die Zilverplevier heb je fraai kunnen fotograferen. Altijd weer een genoegen om naar de Breebaart te gaan of van de beelden te kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er weer fraai uit hoor, Ik zou dit weekend ook op pad, maar helaas andere dingen kwamen er tussen. Nu weer een hele week werken. Volgend weekend toch echt ff de natuur in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's van de vogeltjes Coby.
    Wat is de zilverplevier ook een mooi vogeltje, nog nooit gezien, nu wel ;-))
    GR. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die laatste foto, Coby....wow, prachtig. Allemaal trouwens, hoor, maar deze viel me extra op. Je kluten vind ik ook heel mooi en de eerste foto heeft iets, waardoor die je aandacht vast houdt. Heel simpel, heel rustig....gewoon heel mooi. Wat heb je veel gezien en dan ook nog op fotografische afstand. Zag hier 5 zilverreigers, maar wel véél te ver weg. Fijne avond. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie herkenbare blog Cobi..
    misschien kom ik je er nog wel eens tegen, ben zondag al weer geweest..
    zondag was het een dooie boel..niet veel vogels te zien, erg triest weer ook
    en dat zie je toch wel af in de foto's ..
    jij het mooie soorten kunnen scoren...
    prachtige blog en jij bent ook beter thuis in de namen van die vogels...
    mijn duimen gaan omhoog..

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een ronduit zalige fotoserie heb je hier weten te maken. Jaloers gewoon echt waar want er zitten soorten bij die we hier maar zo zelden tot helemaal niet zien. Prachtig in dat water pootjebaden en wat zijn het heerlijke plaatjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi! Ik krijg gelijk zin om weer een dag op stap te gaan :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohh wat een soorten en wat heb je ze er toch goed opgekregen, ondanks het grijze weer. Ik kan me voorstellen dat je je wel een dagje kan vermaken in zo'n vogelkijkhut. De kluten heb je aardig dichtbij, net zoals de wulpen.
    Prachtige vogelblog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow Coby, dit is wel een hele gave serie zeg!
    En wat een soorten, echt helemaal top!
    Ik benijd je wel hoor hihi..... Heerlijk zo'n kijkhut.
    Die smienten vind ik echt prachtig net als de zwarte ruiter.
    Eigenlijk is dit hele blog gewoon super.
    Werkelijk genieten dit :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,
    Dat is wel genieten als je zoveel van die mooie soorten voor de lens krijg.
    En ze staan er allemaal even prachtig op.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind alle foto's mooi, vooral de eerste foto van de buizerd, prachtig. Ook die kluten zijn altijd zo fotogeniek.
    Een mooie plek, die Breebaartpolder!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland