Ooievaars op zoek naar voedsel

Onlangs zag ik bij de Witte Venen een aantal Ooievaars foerageren mooi dichtbij en in een prachtige entourage. Een uitgelezen kans om daar eens even fijn een poosje naar te kijken en natuurlijk ook foto's te maken.



Ze zijn zo langzamerhand niet zeldzaam meer, maar het is toch altijd wel bijzonder om Ooievaars te zien vind ik. In 1969 waren er nog slechts16 paren Ooievaars terwijl er voor de Tweede Wereldoorlog nog ruim 300 broedparen waren in Nederland. Na de oprichting van Ooievaarsstations zijn er met succes op diverse plaatsen in ons land Ooievaars geherintroduceerd. Er broeden inmiddels weer honderden broedparen in Nederland en op diverse plekken zie je de grote zwart/witte vogels over de graslanden stappen.



In principe zijn Ooievaars zomergasten die hier komen broeden, om vervolgens in de herfst naar het zuiden te vliegen om te overwinteren in Afrika. Ondanks het feit dat de Ooievaars het nu weer heel goed doen in Nederland zijn ze wel kwetsbaar en gevoelig voor extreme weersomstandigheden. Ook de reis naar het zuiden is niet altijd zonder gevaar. Er zijn mede door de zachte winters tegenwoordig Ooievaars die in Nederland blijven overwinteren in de buurt van Ooievaarsstations.



De Ooievaars op deze foto's zijn niet afkomstig van een Ooievaarsstation, maar broeden al een aantal jaren op een speciaal voor hen gemaakt Ooievaarsnest in de buurt.
Ik ga er vanuit dat ze ook naar het zuiden zullen afreizen om te overwinteren en misschien waren ze daarom ook wel zo druk aan het foerageren met z'n drieƫn.



Het was mooi om een tijdje bij deze grote vogels te kijken en ze druk rond te zien stappen. Ik had even tijd nodig om te zien wat ze nu precies aan het zoeken waren tussen het gras. Ze eten eigenlijk van alles, van kikkers, jonge vogeltjes, sprinkhanen tot afval en aas. Maar hier schuimden ze iedere grasspriet af op zoek naar slakken.



Eigenlijk best bijzonder hoe feilloos ze met hun forse rode snavel zulke kleine versnaperingen tussen
het gewas uit weten te pikken.
Ook bijzonder om te zien hoe doorschijnend hun snavel en de keelzak is, hetgeen goed te zien is met het tegenlicht.



Ik ben blij met deze serie van de Ooievaar, lastig maar tegelijkertijd ook mooi licht en ik vond zelf de entourage van grotendeels uitgebloeide kruiden heel mooi.
Mooie vogels zijn het, die ook in onze cultuur een belangrijke rol hadden, men luidde in vroeger jaren bijvoorbeeld de klokken als de Ooievaars weer waren aangekomen. Men beschouwde ze als brengers van voorspoed en geluk en natuurlijk als brengers van kindjes, waardoor nu nog vaak een zelfgemaakte Ooievaar in de tuin wordt geplaatst als er een kindje is geboren.

Reacties

  1. Hooi Coby
    mooie foto's van die ooievaars en zo dicht bij.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow Coby, wat heb je hier een bijzondere sfeervolle serie van kunnen maken, van zo dichtbij, die kans heb je niet vaak.
    Zoals je zelf al aangeeft is de setting echt schitterend, het licht was misschien een beetje lastig, maar wel mĆ³Ć³i licht. Stuk voor stuk prachtige platen.
    Ja, ook ik ben opgegroeid in de tijd dat ooievaars zeldzaam waren, en waarschijnlijk mede daardoor vind ik het telkens geweldig als ik ze ergens zie.
    Genieten dus hier!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb wel ooievaars gefotografeerd maar meer van grote afstand,maar dat ze doorschijnende snavels hadden dat heb ik nog niet kunnen zien maarr dat heb jij mooi gefotografeerd.prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's van de ooievaars Coby.Prachtig zoals het licht valt door de borstveren bij je laatste foto's.
    Noem je dat wel borstveren????
    Bedankt voor deze foto's.
    groetjes,Truus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Truus voor je compliment.
      De mooie veren zijn inderdaad borstveren.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Wauw Coby, wat prachtig allemaal.
    Ik vind het ook altijd heel bijzonder om een Ooievaar te zien, zĆ² groot en statisch, pracht dieren.
    Je foto`s zijn allemaal heel mooi en ik heb toch een favoriet, no 6 met de doorschijnende snavel en keel zak, schitterend.
    Jij weet toch altijd iets bijzonders te vinden in het mooie Drenthe, ik heb er weer van genoten,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt prachtig die doorschijnendheid gefotografeerd, Coby. Geweldige serie. De foto's 2 en 6 vind ik erg mooi. Alhoewel hier een ooievaarsstation in de buurt is en die ooievaars waarschijnelijk hier blijven vind ik het toch elke keer weer mooi om ze te zien lopen met hun grote rode snavels. Ik kan me goed voorstellen dat jij er ook van genoten hebt om die vogel daar te zien lopen. Bovendien ook nog in een prachtige natuurlijke omgeving. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Coby,

    Hier heb je toch wel even uitstekend gebruik gemaakt van de mogelijkheden zeg!
    Met grote regelmaat zie ik tegenwoordig wel ooievaars, maar zo lekker dichtbij gebeurt toch niet erg vaak.
    En als je dan, zoals jij, gewoon rustig op de achtergrond blijft, dan kan je dit soort schitterende series maken.
    Echt heel mooi gedaan en qua houding is foto nr. 2 mijn favoriet.
    Prachtig shot.

    Groetjes,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige serie Coby, je hebt ze echt heel dichtbij vast kunnen leggen.
    Er zitten een paar toppers tussen, die met de doorschijnende snavel zijn echt geweldig, complimenten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby..

    zij zoeken naar eten en jij naar foto's..
    wat je prima gelukt is trouwens..
    ik vind het ook zulke mooie vogels..
    alleen ze zitten hier niet in de buurt...
    prachtige serie met info...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hello Coby,

    This is a beautiful series of a bird I don't know very much about. So I red all your informations and it was very interesting. I did not know that the stork was that much a part of your culture in the Netherlands. Great pictures!!!

    Thank you for sharing and have a wonderful week.
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schitterende foto's heb je gemaakt van deze mooie statige stappers! Je ziet de actie en het jagen in de foto's. Echt genieten bij het bekijken van de foto's!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Alweer een schoolvoorbeeld van top fotografie, inspirerend om zo naast een Ooievaar te kunnen staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige serie heb je er van weten te maken.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige serie Coby. Dit was in de 70er jaren ondenkbaar,er was toen haast geen ooievaar meer in Nederland te bekennen. Zo zie je dat bescherming toch helpt. Hartelijke groet, Wout

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik denk ook dat je erg tevreden kan zijn met deze mooie serie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor jullie leuke en enthousiaste reacties en commentaren.
    Het blijft leuk om te horen wat de mening van anderen is over mijn blogs.
    Fijn dat jullie de moeite hebben genomen om die mening hier achter te laten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wow Coby...

    wat een geweldige serie is dit.
    Schitterende kleuren en heel sfeervol.
    Dit is echt genieten :-)
    Ik kan niet anders zeggen dan dikke complimenten!
    Ik denk dat ik deze maar even ga opslaan ;-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Coby,

    Wat zit ik hier te genieten op mijn werk van je blogs. Dit is er ook weer eentje waarbij alles zo mooi overkomt. De bijpassende teksten en foto's. Inderdaad mooi in de vegetatie weten vast te leggen van ook nog eens fijne afstand. Ik als Hagenees geniet natuurlijk dubbel van deze prachtige vogels.

    Wederom bedankt voor het delen!!


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland