Blauwe Reiger vangt een prooi

Ik denk dat iedere natuurfotograaf wel zo zijn wensenlijstje heeft over wat hij of zij nog graag eens zou willen realiseren. Zo staat er op mijn wensenlijstje onder andere dat ik graag eens een Blauwe Reiger zou willen vastleggen bij het vangen van een flinke prooi en dan het liefst natuurlijk van dichtbij, met prachtig licht en een mooie omgeving...




Onlangs kwam ik weer eens een Blauwe Reiger tegen die op zoek leek naar eetbare zaken.
En ook nog eens op een afstand die goed te overbruggen leek te zijn met mijn apparatuur en ook over het licht had ik weinig te klagen. En de eventuele prooi zou al snel groter kunnen zijn dan de worm waarmee ik al eens een Blauwe Reiger had vast gelegd, zie deze blog.


Ik zag het al helemaal voor me, reiger groot in beeld met een flinke prooi waarvan duidelijk te onderscheiden is wat het is...maar toen zag ik de Blauwe Reiger wat rechter op gaan staan, kop wat scheef, alsof hij ergens naar luisterde.
En dat was waarschijnlijk ook zo want vervolgens stapte hij bedachtzaam en doelbewust ergens op af.



Maar datgene waar deze Blauwe Reiger op afstapte bevond zich dus wel verder bij mij vandaan, jammer dan, die close beelden die ik in mijn hoofd had kon ik wel vergeten. Maar  hij bleef gelukkig wel zo dichtbij dat het toch de moeite waard was om door te fotograferen.



Ik blijf het een fascinerend schouwspel vinden om zo'n  vogel op jacht te zien. En verbazingwekkend hoe snel hij uiteindelijk toeslaat met zijn  grote dolkvormige snavel. Even de lange lange hals wat meer intrekken...en dan pats op het doel af en meestal met een enorme nauwkeurigheid.




Ook in dit geval was het een succesvolle poging en helaas voor het muisje, was er geen ontkomen meer aan. Ik weet niet hoeveel een Blauwe Reiger op een dag eet, maar gezien zijn formaat en gezien de enorme prooien die ik ze op andermans foto's soms naar binnen zie werken neem ik aan dat het voor die dag niet bij dit ene muisje is gebleven.



Zo'n muisje wegwerken is dus een peulenschilletje voor zo'n grote vogel, een bitterballetje meer is het niet. Nog even achter het oor krabben zodat er optimaal gehoord kan worden, de kuif parmantig omhoog en op naar het volgende slachtoffer. Het is een boeiende maar niet altijd even vrolijke bedoening in de dierenwereld, het is eten en gegeten worden.
En hoewel ik best tevreden ben met deze serie hoop ik er nog een dichter met mijn neus op te staan, dus het blijft op mijn wensenlijstje staan.

Reacties

  1. Leuk om dit zo als onderwerp te nemen, boeiend geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spannende serie! Prachtig neergezet. Ik duim voor je dat je ooit ook die grote prooi kan vastleggen!
    Groet, Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel mooi met verhaal en leuk gefotografeert zodat wij het hele proses kunnen volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Coby,

    Heel herkenbaar, want ook ik heb de afgelopen weken een paar keer zo gezeten.
    Dan hoop je op een grote rat of mol, maar dan pakken ze zo'n klein rotmuisje of minikikkertje ;-(
    Hoewel ik het hele irritante vogels vind, zijn het wel vogels met een prachtige jachttechniek.
    Ik kan er zo een half uur naar kijken. Heel mooi in beeld gebracht.

    Groetjes,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het kijken naar hun wijze van jagen is al een plezier op zich
      en dat vergoedt veel als het weer alleen een klein prooitje oplevert.
      Het is al groter dan de regenworm bij de vorige keer :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Wat een heerlijke serie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie Coby, leuk verhaal er ook bij, soms heb je een gelukje dat je een reiger met een grote vis vast kan leggen.
    Ik duim voor jou dat jij dat ook een keer vast kan leggen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, je weet het ook wel op te noemen wat je graag zou willen, Coby. Maar als er niets meer te wensen was, was je klaar en kon je ophouden met fotograferen. Hmmm....ook niet leuk, toch? Mooie boeiende serie. Ik vind wel dat de foto's vergroot pas echt goed tot hun recht komen. Dan zijn ze super. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, mijn wensenlijstje zal nooit leeg zijn, er is nog
      zo ontzettend veel wat ik wel zou willen vastleggen.
      Het zou inderdaad wel treurig zijn als alles al klaar was.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Dat zou ik ook wel willen Coby, prachtige serie heb je er van.
    Al is het niet zo close als je wel zou willen.
    Ik zou hier allang blij mee zijn.
    Wat een mooi kuifje heeft die op de laatste twee.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,

    Lekkere serie, mooi helder en scherp. Maar toch kan ik me voorstellen dat je dit nog een keer wil maar dan dichterbij en spectaculairder; wat in het vat zit verzuurt niet!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk als het dan lukt.
    Hoe groter de prooi hoe beter je hem kunt zien en hoe groter de afstand dan mag zijn. Dus wie weet wat je volgende keer meemaakt.
    Grappige kuif heeft hij.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke serie Coby, je hebt de jacht goed in beeld gevangen.
    Reigers, ik vind het fascinerende dieren.
    Komt er vast een keer van dat je ziet hoe een Reiger een grote prooi vangt.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuke serie Coby, van zo'n brutale vlerk. Met een buitenaardse gekrijs vliegen ze verontwaardig op uit het riet als ik ze met de hond passeer. Maar wat gaan er een boel donsbolletjes elk voorjaar de bek in. Wat je zegt, eten en gegeten worden, dat is ook de natuur. Maar ik vind het prachtige vogels die je in veel verschillende houdingen kunt treffen, altijd weer leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi van A tot Z in beeld gebracht, en ja, dichterbij, en grotere prooi, dat willen we allemaal, maar er moet nog iets te wensen overblijven.
    Leuk, dat kuifje op de laatste plaat!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je kunt het dus nog niet van je lijstje afstrepen Coby
    maar je hebt al flink geoefend, want ook als zijn het niet de close-up
    beelden die je in gedachten had, het ziet er toch heel fraai uit...
    complimenten voor je geduld en het delen van de mooie beelden..
    Altijd mooi om deze Long John bezig te zien!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je kunt het dus nog niet van je lijstje afstrepen Coby
    maar je hebt al flink geoefend, want ook als zijn het niet de close-up
    beelden die je in gedachten had, het ziet er toch heel fraai uit...
    complimenten voor je geduld en het delen van de mooie beelden..
    Altijd mooi om deze Long John bezig te zien!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby,

    weet je dat ik helemaal geboeid naar je platen en je verhaal erbij zat te kijken en te lezen :-) Je hebt het echt heel leuk omschreven en ja.... iedereen heeft gelukkig een wenslijstje. Mooi is het dan als er een van je wensen uitkomt. Deze keer was het dan een muisje maar je zal zien.... er komt gewoon een onverwachts moment dat je een reiger een enorme vis naar binnen ziet werken :-)
    Van deze serie heb ik in ieder geval heerlijk genoten.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Haha leuk, had deze week een voor de lens met een kikker maar vaak vliegen ze dan met prooi en al weg. Bij deze mooie serie in ieder geval niet. Jammer voor de muis maar zo is het leven...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi, Coby,
    Ja zo'n reiger lust wel wat, klein of groot, nat of droog, het gaat allemaal naar binnen. Onder een reigerkolonie zie je dit terug in de braakballen.
    Ooit, ongeveer 25 jaar geleden was ik aan het vogels kijken in de oosterpolder bij Noordlaren met mijn kinderen. In een weiland enkele tiental meters van ons af was een reiger ergens mee bezig. Plots steekt hij zijn kop in de lucht en een dikke meer dan een halve meter lange paling kronkelt zich om de reigernek. Na een aantal mislukte pogingen liet hij de paling even met rust. Met een sprong was ik uit de auto, reiger vloog op en ik greep de paling. Die avond aten we heerlijk gestoofde paling. Een verhaal wat in de familie nog steeds de ronde doet.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Coby,

    Stiekem hoop ik er ook altijd op als ik een Reiger zie die aan het foerageren is. Je hoopt altijd dat hij/zij met een enorme vis of rat bovenkomt, maar vaak is het ook zo dat ze iets kleins te pakken hebben. Toch vind ik dat ook altijd interessant om te zien. Helaas de afstand was iets te ver van jou moment, maar genieten doe ik zeker van je beelden. Ik ben ook gek op reigers. Is je misschien wel opgevallen (logo). Met name hun jachttechniek spreekt me erg aan.


    Bedankt weer voor het delen van jouw natuurmoment.


    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland