Parasolzwammen

Er komen in Nederland  ongeveer 50 soorten Parasolzwammen voor en ik kan  meteen wel vertellen dat ik die niet allemaal ken. Ze zijn er van groot tot klein en in deze blog laat ik twee forse algemeen voorkomende soorten zien, de Grote Parasolzwam (Macrolepiota procera) en de Knolparasolzwam (Macrolepiota rachodes).


De Grote Parasolzwam is de grootste plaatjeszwam die je in Nederland (en ook Europa) kunt tegenkomen.  De Paddenstoel begint bolvormig en spreidt zich vervolgens uit tot een flinke hoed die een doorsnede van 10-25 cm kan bereiken. Bij een volgroeide Parasolzwam begrijp je wel hoe hij aan zijn Nederlandse naam komt. Je kunt hem alleen aantreffen, maar vaak zie je ze ook in groepjes of in zogenaamde heksenkringen, waarbij ze in een cirkel bij elkaar staan.


Karakteristiek voor deze paddenstoel zijn de lange slanke steel met een grillig donkerbruin patroon.
De steel kan tot ongeveer  35 cm hoog worden. De hoed heeft een kenmerkend patroon met grote, grove schubben die zacht van structuur en donker van kleur zijn.
In Nederland worden niet heel veel paddenstoelen uit de natuur gegeten, maar elders in Europa wel en daar wordt de Grote Parasolzwam ook wel gegeten en met name de jonge hoeden van de paddenstoelen schijnen heel smaakvol te zijn.



De Grote Parasolzwam kun je aantreffen van augustus tot oktober. Hij heeft een voorkeur voor wat meer vochtige grassige gebieden. Je ziet ze in weilanden, in bermen en open plekken in gemengde- en loofbossen. Niet zeldzaam maar door zijn formaat wel een bijzondere verschijning.



De Knolparasolzwam lijkt veel op de Grote Parasolzwam, maar wordt niet helemaal zo groot en hoog en oogt daardoor ook wat meer gedrongen. De hoed kan 8-20 cm groot worden, het exemplaar hier boven was met zijn 17cm een flink exemplaar. Hij had zich vrijmoedig een  plekje toebedacht in een
Shi takekwekerij. Hij schijnt ook net als zijn grotere familielid eetbaar te zijn, maar niet helemaal zo smaakvol en er zijn mensen die er wat allergisch op kunnen reageren. Ik houd het daarom toch maar liever bij de mij beter bekende gekweekte Shi takes.



De Knolparasolzwam onderscheid zich van de Grote Parasolzwam naast het wat kleinere gedrongen formaat ook door zijn steel. De steel van de Knolparasolzwam heeft geen grillige bruine tekening maar is effen wit van kleur. Daarnaast verkleurt het vlees van de steel en de plaatjes naar oranje tot rood bij aanraking.
Je ziet op foto aan de steel en ook  bij de plaatjes dat het niet overal smetteloos wit meer is, dat komt dus doordat dat is gekneusd.
Beide soorten hebben een knolvormige voet, dus daarmee onderscheidt de Knolparasolzwam zich niet.



De Knolparasolzwam heeft een voorkeur voor wat beschaduwde plaatsen in bossen, parken en tuinen en komt net als de Grote Parasolzwam zowel solitair als in groepjes voor.
Deze parasolzwam kun je tegen komen van augustus tot oktober en als ze er zijn kun je ze door hun formaat eigenlijk niet missen, bovendien is ook dit een algemeen voorkomende soort. De moeite waard om even goed te bekijken of er je camera op te richten.

Reacties

  1. Wat kunnen ze groot worden he, deze zwammen.
    Ik vind vooral je detailfoto's erg mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die paddenstoelen-wereld is toch een hele aparte wereld, hoor. Wat een soorten en hoe hou je ze allemaal uit elkaar. Je hebt hier weer een leerzaam blog neergezet, Coby. Prachtig ook om je macro's van de onderkant en de structuur te zien. Heel mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je compliment.Ja paddenstoelen is wel iets waar ik ook nog veel te leren heb en ik hou ze dan ook beslist niet allemaal uit elkaar. Ieder jaar probeer ik er een paar bij te leren.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. het is niet alleen een hele mooie log over de parasolzwam ,maar ik verbaas mij iedere keer weer over je heerlijke leerzame uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. leuk om te horen dat je de uitleg ook waardeert. Ik vind zelf dat het allemaal nog interessanter wordt als je er meer van weet.
      En ik vind het leuk om opgedane kennis dan weer door te geven.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Interesting post, fantastic photographs. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Coby,

    Ik altijd maar denken dat een parasolzwam een parasolzwam is. Geen idee dat er zoveel verschillende soorten zijn.
    Prachtig fotowerk, vooral van het zo duidelijk fotograferen van de lamellen.
    Opvallend dat er geen sporen te zien zijn. Ik vraag me af hoe dat komt.
    Daar kan je vast wel antwoord op geven.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rene, ja ik weet best heel wat inmiddels maar niet alles en ook
      op jouw vraag had ik niet direct een antwoord.
      Ik ben natuurlijk wel even gaan zoeken en volgens mij moet het zo zijn
      dat de sporen van deze paddenstoel gewoon nog niet rijp waren.
      De sporen worden gevormd onder de hoed en als je rijp zijn kunnen door de
      bouw van de plaatjes en onder invloed van de zwaartekracht naar beneden op
      de grond vallen.
      Natuurkieker Coby

      Ps. Als er mensen zijn die hier aanvullende informatie voor hebben, schroom
      niet om het er bij te plaatsen!

      Verwijderen
  6. Kom die grote parasollen hier ook wel tegen en zal er toch eens eentje bakken en proeven. Je hebt er zonder meer een geweldig mooie serie van weten te maken met oog voor details...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht je er eentje geproefd hebben, dan ben ik benieuwd naar je
      bevindingen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Heb deze reeds meermaals klaargemaakt en gegeten! Heerlijk voorgerecht(je) lichtjes gebakken in een beetje roomboter (niet overdrijven natuurlijk) en kruiden met citroenpeper en wat zout, bij deze verbleekt de weide champignon en valt van z'n voetstuk!

      Verwijderen
  7. Geweldige foto's van de paddenstoelen Coby, goed om te lezen dat er zoveel parasolzwammen zijn, ik heb dit nooit geweten.
    Er worden veel paddenstoelen gegeten, maar ik houd het maar bij de champignons, dat vind ik lekker en het is veilig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja ik zal zelf ook niet gauw wagen paddenstoelen uit de natuur eten hoor,
      ik fotografeer ze liever...
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Pracht foto's van de zwammen, mooie detail opnamen zitten er bij Coby.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,
    Ik was al zo blij dat ik net de parasolzwam bij naam kende, blijken er zo veel soorten van te zijn. Mooi bericht heb je geschreven. Het is inderdaad een heel opvallende paddenstoel.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's heb je gemaakt van de zwammen. De structuur van de paddestoelen is zo ook heel mooi te zien. Ze mogen dan wel niet zeldzaam zijn, ik vind ze wel zeldzaam mooi!

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moi, Coby,
    Prachtige paddenstoelen deze parasolzwammen en ja, er zijn nog veel meer soorten, maar die zijn vaak stukken kleiner. Deze grote parasollen kun je niet omheen. Eetbaar zijn ze, maar ik vind ze niet erg smakelijk. Geef mij maar cantharellen!
    Ook je vorige blog met de jonge buizerds vond ik erg geslaagd.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie diverse beelden van deze parasolzwammen, jij weet toch wel wat fotograferen is, top!
    Groetjes en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dankjewel, zoals je zelf zegt: Oefening baart kunst.
      En je zal het er mee eens zijn dat paddenstoelen prachtige
      fotomodellen zijn.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  13. Complimenten Coby, wat een mooi informatief blog
    met werkelijk fantastische foto's.
    De grote parasolzwam ken en de knolparasol kwamen we afgelopen zondag in Schoorl tegen.
    je foto's vind ik echt super en vooral die plaatjes (sporen) zijn heel mooi weergegeven. Klasse.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Phantastische Aufnahmen, lieber Coby. Schön, die Lamellen und Schuppen. Die Natur ist ein Künstler.

    Ein lieber Gruß von der Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Volgens mij ging er iets niet goed...
    dus nog maar een keertje..
    Wat heb je je lekker uit kunnen leven
    op deze zwam Coby...
    prachtig ook de lamellen en andere details in beeld gebracht...
    de ene opname is nog mooier dan de ander..
    samen met de info is het weer een waardevol document geworden..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb zelf deze heerlijkheid al meermaals klaargemaakt en gegeten! Een champignon verdwijnt in 't niets als je dit eenmaal hebt geproefd. Lichtjes gebakken in wat roomboter en gekruid met wat citroenpeper en wat zout... Maar hopelijk wordt er niet te veel van gegeten of deze schoonheid verdwijnt misschien nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Beste Natuurkieker,
    Gisteravond een heerlijke vega schnitzel gegeten; een grote parasolzwam gebakken in een beetje olijfolie en gekruid met vers gemalen zwarte peper, zeezout en verse oregano.... zo lekker!

    Vanmorgen tijdens mijn wandeling met mijn hond had ik weer grote parasolzwammen gespot.... de twee die omgevallen waren heb ik meegenomen naar huis om eens goed te bekijken. Ik vond de steel al anders uitzien en aanvoelen dan gisteravond.
    Door uw informatie weet ik nu dat dit knolparasolzwammen zijn..... Bedankt voor de duidelijke beschrijving!
    Groet Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Door paddenstoelen te plukken verdwijnen ze niet voorgoed kokonera! het 'wortelstelsel' bevindt zich onder de grond.
    Je kunt de paddenstoelen vergelijken met bloemen, als je die plukt komen ze het jaar erop ook gewoon terug.
    Toch wel spaarzaam omgaan met plukken, ze zijn er voor iedereen...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland