De tanden van een Egel

Toen ik onlangs in het kader van de week van de Egel mijn blogje over de Egel weer even onder de aandacht bracht op Twitter, kreeg ik een wat bezorgd berichtje.
De vraag was of het wel goed was met de Egel en vooral of het wel in orde was met zijn tanden.


Het ging om deze foto waarbij de Egel zijn tanden laat zien. Ik moet zeggen dat ik nog niet eerder de tanden van een Egel had gezien dus ik had er ook niet over na gedacht of het normaal zou zijn of niet.
En omdat ik geen Egelkenner ben had ik ook geen antwoord op de vraag of deze tanden normaal zijn.


Antoinet (@Aasje) heeft een voorliefde voor Egels en wilde toch wel heel graag weten of het werkelijk wel goed zou zijn met deze Egel. Ze heeft daarom mijn foto van de Egel met de zichtbare tanden opgestuurd naar de Egelopvang Dikke Prik en haar vraag daar voorgelegd.


Al snel kwam het antwoord en het bleek dat de Egel op de foto normale tanden heeft.
Hij gebruikt deze tanden om zijn voedsel mee te verorberen en daarbij moet hij bijvoorbeeld ook slakken met huisjes en al naar binnen zien te werken.
Deze tanden zijn daar uitermate geschikt voor en in die zin was er met deze Egel en zijn tanden dus gelukkig niets mis en hebben we wel weer wat geleerd over deze bijzondere en kwetsbare zoogdieren.

Reacties

  1. Leuk,Coby, dat er door vragen van anderen toch weer hele nieuwe feiten aan het licht komen. Zo leer je constant bij. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja precies, dat is heel leuk dat soort vragen.
      Het is een van de leuke dingen van het bloggen en
      van Twitter.
      Hierdoor kun je inderdaad veel kennis uitwisselen.
      natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. wat heerlijk dat je dan via-via toch achter het antwoord kan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op dierendag een beetje extra zorg en aandacht, ook voor stekelige vriendjes. Gelukkig dat dit stekeltje oke is. Wat zijn ze leuk, die knorrepotjes, scharrelend door de bladeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja ze zijn echt leuk en helaas ook kwetsbaar en
      verdienen daarom onze aandacht.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Hoi Cobi....

    we hebben er 3 in de tuin, 2 groten en een kleintje...
    elk avond weer een feestje, we geven ze speciaal egel voer in een egel voederhuisje, we hebben ook nog een huis om te overwinteren maar daar heeft er nog nooit 1tje in gezeten!! hopen deze winter...
    er worden er ontzetten veel doodgereden..zo jammer het is een nuttig beestje in je tuin...
    wat heb je er weer mooie opnames van...ik wist dat ook niet van die tanden, zal je blog vanavond nog even aan mijn man laten lezen
    die is helemaal egel gek!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah dat is leuk dat jullie ze echt regelmatig in de tuin
      krijgen. Wie weet gaan ze nog wel een doorkrijgen dat ze
      ook bij jullie in de tuin kunnen overwinteren
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Leuk dat je door het bloggen zo via via toch weer meer dingen aan de weet komt en met vragen geconfronteerd wordt waar je zelf nog niet aan gedacht had.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies, ik vind het ook heel leuk dat mensen
      vragen stellen en ook meehelpen om antwoorden te
      krijgen op die vragen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Hooi Coby.
    wat een leuk kopie en hij heeft best wat tanden in zijn mond,
    mooie foto's.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkig maar, dat zijn tandjes goed zijn, een lekker positief bericht dus dat ik zo op dierendag lees ;-)
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, Coby,
    Eigenlijk is het een Theo of Thea gebidje.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Coby,

    Toch erg opvallend dat je een egeltje op die manier voor je lens hebt gekregen.
    Ik zie zowiezo weinig foto's van egeltjes, maar dit heb ik nog niet erder gezien.
    Leuk verhaal ook.

    Groetjes,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wonderful photographs, discovering such views it is fantastic experience. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby
    Mooi weetje en bijzondere foto`s !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig vastgelegd, leuke serie.
    Zo leren we meteen weer wat.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,

    deze foto herinner ik me maar al te goed.
    Toen vielen zijn tanden inderdaad heel erg op,
    en daar had ik ook op gereageerd.
    Heel mooi dat je er toch even achteraan gegaan bent,
    want nou weten we ook dat dit normaal is :-)

    Heel fijn weekend.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland