Prachtige vergezichten aan de Groninger Waddenkust

Van mijn dagje naar de Groninger Waddenkust heb ik al een blog laten zien van de vogels die ik bij
de vogelkijkhut in de Breebaartpolder tegen kwam. In deze blog wil ik prachtige vergezichten en landschappen van de Groninger Waddenkust laten zien.



Onze eerste bestemming was Noordpolderzijl, een karakteristiek plekje aan de waddenkust met het kleinste zeehaventje van ons land,  waar ik  al eens  aandacht aan heb besteed in deze blog, met verder de oude sluis en het land-artproject van Jan van Loon.
Maar deze dag hadden we het accent op de weidse uitzichten en de schitterende kleuren.



Toen we hier eind februari waren zat er een enorme groep Rotganzen in het haventje. Nu waren er ook wel veel vogels maal allemaal ver weg, vooral meeuwen en ook wel ganzen. Voor het fotograferen maakte het niet uit want het wad is ook zonder vogels prachtig en het is gewoon genieten als je daar staat en rondkijkt over de kwelders.



Als er dan toch een paar ganzen voorbij komen vliegen, probeer ik ze er natuurlijk wel op te zetten, volgens mij een groepje met allegaartjes, waar geen zuivere soort meer bij zat, dus allemaal hybrides of ook wel soepganzen genoemd. Het was koud de dijk dus hebben we ons onder het genot van een kop koffie even weer opgewarmd in het Zielhoes voor we verder gingen naar natuurgebied de Ruidhorn.


De Ruidhorn is een natuurgebied in ontwikkeling dat als compensatie moet dienen voor het natuurgebied dat moet verdwijnen door de uitbreidingen in de Eemshaven. Bij de Ruidhorn kun je ook achter de dijk kijken en daar heb je dit prachtige landschap. Ook hier de meeste vogels buiten het bereik van de camera maar de kokmeeuw kon wel even heel mooi in een kleurrijke omgeving vastgelegd worden.



De lichtomstandigheden waren sterk wisselend en dat had grote invloed op de kleuren, met de zon erbij warme kleuren en bij het verdwijnen van de zon bleven er sobere kleuren over. Desondanks heeft het wad ook dan nog een mooie uitstraling en ik vind zelf de foto's zonder zon ook heel sfeervol en het accentueert de weidsheid van het gebied



Toch was ik wel blij dat de zon af en toe toch nog even weer tevoorschijn kwam en de kleurenrijkdom op de kwelders opnieuw tevoorschijn kwamen. Heel bijzonder om te zien hoe groot de verschillen dan binnen enkele minuten zijn. Het is een fascinerend gebied de Waddenkust en heerlijk om er even te vertoeven.


Als je met andere mensen op stap gaat die ook een camera meenemen en ook nog graag mensen fotograferen, dan kun je er zeker van zijn dat je die dag ook fotomodel bent.
Niet mijn hobby, maar wel een leuke foto en dus met dank aan Bert  een foto van Natuurkieker Coby als afsluiter van dit blog.

Reacties

  1. Prachtig om te zien, Coby. Jammer dat ik er zo ver vandaan woon. Je schrijft dat het koud was en zo ziet het er op je foto's ook uit. Hier zitten de vogels ook vaak veel te ver weg voor de camera, maar dan geniet ik maar van het feit dat ik ze zelf wel gezien heb. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby, het zijn inderdaad prachtige vergezichten en wat een kleuren als de zon even schijnt. Vooral de eerste foto's zijn geweldig.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O heerlijk, even de gedachten laten waaien. Away from it all.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijke sfeerfoto's Coby, ik zou er zo weer naar toe gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Coby
    mooi gebied en wat een mooie kleuren in dat gebied het zijn erg mooie foto's.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig gebied is dit toch. Het is weer echt genieten van jouw foto's.

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een mooi gebied laat je weer zien.het lijkt mij heerlijk om daar eens te gaan uitwaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    wat leuk om jou op de laatste foto in actie te zien, en het is meteen een verklaring voor het slagen van je foto's: je hebt deze gemaakt met een flinke telelens! Ik zou daar zelf niet opkomen, maar het werkt goed, de uitgestrekte vlakte wordt wat in elkaar geduwd, waarbij een interessant spel van kleuren en lijnen ontstaat. Vooral bij foto 2 en 3 komt dat heel goed over, dat zijn dan ook mijn favorieten.
    Weer wat geleerd :-)
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Natuurkieker is niet vaak zelf in beeld, maar af en toe wordt er een uitzondering gemaakt en dat wordt gewaardeerd begrijp ik :-)
      Die grote telelens was overigens bedoeld voor de vogels, de foto met de meeuw is er mee gemaakt. De eerste foto's zijn wel met een telelens gemaakt, maar met de 300mm + 1.4 converter. Ik vind het inderdaad mooi als de boel wat compacter wordt weergegeven en je ziet zo wat meer detail, zoals bij foto 2 en 3 de vogels zo duidelijker zijn.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Hoi Coby....

    Hier doe je mij een plezier mee...
    ik vind de lichtval in Groningen achter de dijk zo mooi...
    Prachtige opname heb je ervan gemaakt, ik ga ook vaak een keertje
    ik vind ze super...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is er altijd de moeite waard en ik denk
      dat jij je er fotografisch ook helemaal kunt
      uitleven.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Schilderijen lijken het wel ... o wat is het daar toch mooi!

    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het mooie van blogs hĆØ, je kunt gewoon
      even vanuit het westen meegenieten van de
      Groningse Waddenkust!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Mooi weer, echte landschapsfoto's. Ik houd er wel van :) Trouwens, wij zagen laatst een zeehond voor de kust zwemmen! Ook erg leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeehonden zijn ook heel leuk, ik heb ze zelf gezien bij de Breebaartpolder, daar kun je ze met een beetje geluk wel zien
      liggen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  12. prachtige serie. Wat ver weg om even te doen,maar wie weet als ik in de buurt ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fraaie vergezichten over en naar de horizon. Met lekker veel herfstig in het fotomoment gevangen, beslist geen straf om naar te kijken..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig Coby, hier doe je mij en meer mensen dus een groot plezier mee. Een vogel of paddenstoel mooi in beeld krijgen, vind ik ook altijd knap, maar hier blijf ik gewoon net wat langer naar kijken. Echt mooie sfeerbeelden, dus nu nooit weer roepen dat je nog moet oefenen in landschapsfotografie. Foto twee vind ik helemaal top!
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha ik blijf gewoon door oefenen hoor en niet alleen op landschapsfotografie, er valt altijd nog wel wat bij te leren.
      Maar ik ben best tevreden met dit resultaat en een prachtig
      gebied om een dagje te vertoeven.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  15. Inderdaad mooie vergezichten, soms met dreigende luchten.
    De wolken werkten niet echt mee, toch vaak een grijze compacte massa.
    Maar ja, het weer kun je niet uitkiezen, met mooie dreigende wolken of lieflijke stapelwolkjes zou het nog mooier uitkomen.
    groetjes Ghia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja met wolken is het allemaal nog wat boeiender misschien,
      maar ook zonder die wolken blijven het prachtige landschappen.
      Ik verbaas me altijd over de enorme invloed van het licht op de
      sfeer en dat is hier wel zichtbaar.
      En een volgende keer kunnen er wel weer fascinerende wolkenluchten zijn,
      zo blijven er altijd wensen en blijf je afhankelijk van het moment.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  16. Hoi,Coby,
    Er is altijd wel wat aan het wad. Je hoeft ook nooit bang te zijn dat je voor niets komt, zoals aan deze serie weer duidelijk is te zien. Leuk al die paaltjes in het water, ze komen me heel erg bekend voor.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie foto's Coby,dat was weer genieten van je blog.Leuk om jou ook even in beeld te hebben.
    Als ik hier naar kijk,ruik ik de zee en voel de wind door m'n haar waaien--heerlijk,dank je wel.Dit mis ik soms heel erg hier.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk dat is goed als de beelden je de herinnering geven van hoe het is als je er zelf staat...
      Dit zijn inderdaad foto's die je in Drenthe niet kunt maken, maar onze provincie biedt veel mooie natuur.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  18. Nice landscape pictures Coby. These colors are so great together, nature can really be perfect! Although I love all these landscape pictures, my heart goes to the picture of the gull which I find perferct in every way!
    Nice to see you in action!
    Have a great week.
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bedankt allemaal voor jullie reacties en commentaren. Het blijft leuk om te horen wat
    jullie van mijn blogjes vinden en van kritische
    opmerkingen en vragen is weer wat te leren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Euhhh.... om even met die laatste foto te beginnen Coby, heb jij zo'n grote lens!!????? Heb je er eentje met een vast brandpunt dan?

    Maar heerlijke vergezichten. Ik hoor en ruik de zee.
    Een gebied waar ik nog ook nog niet geweest ben

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland