Jonge Buizerds op oefening

Onlangs zag ik in een dag meer dan 10 Buizerds, veelal jonge dieren en in groepjes bij elkaar.
Een aantal liet zich mooi observeren en het leek er op dat ze druk aan het trainen waren in het
jagen op prooien en vliegoefeningen.


Hier zat een groepje van tenminste 4 Buizerds bij elkaar en eentje ervan heb ik een tijdje met de camera gevolgd. De anderen gingen de lucht in en cirkelden mooi rond in de lucht, maar te ver weg om daar
een beetje toonbare foto's van te maken.


Eigenlijk zat ook deze jonge Buizerd een beetje te ver weg en het licht was bepaald niet makkelijk, maar gezien het mooie gedrag dat hij vertoonde laat ik ze toch graag zien.
Het was trouwens ook al weer een tijd geleden dat ik de gelegenheid kreeg om Buizerds te fotograferen en rustig te bekijken.




Deze jonge Buizerd had het druk met de oefeningen om een prooi te vangen. Een prachtig gezicht en terwijl hij mij toch ook wel in de gaten hield dook hij op van alles, maar ik heb hem niet daadwerkelijk een prooi zien grijpen.


Na een mislukte aanval bleef hij nog even een tijdje naar de plek staren waar hij toch echt iets had menen te zien en/of te horen. Daarna werd er weer oogcontact gezocht met Natuurkieker, werd de rug weer gerecht en stond hij me fier aan te kijken, een mislukte poging leidde duidelijk niet tot gekrenkte trots.



Nog maar eens een aanval in beeld gebracht. Dat het een jonge buizerd is kun je zien aan verschillende kenmerken. Jonge Buizerds hebben een lichte iris en ze hebben geen donkere eindband aan de staart en geen donkere band aan de vleugelranden zoals de volwassenen dat wel hebben.
Ik moet zeggen dat ik zelf nog druk aan het oefenen ben met die kenmerken, maar hier was het duidelijk, vooral bij foto 5 en 6. En ook zijn er  foto's waarop je goed kunt zien dat de iris licht van kleur is.



Zoals gezegd heb ik de Buizerds geen enkele prooi zien  verschalken en ook deze keer bleef het bij een
goedbedoelde poging. Ik neem maar aan dat het uiteindelijk wel gelukt zal zijn om wat eetbaars te vinden, zoals het gezegde luid:"oefening baart kunst".



Toen ik ergens anders naar een grote groep Kieviten stond te kijken kwamen er drie Buizerds rond vliegen. Een er van kwam recht op me af vliegen en vloog over me heen. Prachtig natuurlijk, maar wel even lastig om dat met 700mm uit de hand te doen, maar er was geen alternatief. En ik ben toch wel blij met beide vliegbeelden, waarbij je heel mooi de blik van de vogel kunt zien.
Al met al een aantal mooie ontmoetingen met Buizerds.

Reacties

  1. Beautiful photographs, birds are enrapturing. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit is wel een hele mooie opservatie,hoe kreeg je de kans en dat zolang.??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit zijn geen verkeerde beelden.
    Dat moet een mooie ervaring zijn om dit vast te leggen. Goed te zien hoe de Buizerd de landing inzet om zijn prooi te kunnen pakken.
    De laatste foto's van de Buizerd in vlucht zijn helemaal top, en dat met 700mm uit de hand!.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me voorstellen dat je hier blij mee bent, Coby. Een hele mooie serie en knap dat je ze op de foto hebt gekregen. Er zitten er hier ook redelijk veel, maar zo mooi op de foto krijgen als jij dat hebt gedaan, daar kan ik alleen maar van dromen. Maar 700 mm is ook niet niks. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,

    Dat is best bijzonder zo'n aantal. Leuk om te zien die pogingen van de jonge buizerd.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterende foto`s Coby!
    Leuk het oefenen van de jonge Buizerds te zien.
    De laatste foto vind ik wel de mooiste, knap gedaan met 700mm uit de hand,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou Coby, die laatste mag er toch zeker zijn, en dat met 700mm uit de hand, knap staaltje fotografiekunst.
    Wat leuk je deze jonge buizerd hebt kunnen observeren, interessant ook, want ik heb er nog nooit bij stil gestaan dat ze het jagen moeten oefenen.
    Het licht zat je idd niet mee, maar de serie is het aanzien beslist waard hoor, je hebt het beste uit de situatie weten te halen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby...

    ik weet niet hoe je het gedaan hebt, maar bij mij
    vliegen ze altijd weg...
    hoe voorzichtig ik ook ben...
    dus geniet ik gewoon van jou opnames..
    super. mooi hĆØ dat oefenen wat ze doen...
    mooi belichte serie!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk om mee te maken, zo'n jonge buizerd die leert vliegen.
    Je laatste vlieg-foto vind ik erg mooi, die ogen,prachtig vastgelegd.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,

    je hebt ze dan geen prooi zien vangen of verschalken
    maar je hebt wel een prachtige serie weten neer te zetten.
    Ik ben hier dan ook best wel een beetje (gezond0 jaloers op hoor.
    De details van de vleugels en het vliegen zijn werkelijk
    ontzettend mooi. Dik compliment voor deze serie.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland