Patrijzen gezien

Een van de leukste dingen die me kan overkomen op een rondje door de omgeving is het zien van Patrijzen (Perdix perdix). Het zijn vogels die zich in principe niet zo gemakkelijk laten zien, maar soms heb je geluk en kun je er even een poosje naar kijken.



Onlangs had ik weer zo'n gelukje en had ik zelfs kans om er nog wat leuke foto's van te maken zodat nu iedereen even met me mee kan genieten. Een van de voordelen van min of meer vaste rondjes door de omgeving is dat je in grote lijnen weet wat je er kunt verwachten. En zo zag ik in de verte wat in de berm rond scharrelen wat wel op een Patrijs leek.


Ik pakte de verrekijker er maar eens even bij en ja hoor, ik had het goed gezien. Twee Patrijzen liepen rond in de berm op zoek naar voedsel. Heel voorzichtig probeerde ik met de auto een stukje dichterbij te komen want voor goede foto's was ik nog veel te ver weg. Dat dichterbij komen lukte wonderwel en het was een prachtig gezicht die twee koppies die boven het gras uitkomen en dan de mooie gele paardenbloemen er nog bij, een heerlijk lentetafereel.



Heel voorzichtig kwam ik steeds dichterbij, Patrijzen zijn vogels die niet graag vliegen en zich liever verstoppen door te gaan liggen of er lopend vandoor te gaan. Als je ze niet te veel verontrust blijven ze vaak wel  in de buurt. Dat was nu ook zo, de berm werd ze te spannend, maar ze bleven wel hangen op de akker die daar achter lag.



Mogelijk gingen ze daar wel naar toe omdat ze vertrouwden op hun enorme schutkleur, want het is toch wel verbazingwekkend hoe ze wegvallen tegen de kleur van de akker. En wat een verschil in sfeer van de foto's als je dat vergelijkt met de eerste foto's waar ze in de berm liepen.



In het broedseizoen van april tot juni wordt er als nest een met gras gevoerd kuiltje gemaakt in hoog gras en bij voorkeur onder wat lage begroeiing. In dit nest leggen ze 10 tot soms maar liefst 20 eieren een enorm aantal. Toch gaat het niet goed met de  Patrijzen, ze zijn enorm afgenomen in aantal, onder andere door de intensivering van de landbouw.




Extra leuk om dan toch af en toe te mogen genieten van deze prachtige vogels die  een heel fraai verenkleed hebben. Meestal zie je dat zo uit de verte niet, maar als je ze met de verrekijker of liever nog een telescoop bekijkt zie je de schitterende verfijnde tekening van de veren. Ook op de foto's is wel een idee te krijgen van de verenpracht alhoewel het mooier geweest zou zijn als ik met de 500mm had kunnen fotograferen in plaats van de 300mm die ik nu heb gebruikt.
Heel mooie vogels om te zien en het is te hopen dat de populatie die er nu nog is zich kan handhaven zodat ook in de toekomst deze mooie vogelsoort in Nederland te bewonderen blijft.
Meer weten over Patrijzen: kijk op deze blog met mooie foto's en meer informatie.

Reacties

  1. Hallo Coby,
    Dat was een leuk buitenkansje! Ik heb ze nog nooit gezien, dus ik zou zeker staan juichen.
    In de akker zijn ze het beste te bekijken, daarentegen zijn de beelden tussen het gras met de paardenbloemen het meest sfeervol. Geweldig hoor!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Coby, schitterend! Wat een toevalstreffer. En dan te bedenken dat in de zestiger jaren een patrijs nog overal in Drenthe te zien was. In mijn herinneringen zagen we ze vanuit Assen bijna altijd. Maar nu is het stil geworden, gelukkig komen ze geleidelijk wel wat terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie kans gehad voor deze schuwe vogels. Leuk om het verschil te zien tussen de foto's met gras en op de akker. Pas geleden hier ook een patrijs gezien, die hield zich schuil in het hoge gras. Een paar jaar geleden zag ik er regelmatig op weg naar mijn werk,. Als ik nu op dat plekje kom, zitten ze er niet meer helaas.
    Mooie reeks foto's.Groeten,Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Coby,
    Mooie foto's van die patrijzen ik heb ze nog nooit eerder gezien.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig! Wat zijn dit toch mooie vogels. Een feestje om even met je mee te kijken. Ze hebben inderdaad een voortreffelijke schutkleur.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby....

    Hier moet je idd een beetje mazzel niet hebben,
    je ziet ze niet vaak en ze zijn erg schuw...
    Maar ondanks je 300 mm heb je ze toch goed
    in beeld weten te brengen...
    Ik wil zo nog even op de blog kijken die jij aanprijst...
    foto's waar je vast heel blij mee bent...

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als natuurvrouw mag je geluk hebben toch. Je kan er zo van genieten, dat is de beloning. Patrijs spotten ;)
    Mooie plaatjes, ze hebben je denk ik wel in de gaten?

    Aan gekleed met wederom weer veel info over deze prachtige vogel.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig Coby! Prachtbeesten zijn het. Ik heb ze al weer een tijd niet gezien. Net als blogger Kees opmerkte zag je ze veel in Drenthe. Zelfs in mijn jeugd, wonende in Zuidlaren kwamen ze 's winters in onze moestuin van af de es een graantje mee pikken. Was het maar weer zover!!
    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi Coby,

    Die heb je weer mooi gespot.
    We zien die hier in de stad bijna niet, dus is het leuk als je ze dan via jouw blog eens kunt bekijken.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Coby,

    Ik zag ze in Zeeland en inderdaad, wat een prachtige vogels.
    Wel grappig om te lezen, dat je vaak hetzelfde rondje maakt en dan iedere keer toch weer iets nieuws ziet.
    Hele fraaie serie van deze mooie vogels.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. o wat heb je ze er mooi opstaan en toch betrekkelijk dichtbij,dat is echt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie serie van de patrijzen, ik heb ze hier nog nooit gezien.

    Groetjes Irma
    http://www.digi-irma.nl
    http://irmasnatuurbeleving.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,
    Je moet ze toch maar net even zien. En als je ze dan hebt gezien is het ook nog een hele klus om ze mooi op de foto te krijgen. Is jou supergoed gelukt.
    En wat een schutkleur hebben ze, in de akker vallen ze echt niet op.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi zeg, heb ze nooti gezien, lat staan op de foto gezet.
    ben wel benieuwd waar je ze gezien hebt.
    ga even op de link kijken voor mer foto's en informatie.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby, Patrijzen, wat bijzonder!
    De foto`s in het gras vind ik het mooist maar in de Akker kun je goed het verenkleed zien.
    Kan mij voorstellen dat je er snel aan voorbij gaat zonder verrekijker.
    Heel leuk om te zien.
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Coby,

    het zijn fraaie vogels die ik zelf nog nooit eerder gezien heb. Ik snap je blijdschap als jij ze ook nooit eerder gezien hebt. Je hebt goed je best gedaan om ze steeds dichterbij vast te leggen. Het heeft je weer mooie foto's opgeleverd.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het zijn idd mooie vogels. Je hebt ze prima weten te platen.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Coby,

    Mooie serie. Het maakt me altijd blij als ik patrijzen zie. Op die plekken is er namelijk nog 'wildernis' genoeg om ze te herbergen. Vroeger zag ik ze vaker dus als ik ze zie concludeer ik altijd dat de natuur zich niet uit het veld laat slaan. Zag vanmorgen 19 ooievaars fourageren achter 'de Blinkerd' bij Drijber. Ook geweldig. Helaas geen camera mee. Groet, Arend

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ook een vogel die ik nog niet eerder voor mijn lens heb gehad.
    Ik ken ze wel, maar hier zie ik ze niet al zullen ze er ongetwijfeld zijn.
    Hele mooie foto's en weer hele bruikbare info Coby. Foto 2 is mijn favoriet, want hij steekt daar zo mooi zijn koppie omhoog.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Coby, vanmorgen zag ik 2 patrijzen lopen op de rand van een industrieterrein in Raalte, grenzend aan weidegebied. Mooie vogel en om ze te zien moet je geluk hebben. Groet Sieger

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie waarneming Coby,
    ik vind het al knap dat je ze hebt weten te spotten in het gras.
    Ik heb ze nog niet gezien in het wild maar er nu wel van genoten.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dank voor al jullie leuke reacties en commentaren.
    Het zijn prachtige vogels, die je niet zo heel vaak
    aantreft, maar ze zijn er gelukkig nog wel.
    Het is wel een kwestie van opletten om ze te zien en
    het maakt het makkelijker als je ze al eens een paar
    keer met eigen ogen hebt gezien, dan herken je ze toch
    sneller.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland