Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje doet zijn naam eer aan

Het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje ( Harmonia axyridis) is een soort die van oorsprong niet in Nederland voorkomt.
Deze lieveheersbeestjessoort is in het kader van biologische bestrijding van luizen in kweekkassen ingezet.
Helaas zijn er van die lieveheersbeestjes ontsnapt en ze blijken zich meer dan goed in Nederland thuis te voelen en nemen explosief toe in aantal. Inmiddels is het gebruik van deze kevertjes in kassen verboden maar het Veelkleurig Lieveheersbeestje heeft zich inmiddels een stevige plek in de Nederlandse natuur toegeëigend. Het blijkt een nogal agressieve soort te zijn die een bedreiging vormt voor inheemse soorten en ook voor andere insecten zoals vlinders, zie ook dit artikel van Natuurbericht.

Harmonia axyridis succinea

Harmonia axyridis succinea

Zoals vaste volgers van mijn weblog inmiddels wel weten heb ik speciale aandacht voor lieveheersbeestjes. Sinds ik weet dat er meer dan 60 soorten in Nederland voorkomen, probeer ik zoveel mogelijk van die soorten te vinden en te fotograferen. Bij tien soorten is dat tot nu toe gelukt zie deze blog. Het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje is een apart verhaal. Niet alleen is het exoot, een soort die hier van oorsprong niet thuishoort, maar ook heeft de soort, zoals zijn naam al zegt, vele verschijningsvormen.

Harmonia axyridis succinea

Harmonia axyridis succinea

De Veelkleurige Aziatische Lieveheersbeestjes zijn er in vele variaties, dat schijnen er wel ruim 100 te zijn.
Er zijn een aantal subgroepen die relatief  veel voorkomen zoals Harmonia axyridis succinea, die zijn allemaal oranje/rood en hebben 0 tot 19 zwarte stippen. Dus het aantal stippen kan wisselen bij deze ondersoort en ook de kleur varieert van licht oranje tot oranjerood.

Harmonia axyridis spectabilis

Harmonia axyridis spectabilis
 
Nog een ondersoort is Harmonia axyridis spectabilis, waarbij het kevertje een zwart schild heeft en  vier oranjerode vlekken. Zoals je ziet een totaal ander uiterlijk dan de Harmonia axyridis en ze echt van dezelfde soort. Best verwarrend dus als je nog niet zo goed in de lieveheersbeestjessoorten zit dat er dan zo eentje tussen zit die zich in vele variatie kan laten zien.

Harmonia axyridis conspicua

Ook Harmonia axyridis conspicua is een ondersoort waarbij zwart de hoofdkleur is maar heeft geen vier maar twee stippen. Ook hier heb ik inmiddels exemplaren van gevonden. Ik zag overigens op internet dat de diverse ondersoorten ook met elkaar paren dus het zou me niet verbazen als er daardoor steeds meer variaties gaan ontstaan. Er zijn verschijningsvormen van het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje die  lijken op andere soorten lieveheersbeestjes. Op de website van Stippen.nl staat een mooie duidelijke pagina waar de diverse soorten overzichtelijk worden vergeleken, zie deze pagina.

Harmonia axyridis spec

Harmonia axyridis spec


Hierboven dan nog twee variaties waarvan ik geen naam heb kunnen vinden, ik noem ze daarom maar Harmonia axyridis spec. Het zijn wel twee mooie verschijningsvormen en duidelijk nog weer heel anders dan de hiervoor getoonde ondersoorten.
Het is leuk om naar al die verschijningsvormen te zoeken en steeds weer spannend of ik nog weer nieuwe variaties kan ontdekken.
En natuurlijk ga ik ook door om te proberen zoveel mogelijk van de ruim 60 soorten lieveheersbeestjes die in Nederland voor komen op te zoeken.

Reacties

  1. Mooie serie van de lieveheersbeestjes, Coby.
    De eerste foto vind ik de mooiste.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je weet ze toch maar mooi te vinden en wij kunnen heerlijk mee genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Cobie,

    Super, ik ben op de hoogte. Je laat een aardige variatie aan soorten zien. Dit kevertje heeft nl al in zijn macht. Hier zit een boompje in de voortuin vol met vele van deze soorten. Als het weer beter wordt kan ik gaan spelen ermee.
    Jij succes met het zoeken naar al die soorten.

    Fijn weekeinde,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, dit lieveheersbeestje is dus helemaal niet zo lief, lees ik, dat is niet zo best.
    Maar hij is in al zijn verschijningsvormen wel prachtig om te zien, boeiend, al die verschillen, maar zo leer ik al die soorten nooit ;-)
    Mooi fotowerk weer, met voor mij de eerste als topper.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je nooit uitgeleerd raakt in de natuur en als je meent dat je iets goed
      weet, blijkt er toch weer een uitzondering te zijn...
      Maar zo blijft het boeiend en valt er steeds weer wat nieuws te ontdekken. Dat is overigens ook zo op het fotografisch gebied waar ik bij deze foto's geen speciale aandacht had besteed, m.u.v. de eerste...
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Hoi Coby,
    Ja ik sta er wel van te kijken dat ze niet altijd even lief zijn !!!
    Ik heb een serie geplaats een tijd geleden van pop tot Lieve heersbeestje daar ben ik om 4uur voor op gestaan en het duurde tot ik meen 12 uur in de middag
    het is echt mijn lieveling's insect en jij bent er dus ook al lang mee bezig lees ik.
    Geweldig!
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja jouw mooie serie kan ik me nog wel herinneren, dat is nog wel een wens om dat ook hele,aal vast te leggen. Deels is het al eens gelukt, maar ik mis het echte uitsluipen nog.
      En hoe ze zich ook gedragen, het blijven mooie diertjes om te fotograferen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Mooie serie, Coby, en knap dat je al die verschijningen weet te vinden. Ik sluit me bij m'n voorgangers aan. De eerste vind ik ook de mooiste. Je kunt je haast niet voorstellen dat deze zo lief uitziende kevertjes zo agressief zijn. Ze zijn overigens bezig om een mutant zonder vleugels te kweken, zodat die niet wegvliegt en wél in de kassen als biologische bestrijder blijft. Zo'n vleugelloos lhb-tje schijnt ook als genetisch foutje in de natuur voor te komen. Maar ja, dan is het mooie dekschild er wel af. Toch zonde. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja voor de kassen zijn ze inderdaad bezig met exemplaren die niet kunnen vliegen. Het kwaad is echter al geschied wat betreft het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestjes. Die heeft al een stevige positie onze natuur en zal niet meer weg te krijgen zijn vrees ik.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Hallo Coby,

    Interessante tekst bij mooie foto's. Ik heb veel gelezen wat nieuw voor mij was. Ik zal nu ook met wat andere ogen naar de lieveheersbeestjes kijken. De eerste foto vind ik veruit het mooist.
    Prettig weekend, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het zelf leuk om meer te weten van de zaken die ik fotografeer. Zoals je zelf al zegt zorgt dat er vaak voor dat je anders tegen de natuur aankijkt. Dit Lieveheersbeestje blijkt dus een boeiende maar agressieve soort te zijn en van belang dat de soort goed in de gaten wordt gehouden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Hoi Coby,
    je hebt een aardige verzameling weten te scoren van deze beestjes maar daar was je vorig jaar ook al heel goed in :-) Ook je link even doorgenomen en daar lees je inderdaad ook dat het een vergissing was. In de link staat ook een behoorlijke diversiteit aan soorten.
    Ze zien er wel altijd mooi uit en ik probeer ook zoveel mogelijk verschillende vast te leggen. Jammer dat ze dan zo schadelijk voor onze eigen LHB'tjes blijken te zijn.
    Heel mooi en ook leerzaam blog.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby....

    Ja jij hebt al heel wat soorten gefotografeerd..
    dit is ook weer een mooie blog geworden..
    soms zie ik het verschil niet eens..
    maar jij hebt je daar behoorlijk in verdiept..
    Mooi dat je de info doorgeeft zodat wij ook
    een beetje meer van komen te weten..
    het 1ste soort is dus eigenlijk een bedreiging voor
    onze eigenste Lbhtje...
    dat is jammer...ik hoop dat het mee valt..zou het jammer vinden..

    leerzame blog..

    Gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja deze soort, het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje, is geen aanwinst voor onze natuur.
      Doordat de soort zoveel verschijningsvormen heeft denk je snel met een heel andere soort te maken te hebben.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Hoi Coby,
    Goede foto's de kleuren zijn prachtig scherpte ook. Heb je een macro lens gebruikt?
    Zeer leerzaam om je bijschriften te lezen waarvoor dank.

    Groet Gerwald
    Petapixel.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb jij al veel Lieveheersbeestjes gezien en gefotografeerd, ik heb er nog maar weinig gezien dit jaar. Leuk om de verschillende variaties te zien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland