Haften of Eendagsvliegen

Onlangs was ik in de gelegenheid om Haften, ook wel Eendagsvliegen genoemd, te fotograferen. Ik had er wel eens foto's van gezien maar ik had ze zelf nog nooit ergens waargenomen. Op 20 mei had ik het geluk dat ik er opeens een aantal zag.
Deze insecten horen tot de Ephemeroptera en de meest correcte naam van deze familie is Haften.
Eendagsvlieg is een wat misleidende naam omdat ze helemaal geen familie van vliegen (Brachycera ) zijn. Haften behoren tot een oeroude insectenorde waarvan er miljoenen jaren geleden ook al exemplaren rondvlogen over de aarde.


Haften zijn unieke dieren en de enige insecten die als ze volwassen zijn en dus al vleugels hebben, nog een of twee keer vervellen. De Nederlandse naam Eendagsvlieg heeft het dier gekregen omdat hij  in volwassen staat slechts een tot enkele dagen leeft. Een volwassen dier kan ook niet eten en heeft als enige taak om te paren en te zorgen voor nageslacht, er zijn meer insecten die in het volwassen stadium niet kunnen eten zoals ook sommige nachtvlinders zoals de Nachtpauwoog.


De volwassen exemplaren leven dan weliswaar maar een tot enkele dagen, daarvoor heeft het diertje al bijna een jaar in het water doorgebracht als larve of beter gezegd als nimf. De nimf leeft uitsluitend in het water en voedt zich met plantaardig materiaal. Deze nimfen zijn heel gevoelig voor vervuiling dat was al zo in de vorige eeuw toen er veel vervuiling was van et oppervlakte water. Het aantreffen van Haften betekent dus dat er sprake is van schoon water in de buurt.
De Haften lijken ook heel gevoelig te zijn voor de vervuiling van het water met insecticiden zoals imidacloprid, een stof waar ook veel bijen aan dood gaan zie ook dit artikel van Natuurbericht.


Het is niet alleen een bijzondere stokoude insectensoort, het zijn ook prachtige dieren om te fotograferen.
De exemplaren die in deze blog op de foto staan zijn mannetjes, deze hebben grotere ogen dan vrouwtjes en wat vooral opvalt zijn de twee grote, lange voorpoten, die het mannetje gebruikt om een vrouwtje uit de lucht te grijpen als zij een zwerm van mannetjes binnenvliegt. Als er gepaard is gaat het vrouwtje vele eitjes afzetten in het water totdat ze van pure uitgeputting het loodje legt en dood gaat. Dan is ze nog steeds nuttig want vele dieren maken graag gebruik van zo'n lekker hapje.



Naast de lange voorpoten zijn ook de aanhangsels aan het achterlijf en de de prachtige glas-in-lood-vleugels bijzonder. De vleugels zijn echt heel mooi en fotogeniek, de lange aanhangsels maken het lastig om het hele dier op de foto te krijgen. Ik weet overigens ook niet waar die aanhangsels voor dienen, wel dat ze ook in het nimfestadium voorzien zijn van lange aanhangsels.
Ik heb me fotografisch ook even goed vermaakt met deze mooie insecten en ik was blij dat ik de kans kreeg om ze nu eens zelf vast te kunnen leggen.



Alle opnamen in deze blog heb ik gemaakt met de 100mm macrolens  2.8 IS USM van  Canon. Heerlijk nu weer steeds vaker de macrolens te kunnen gebruiken. Ik heb maar eens  flink geëxperimenteerd met verschillende diafragma's. Zoals je op de bovenste foto's kunt zien zochten de haften niet bepaald een rustige omgeving om even te gaan zitten. Maar door spelen met het diafragma en goed zoeken naar de juiste compositie heb ik toch wel een aantal foto's kunnen maken waar ik best tevreden mee ben.
Ik weet nu een plaats waar ik ze kan aantreffen en hoop ze nog eens weer te kunnen fotograferen want het zijn prachtige fotomodellen.


Reacties

  1. Hoi Coby
    wat heb je die libel er mooi op staan mooie foto's
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super foto's! Ik heb ze al wel gezien, maar nog niet zo mooi op de foto weten te zetten als jij hier gedaan hebt. Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een bijzondere insecten! Je hebt er een mooie, informatieve blog van gemaakt. Ik wist niet dat er zo'n oud insectengeslacht bestond. Extra reden om voorzichtig te zijn met gif e.d.!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, dat kan je wel zeggen, Coby. Wat een prachtige fotomodellen. Ik moest meteen aan filigrain denken toen ik de foto's bekeek en de vleugels zag. Je weet wel dat hele fijne zilverdraadwerk. Foto 4 en 10 vind ik de mooiste. Niet helemaal close, maar prachtig passend in de omgeving en met een fijne belichting. Al met al een hele mooie serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige serie van beestjes die ik nog nooit ben tegengekomen.
    Ben er eerlijk gezegd een beetje jaloers op.
    Hartelijke groet, Wout

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Petje af voor je foto`s Coby.
    Dit kleine beestje is mooi maar niet makkelijk te fotograferen, al is het maar omdat je ze weinig tegen komt.
    Ik heb genoten van je serie,

    groet Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,

    heel bijzonder deze vliegen.
    Ik zag laatst ook bij iemand zo'n zelfde serie
    en ik moet zeggen dat deze vliegen wel heel erg mooi zijn
    om te zien. Heel gek eigenlijk dat ze maar 1 dag leven.
    Hele mooie serie met mooie zachte achtergronden
    en hele leerzame informatie.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,

    Still going strong zie ik wel. Mooie macro opnames, vooral foto's 3 t/m 6 spreken mij enorm aan door de simpele kleurstelling en het bijna grafische effect door de eenkleurigheid van de eendagsvliegen.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Coby dit is weer heerlijk genieten,wat mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bijzonder vliegen zijn dit Coby.
    Ik heb ze nog nooit gezien, jij hebt er een prachtig blog van gemaakt.
    De informatie is altijd leuk om te lezen.

    Ik hoop na volgende week ook weer eens wat te kunnen doen.
    Geef nu af en toe een aantal reacties, maar ik ben nog lang niet fit, ik heb er bronchitis bij gekregen.
    Bedankt voor je reactie op mijn blog dat ik ziek ben.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Niet alleen hele mooie opnamen, maar ook interessante informatie. Het was allemaal nieuw voor mij. Ik vind dat je de haften prachtig gefotografeerd tegen een goed passende achtergrond.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Coby,

    Tsja, het is af en toe lastig kiezen he met macrofotografie. Wil je de het hele onderwerp mooi scherp, dan krijg je geen wazige achtergrond en vice versa. Wil je beide dan zul (zoals veel fotografen doen) je het onderwerp incl. grasspiet moeten verplaatsen, maar in principe vind ik dat geen goed idee.
    Ik denk dat je hierboven mooi het verschil laat zien qua scherptediepte. De mooiste foto's vind ik degene waar de haft in z'n geheel scherp opstaat. Het is sowieso weer een echt natuurkiekerblog. Mooie platen en uitstekende informatie. Nu weet ik tenminste waar ik het natuurwater kan drinken ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby..........

    Ik heb er ook ooit eens gefotografeerd,
    vorig jaar op de camping..
    zat op de voortent van de caravan..
    foto van niks dus..maar jij je er weer fraai op
    uit kunnen leven, ze zijn erg mooi geworden...
    Het is wat, alleen leven om te kunnen paren..
    prima info erbij...;););)

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb ze wel eens gezien, maar nog niet op de foto vastgelegd. Een erg mooie blog, de foto's met de wazige achtergrond vind ik mooier, minder rommelig. En interessante info. Ik heb wel medelijden met de haft-vrouwtjes, eitjes leggen en dan doodgaan.....t'is toch wat met de natuur.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Door uitgebreid te spelen met je diafragma laat je mooi de verschillen in scherptediepte zien, ik ga voor de rustige foto's, dat de haft dan niet altijd overal scherp is vind ik niet zo erg, zolang de kop maar scherp is, kijkt het gewoon heel prettig.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank voor al jullie reacties en commentaren.
    Altijd weer boeiend om te horen wat iemand mooi vindt en waarom.
    Voorkeur lijkt toch wel te liggen bij een wat minder grote scherptediepte.
    Wat René daarbij terecht opmerkt is dat je dat niet altijd kunt realiseren
    zonder de boel te verplaatsen en daar ben ik ook geen voorstander van.
    En ja het zijn verder natuurlijk prachtige en bijzondere diertjes die het al
    miljoenen jaren hier volgehouden hebben, je moet er niet aan denken dat hier
    door giftige stoffen een eind aan zou komen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland