Mooie ontmoeting met Bruine Kiekendieven

Het is al even geleden dat ik dit mooie Bruine Kiekendievenpaar ( Circus aeruginosus) tegenkwam, om precies te zijn op 30 april 2013. Ik stond te kijken naar een kolonie Kokmeeuwen (Larus ridibundus) toen ik opeens aan de andere kant van de weg vanuit mijn ooghoek een roofvogel boven het riet zag vliegen.
Ik had meteen in de gaten dat het een Bruine Kiekendief moest zijn en  liet ik de Kokmeeuwenkolonie voor wat het was en richtte me helemaal op de roofvogel.

Mannetje Bruine Kiekendief

Mannetje Bruine Kiekendief

Toen ik er even mijn verrekijker op had gericht, wist ik zeker dat ik naar een Bruine Kiekendief zat te lijken.
Mooi in het avondlicht op zoek naar voedsel en voortdurend laag boven de vegetatie zwevend te speuren naar een mogelijke prooi.
In eerste instantie was het dier eigenlijk te ver weg om echt mooie foto's te kunnen maken, maar bovenstaande foto's wil ik toch plaatsen omdat ik ze sfeervol vind, een beetje schilderachtig.

Mannetje Bruine Kiekendief

Mannetje Bruine Kiekendief

Ik vind het best lastig te fotograferen vogels, doordat ze voortdurend in beweging zijn en ze soms verrassend snel wendingen maken. Maar het dier bleef gelukkig binnen bereik en zo kon ik dan toch wel een aantal foto's maken waar ik blij mee ben. En zo vaak gebeurt het me nu ook weer niet dat ik genieten kan van de aanwezigheid van een Bruine Kiekendief.

Vrouwtje Bruine Kiekendief

Vrouwtje Bruine Kiekendief

Tot mijn verrassing zag ik opeens aan de overkant van de weg ook een Bruine Kiekendief vliegen, dus er was een paartje in dit gebiedje. Ik begon me meteen al te verheugen op misschien wel een nest in dit gebied en volgens mij is het er ook wel geschikt voor, met prima vegetatie waar het nest op de grond gemaakt zou kunnen worden.

Paartje Bruine Kiekendief

Paartje Bruine Kiekendief

Op een gegeven moment kwamen de twee Kiekendieven bijeen en vertoonden gedrag waarvan ik aanneem dat het bij de baltsrituelen van de Bruine Kiekendieven hoort. Ze vlogen voortdurend om elkaar heen en gaven  zo een mooi schouwspel. En dat allemaal in het mooie warme avondlicht, wat is het dan genieten. Ik kan tijden naar zulke dieren kijken en zien wat ze allemaal doen en bedenken waarom ze doen wat ze doen,  boeiend vind ik dat.

Vrouwtje Bruine Kiekendief

Paartje Bruine Kiekendief

Bruine Kiekendieven overwinteren overigens in Afrika, om vervolgens weer naar Nederland te komen om hier te broeden en hun jongen groot te brengen. Terwijl Blauwe Kiekendieven hier juist meer overwinteren en er amper een paartje achterblijft om hier ook te broeden. In de winter zie ik  regelmatig Blauwe Kiekendieven, zie deze blog. En dan is er nog de Grauwe Kiekendief, die net als de Bruine Kiekendieven de winter in Afrika doorbrengt en hier met een gering aantal paartje naar toe komt om in Nederland te broeden en jongen groot te brengen. Een sierlijke maar kwetsbare roofvogelfamilie de Kiekendieven.

Mannetje Bruine Kiekendief

Mannetje Bruine Kiekendief

Nog wat mooie vliegbeelden van meneer Bruine Kiekendief, die duidelijk de meest actieve was. Ik kon  maar niet genoeg van krijgen van die prachtige roofvogels en heb alles bij elkaar toch zo'n uurtje naar deze vogels zitten kijken. Dat zijn  momenten die ik beschouw als pure natuurbeleving, het is zo mooi om naar te kijken en natuurlijk wil ik daar ook graag foto's van, maar het met eigen ogen daar getuige zijn van wat er gebeurt is toch wel het allermooist.

Mannetje Bruine Kiekendief

Mannetje Bruine Kiekendief en een Kokmeeuw

 Ik had het al helemaal in gedachten hoe ik hier regelmatig naar toe zou om er een mooi vervolg op te maken en ik had al even goed contact met een van beide vogels, die eens even poolshoogte kwam nemen wie ik was. Maar bij volgende bezoeken aan het gebied was er geen Bruine Kiekendief meer te vinden. Ik vermoed dat de steeds groter wordende Kokmeeuwenkolonie er voor gezorgd  heeft dat de iekendieven hebben moeten besluiten het gebiedje te verlaten. Ik zag op een gegeven moment ook hoe de Kokmeeuwen een Kraai uit hun territorium verjoegen en als ze net zo zijn gaan doen tegen de Bruine Kiekendieven, dan hebben die gelijk dat ze door zijn getrokken. Wel jammer, maar ik heb in ieder geval een prachtige  ontmoeting met deze mooie vogels gehad.

Reacties

  1. Een fraaie serie Coby en heerlijk om mee te beleven. Zeer aansprekende roofvogel die ik zelf nog eens goed voor de lens moet krijgen; ze zitten hier genoeg maar het is er nog niet van gekomen.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja alle Kiekendieven zijn elegante roofvogels, prachtig om te zien maar niet echt eenvoudig om ze er mooi op te krijgen, ik ben hier daarom al heel blij mee.
      natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. een hele mooie serie die neemt niemand je meer af toch wel jammer dat ze waarschijnlijk weggejaagd zijn het had wel leuk geweest een nestje jonge kiekendieven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cobie wat jou gelukt is daar ben ik al weken mee bezig Proficiat !!!
    En wat een unieke opnamens SUPER !
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby, ja dat is een tijd geleden hé maar het bij houden van het blog en het reageren kost me de laatste maanden te veel en energie. Nu even over je kieken serie, zitten fraaie platen tussen van deze prachtige vogels. Het is jammer dat het niet tot een broedsel is gekomen, het is prachtig om het te kunnen volgen van het begin van de balts tot het uitvliegen van de jongen. Misschien zijn ze uit geweken naar een andere geschikte plek in de omgeving [ oude rietvelden of kragen daar in de buurt ]. Als je die kan vinden is de kans groot dat je nog een gedeelte kan volgen. Begin september zitten we weer 10 dagen Diever en gaan we weer gezellig een dagje op stap als dat voor jou uitkomt.

    Groetjes ,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Ben, ik heb ze tot nu toe niet terug gevonden, maar zo blijft er gewoon wat op het wensenlijstje staan. Het zou toch moeten lukken om samen een dagje op stap te gaan als je naar Drenthe komt, moeten we maar vroegtijdig even over contacten, zou leuk zijn!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Hoi Coby
    mooie waarneming is dat mooi om te zien.
    erg mooie foto's van die Kiekendief
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie hoor! Prachtige vogels zijn het die kiekendieven.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit vind ik een heel indrukwekkende serie foto's waarvan ik echt heb zitten genieten. Dank je. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw deze foto's echt heel leuk om te naar te kijken hoe het gaat. Wat is deze foto's echt schitterend geworden.
    Groetjes van Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie Coby.
    Ik vind het altijd geweldig om te zien hoe mooi ze door de lucht zweven en landen met de hangende pootjes.
    Jij hebt er prachtige foto's van kunnen maken.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een knappe serie, Coby. Ik doe het je niet na. Je foto's zijn prachtig en vergroot zijn ze nog mooier. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zijn ze groot! Echt bijzondere vogels. Ik vind vooral foto twee, het mannetje met zijn vleugels 'gekromd' erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat moet dat mooi zijn om ze voor de lens te hebben Coby.
    Puur genieten toch, ik geniet van je foto's.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kan mij voorstellen dat je hier een tijd naar hebt zitten kijken. Maar wat een geluk dat je ook nog foto's kon maken. Bij mij in de buurt zit ook een paartje, maar het is vrijwel ondoenlijk om ze te fotograferen. Leuk om ook deze vogels eens in een blog te zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit vind ik toch wel heel erg mooi hoor Coby!
    ik zie ze hier nooit en daarom kan ik er zo van genieten
    als ik ze bij andere wel zie. Een vliegende roofvogel is al niet gemakkelijk
    om te kieken maar jij laat hier toch even aantal prachtige platen voorbij komen.
    Heel gaaf ook dat stelletje en je achtergronden zijn mooi zacht op de meeste foto's.
    Ik zou ook heel blij zijn met zo'n serie.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zit hier echt mee te genieten van die prachtige vogels. Wat zijn ze groot en vooral ook sierlijk, ondanks dat het roofvogels zijn! Supermooie serie is dit geworden.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Coby

    Je hebt er weer een mooie serie van gemaakt! Vooral foto 2 is prachtig.

    Groetjes Alje
    www.alje45.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Coby,

    Mooie serie van deze prachtige roofvogels. Hoe jij het omschrijft zo beleef ik het helemaal met je mee. Ik zou precies hetzelfde doen. Heerlijk om 's avonds even er op uit te gaan en dan uren lang kunnen genieten van zulke vogels, waarbij je mooi hun gedrag kan observeren.

    Het is inderdaad niet een makkelijke roofvogel om vast te leggen, tenzij je de plekjes weet waar ze vaak broeden, dan zou het laagvliegen wel veel uitmaken voor goede foto's van goede afstand.

    Ik zou hier ook meer dan tevreden mee zijn.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik denk ook wel dat we op dezelfde enthousiaste wijze enorm van onze natuuravonturen kunnen genieten. En ook leerzaam om zo een poos dieren te observeren, daar heb je bij het fotograferen ook voordeel van omdat je beter weet wat je moet doen en wat je kunt verwachten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  18. Geweldig als je hier een poos naar kan/mag kijken, dus wat jammer voor je dat ze verdwenen zijn.
    Maar je hebt de foto's nog :-)
    Vooral 7 en 8 van het paartje met de achtergrond van gras zijn super!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Beautiful photographs, beautiful birds, real magic:) Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Coby...

    Idd wat jammer dat ze weg zijn...maar wees blij
    dat je er zulke mooie foto's van hebt, ook nog eens
    een uitgebreide serie ook...
    Heel erg goed vastgelegd, dat blijft voor mij toch moeilijk hoor, vogels in de vlucht...
    ik heb er met genoegen naar zitten kijken...

    Nieske

    P.S. bij mijn zus haar buren zat 2 week geleden een blauwe kiekendief!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk wat je vertelt over de Blauwe Kiekendief, ik hoor van meer mensen dat ze nog Blauwe Kiekendieven zien. Het lijkt er op dat er meer Blauwe Kiekendieven toch ook 's zomers in ons land blijven, zou mooi zijn als ze hier weer meer gaan broeden. Er is nu nog maar een enkel broedpaar.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  21. Je hebt die bruine kieken er heel erg mooi op staan, ze zijn inderdaad lastig te fotograferen. Vooral de foto's van het paartje vind ik mooi. En alleen al van het kijken naar deze vogels kun je al genieten, wat heeft de natuur toch veel moois te bieden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hai Coby,

    Ik ken het gevoel. Hele grote plannen over hoe en wanneer je alles gaat fotograferen en dan..... zijn ze weg. Gelukkig heb je deze foto's nog ;-) Dit soort series zorgen bij mij altijd voor gezonde jaloerse blikken. Roofvogels zijn sowieso prachtig, maar als je dan ook nog een baltsend paartje voor je lens mag krijgen, is het helemaal feest. Want je hebt er weer een prachtige serie aan over gehouden.
    Leuk ook dat je schrijft over het feit dat je ineens iets in een ooghoek ziet. Of je het aanvoelt he, dat er iets bijzonders aankomt? Juist die eerste foto's geven zo mooi het beeld weer hoe de kiekendief leeft en jaagt. Prachtiserie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha wel leuk dat jij gezonde jaloerse blikken krijgt bij mijn avonturen, ik heb dat ook wel als ik jouw blogs bekijk en allerlei bijzondere zaken voorbij zie komen.
      Wat je zegt over dat aanvoelen dat er iets bijzonders aankomt klopt. Volgens mij een soort instinct waarbij je zintuigen steeds verfijnder werken en je al wat hebt opgemerkt voordat je het je echt zuiver bewust bent, boeiend iets dat iedereen herkent die veel in de natuur observaties doet.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  23. Dank voor al jullie reacties en commentaren op deze blog. Ik ben blij dat er weer zoveel mensen de moeite hebben genomen om hun mening achter te laten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland