Natuur-avontuur in eigen omgeving (10) - lentebodes

Regelmatig plaats ik een blogje over wat ik allemaal aan natuur-avontuur tegenkom als ik samen met een groepje andere natuurliefhebbers dicht bij huis rondwandel.
De lente is daarbij een periode dat je zintuigen te kort komt om alles waar te nemen wat er na de winter weer te voorschijn komt.



Op onze wekelijkse wandelingen komen we van alles tegen en nu in de lente is dat ook heel veel bloesem.
Dat zijn typisch van die dingen waar je op tijd bij moet zijn, anders is het al weer voorbij. Op deze foto's kun je zien dat er al de eerste bruine plekjes komen op de smetteloos witte bloemetjes.
Hommels zijn ook dol op bloesem en die samen op de foto levert natuurlijk mooie lenteplaatjes op.



Waar ik ook ieder voorjaar weer van geniet zijn de Varens die op prachtige wijze boven de grond komen.
Een groot plezier om die mooie vormen op de foto te zetten en je kunt er daarna nog lang naar kijken en je fantasie gebruiken om te kijken wat je ziet in die mooie vormen...



In de grote parktuin waar we ook vaak even door heen wandelen staan allerlei mooie plantjes zoals de Bosanemoon(Anemone nemorosa)  en de vingerhelmbloem(Corydalis solida). Beide prachtige bloemetjes, waar je wel tijden bij op de knieen zou willen liggen, ware het niet dat er boven je hoofd een enorme kolonie schijtgrage Roeken((Corvus frugilegus) en Zwarte Kraaien(Corvus corone) zit. Je hoort de uitwerpselen vlak langs je op de grond spletsen en het is maar een kwestie van tijd of........ juist!
En daar heb ik niet op gewacht en derhalve niet meer dan deze twee foto's van deze mooie plantjes.



In het voorjaar zijn er ook prachtige foto's te maken van alle bomen en struiken waarvan het frisse nieuwe blad in allerlei kleuren en vormen uit de knoppen barst.
De Paardenkastanje vind ik zelf een van de mooiste bomen om in deze tijd vast te leggen, maar ook de bladeren van de Esdoorn mogen er zijn.


Op de bovenstaande foto zien we het schitterende blauwe blad van de Augurkenstruik(Decaisnea fargesii) ik zal ook nog wel de prachtige bloei tonen die bestaat uitr een lange tros van klokvormige bloemen en aan het eind van het jaar komen er grote augurkvormge vruchten aan. Een werkelijk bijzondere en fraaie struik met prachtig blad en ook een heel mooie bloeiwijze.



Ook komen we in het voorjaar altijd deze twee mooie plantjes tegen met hun mooie klokvormige bloempjes. De Bovenste twee zijn Kievitsbloemen(Fritillaria meleagris) die in het wild ook nog in ons land voorkomen en dan zeer zeldzaam zijn. Ik kom ze altijd tegen in de parktuin, waar ze al tientallen jaren staan. Schitterende de bloempjes om te fotograferen en ieder jaar kan ik het dan ook niet laten om weer nieuwe foto's van te maken.


Nog zo'n mooi bloempje is het Zomerklokje (leucojum aestivum) komt ook in het wild voor en is eveneens zeldzaam. Dit plantje is geen familie van de Sneeuwklokjes zoals je misschien zou denken, maar het is familie van de Narcissen. Dit mooie witte klokje is net als de Kievitsbloem een liefhebber van een vochtige standplaats.



Tot besluit de Forsythia volgens mij de meest uitbundige geel bloeiende struik die je in het voorjaar vinden kunt. Ook zo'n heerlijke struik waarvan je de takken met knoppen naar binnen kunt halen en het het lentegevoel zo heerlijk mee kan oproepen. Ik vind het best lastig om deze struik mooi vast te leggen, maar ik vind dit zelf goed geslaagd met de gele achtergrond, geeft wel een speciaal effect.
En zo was er op de wandeling weer van alles te zien, waarvan dit eigenlijk maar een kleine bloemlezing is.

Reacties

  1. Weer schitterende foto's! Veel van de planten/struiken/bomen ken ik goed; een aantal staan hier in de tuin. De frittilaria staat prachtig te bloeien. Ieder jaar komen ze weer en staan ze te wiegen op hun dunne steeltjes. De pruimenboom zit dik in de knop en staat op uitbarsten. Ik zal er straks nog een foto van maken, want voor je het weet is het voorbij...
    Een fijne zondag en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Coby,

    Wat een prachtige kleurrijke serie.
    Hele mooie foto's van de hommel, wat steekt die mooi af tegen de lichte bloemen.
    En vogelpoep schijnt geluk te brengen;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby...

    Ja het voorjaar...ik heb er wat mee.
    geweldig hoe alles in rap tempo boven de
    grond komt en alles bomen en struiken dik in de
    bloesem staan...ik hou hiervan en vind je foto's geweldig...
    Mooie composities en de scherpte van de macro's is super...
    Dik genieten, complimenten...

    Fijne zondag en Lg, NIeske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Cobby
    wat is de natuur mooi he,
    erg mooie foto's heb je weer,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby, je hebt toch wel een heel goed oog voor de mooie details in de natuur, stuk voor stuk beelden waar een hoop mensen zo aan voorbij lopen, maar die oh zo fijn zijn om te zien.
    Een forsythia heb ik me nog nooit aan gewaagd, omdat ik geen mogelijkheden zag in die knalgele staken, maar zoals jij het hebt gedaan met de gele achtergrond, zijn het erg mooie beelden geworden, compliment
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja het is geizeten tot in de uiterste puntjes momenteel.
    Fraai die foto`s van de forsytia.....een mooie dof en achtergonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijke momenten en heerlijk op de foto weten te zetten. Ja ondanks de harde wind, de donkere luchten en de regen proef je toch de lente en hoe goed dat smaakt laat je prima zien in deze serie....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig! Het is maar goed dat ik niet hoef te kiezen welke foto ik het mooist vind, want ze zijn allemaal even mooi. Er valt heel wat te genieten als je je ogen goed gebruikt. Laat het voorjaar maar echt losbreken.......

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Coby,
    Dat je goed oog hebt voor detail heb ik al veel vaker gezien, dat blijkt uit deze serie zeker ook weer! Prachtige serie hebt je ervan gemaakt en ik ben het helemaal met je eens: ogen en oren maken overuren in deze periode van het jaar.
    Met name de forsythia vind ik knap weergegeven!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fraaie foto's Coby. Je begint al heel mooi met de hommel op de bloesem. De tweede van de varen vind ik ook erg mooi. Ik heb nog nooit gehoord van de augurkenstruik, maar het blad heeft een prachtige kleur.
    Ik ben nog nooit aan de forsythia begonnen, is bijna niet fatsoenlijk te doen. Maar jij laat zien dat het toch mogelijk is. Knap hoor.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie, gevarieerde blog en als altijd weer grote kwaliteit van fotografie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik sluit me van harte aan bij de rest, mooie serie waar de Lente van af spat. De uitrollende varens zijn geweldig. Wist je dat ze daar in Zweden salade van maken, ze noemen ze dan fiddleheads, heel toepasselijk want ze doen inderdaad denken aan de gekrulde kop van een viool. Maar welk varen dat nu precies is?
    Fijne dag en groeten,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat is het toch heerlijk om jouw blogs te bezoeken hele mooie foto,s maar met een heerlijke uitleg erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi, Coby.
    Wat een geluk dat je mooie foto's kunt laten zien zonder de temperatuur er bij te voelen. Waar blijft de voorjaarswarmte zodat we als fotomakers eens heerlijk ontspannen in het gras kunnen liggen loeren naar mooie momenten?
    Hoewel, we kunnen het toch niet laten al striemen de hagelstenen ons lijf en kruipen we stijf en snotterend door de natuur.
    Groet, Ubel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoewel bloemen en planten mij niet zo trekken, weet jij me toch weer te boeien met de foto's die je maakt. Het kan zo mooi zijn als je er maar de juiste info en foto van weet te maken.


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby,

    die varens zijn inderdaad ieder jaar een mooi item om te fotograferen. Je kan de details ook zo mooi zien. Weer een heel fraai blog met heerlijk voorjaarskleuren.
    Dat blauwe blad van de Augurkenstruik vind ik ook prachtig. Noit eerder gezien, laat staan dat ik wist hoe die heette.

    Echt weer even heerlijk genieten on ontspannen hier.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind dit een erg mooie serie. Met het voorjaar volop aanwezig erg mooi. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo, Mooie foto's en inderdaad de meerkoet jonkies zien er niet uit. ik heb ze ook op de foto pasgeboren. Je andere foto's ook erg mooi. Misschien vind je het leuk om ook mijn weblog eens te bezoeken op robert-1968.blogspot.com. Deze is wel engelstalig. Naast andere onderwerpen ook veel Natuurfoto's. Mijn weblog is wel in het engels maar ik zal je noemen in mijn bloglijst en zal zeker nog eens terugkomen.

    Groet

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland