Dag 113 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn

Dag 113 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn.



Ik weet niet of jullie net als ik meegedaan hebben aan de Nationale Bijentelling. Mijn oogst was bedroevend weinig, op mijn volop bloeiende sierappel zag ik tijdens een half uur speuren zelfs werkelijk geen enkele bij, zelfs geen honingbij. Uiteindelijk trof ik in de tuin 2 akkerhommels, 1 aardhommel en 2 rosse metselbijen bij mijn insectenhotel. Vandaag zag ik warempel ook nog een derde rosse metselbij. Mooi om daar een poosje naar te kijken. De rosse metselbijen leggen hun eitjes in gaten die zijn geboord in een houtschijf. Bij de eitjes leggen ze een voorraadje stuifmeel aan waar de larven zich later mee kunnen voeden. Ik zag de bijtjes steeds eerst met hun kop naar voren het gat in gaan, daarna kwamen ze weer tevoorschijn om te draaien voor het gat, dat moment is op de foto te zien. Hierna ging de bij achterste voor het gat in en werd het stuifmeel in het gat achter gelaten. Hierna vloog het vrouwtje telkens weer weg om nieuwe stuifmeel te halen. Het is dus hard werken voor deze vrouwtjes bijen. De mannetjes helpen hier niet aan mee, die hebben uitsluitend hun aandeel bij de paring.





Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland