De Grote Bonte Specht als fotomodel

Toen ik op 3 september in de fotohut bij de Lemelerberg was kregen we regelmatig bezoek van Grote Bonte Spechten (Dendrocopos major). Volgens mij was het een hele familie, ik zag een volwassen mannetje, een vrouwtje en diverse jonge vogels. In deze blog zijn de jonge Grote Bonte Spechten de hoofdrolspelers.


Grote Bonte Spechten vind ik altijd leuk om te zien en ook om te fotograferen. Het zijn actieve vogels en ze zijn heel acrobatisch en het zijn ook gewoon heel mooie vogels. Naast mooi zijn ze ook uiterst alert en snel te verstoren, des te mooier om ze eens vanuit een schuilhut te kunnen fotograferen.
De bloeiende heide zorgde in dit geval bij diverse foto's voor een bijzondere en niet alledaagse achtergrond.



In mijn eigen tuin maak ik ook graag vogelfoto's maar daar heb ik natuurlijk niet zo'n mooie fotohut staan. Vanuit de HBN-hut was het die dat een prima mogelijkheid om deze spechten eens met heerlijk licht in alle rust vast te kunnen leggen. Drinkende spechten had ik nog nooit kunnen fotograferen. Hier kwamen ze allemaal uitgebreid drinken en badderen.



De Grote Bonte Spechten zijn natuurlijk ook prachtig als ze aan een stam hangen, zich vastklemmend met hun grote scherpe teennagels. En als er dan ook nog wat lekkers bij zo'n stronk te vinden is, is het geen wonder dat het een komen en gaan was van spechten. Je ziet trouwens wel hoe alert deze jonge specht is, dat moet het dier ook wel zijn want er komen ook roofvogels daar en een Sperwer of Havik kan zo'n specht best te grazen nemen. Daarnaast reageerden ze ook wel op het geklik van de camera's dus daar moesten we ook zelf goed rekening mee houden.


Het was een voortdurende afwisseling van eten, drinken, badderen en ook werd er onderling wel wat geruzied met elkaar, maar dat laatste gebeurde buiten het bereik van onze camera's. De foto's van het badderen vond ik niet mooi genoeg om hier te plaatsen. Wel blij ben ik met deze mooie foto's van een drinkende jonge specht met mooie spiegelbeelden. Je kunt hierbij goed zien hoe we het troffen met vrijwel windstil weer en mooi licht.


Mooi om de vogels bezig te zien om lekkers te pakken te krijgen. Naast de stevige klauwen ook gebruik makend  van hun staart om zo extra steun te hebben als ze zich vastklemmen. Ik heb wel eens van die staartveren gevonden en die zijn echt enorm stug, daar zit enorm veel stevigheid en veerkracht in.
Ook leuk om de tong van de specht te zien op een van de foto's, die tong kunnen ze een heel eind uitsteken en daarmee peuteren ze larven en dergelijke tevoorschijn uit de holtes in bomen.



Tot besluit van deze spechtenblog nog een paar opnamen waar de bloeiende heide weer gezorgd heeft voor een mooie zachte paarse achtergrond.
Ook de houding van de vogel vind ik hier heel mooi, heel alert. Een gevolg overigens van ons geratel met de camera's. De dieren werden er niet door verjaagd, maar stonden wel regelmatig even te kijken waar het geluid vandaan kwam.
Ik ben blij met deze serie, die ik toch wel beschouw als de mooiste spechtenserie die ik tot nu toe heb gemaakt.
Wil je meer lezen over de Grote Bonte Specht kijk dan op deze informatieve fotoblog.

Reacties

  1. Prachtig, vooral die van de jonge specht als Narcissus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een werkelijk prachtige serie, wat een geluk om dit zo te treffen. Mooi vastgelegd, vooral ook met die paarse achtergronden! H groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Coby, mooie serie. Echt een buitenkans om ze daar zo te fotograferen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit mooi Coby om dit zo te kunnen volgen een hele familie specht ,geweldig .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Coby,

    Wat heb je daar toch een fantastische dag gehad. Topplek die hutnummer 3 en jouw blog wordt 1 grote reclamefolder van Han B.
    Vooral foto 7 is een schoonheid. Wat een mazzel dat de specht daar recht voor je even gaat drinken en dan ook nog bijna helemaal recht naar je toe. Echt mooi.
    Mag jij nou alleen naar die hut of moet je er dan heen als huurder? Je snapt vast waar ik naartoe wil ;-)
    Nu er weer een tijdje tussen de series uit deze hut zat, is de paarse gloed weer heerlijk om naar te kijken als achtergrond.
    Als je de foto's gewoon neutraal beoordeelt is dat toch wel uniek met dat zachte paars.
    Compliment voor het heel mooi belichten van deze lastige vogels, want er zit heel mooi detail in de zwarte delen, terwijl het creme-delen ook zo mooi zijn.
    Prachtige serie, maar waar blijven die kruisbekken nou toch!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja René, we hebben daar echt een super dag gehad in alle opzichten. De hut is alleen toegankelijk door hem te huren, dus je kunt er niet zomaar naar toe, het is ook een gebied dat normaal gesproken niet toegankelijk is voor publiek. De voorwaarden staan wel bij Han op de website. Het is echt een superlocatie en een plek waar jij je ook enorm zou kunnen uitleven denk ik.
      En dank voor je compliment met het belichten, het licht was er trouwens die dag ook heel fraai.
      De Kruisbekken wordt aan gewerkt, nog even geduld, komt binnenkort.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Coby,

      Ik weet dat je er alleen naar toe kunt om hem te huren, maar de extra voorwaarde om deze hut te bezoeken is dat je ook in hut 1 of hut 2 geweest moet zijn. Han kan namelijk niet aanwezig zijn bij hut 3 en dus niet de reels en dergelijke uitleggen. Dat kan hij wel doen als je in hut 1 of hut 2 komt. Nou ben ik benieuwd of jij (als meeloper en niet als huurder) ook zomaar hut 3 zou mogen huren?
      Zou wel een leuk uitje zijn, toch?

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  6. Go Coby
    ik ben onder de indruk wat mooi en hij laat het allemaal toe.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Coby,
    Wat een mooie platen laat je hier zien. De een is nog mooier dan de ander. De oplettendheid van de vogels komt prachtig over, de variatie in mooie achtergronden is groot. De reflecties van de drinkende specht vind ik een plaatje. Wat moet ik nog meer zeggen? Heel knap gedaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Wat een geweldige serie is dit.
    Die met de heide op de achtergrond is wel heel gaaf hoor.
    Ik vind ze allemaal bijzonder mooi.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een uitstekende indrukwekkende serie, Coby. Vooral die van de drinkende specht met de spiegeling in het water en de laatste twee vind ik helemaal SUPER. Prachtige dieren zijn het. Ik heb er soms een in de tuin, maar die is zo weer weg. Toch geniet ik ook daarvan. Groetjes, Joke

    P.S. Heb je niet nog een 2e serie hiervan?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke blog met deze jonge bonte specht in de hoofdrol. Foto 2, 7 en de laatste twee (mooie paarse achtergrond, is eens wat anders dan groen of bruin) vind ik het mooist. Deze fotohut is echt een prachtige locatie, daar zou ik graag ook eens een dagje willen zitten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Met zo'n prachtig model zou ik ook wel een fotoshootje willen doen. Goed geslaagde foto's, ik vind vooral foto 7 super!
    Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. jammer genoeg zag ik dat de hut al aardig bezet is de komende tijd....
    het is inderdaad een mooie plek (en je doet inderdaad goed PR werk voor Han ;-) ).
    weer prachtige, sfeervolle foto's van deze jonge specht.
    heerlijk om naar te kijken, vooral door die bijzondere paarse achtergrond!
    foto's 2 en 7 zijn mijn absolute favoriet, echt TOP!
    en naar de blog van de kruisbekken ... kijk ik erg uit :-)
    groetjes, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie serie Coby,
    De foto's met de weerspiegeling in het water zijn ook fraai hoor!

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook dit is weer een pracht blog. Leuk om te zien dat de jonge spechten er nog zo verfomfaaid uitzien. Je heb het echt getroffen met de bloeiende heide. Eigenlijk nu al de hut reserveren voor volgend jaar :)
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schitterende foto's van je model!
    Groetjes, RW & SK

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hut 3 is inderdaad een superhut!
    Je hebt er een prachtige serie spechten geschoten waar je heel terecht blij mee mag zijn.
    De laatste twee zijn mijn favorieten, maar de eerste twee staan ook heel hoog in mijn lijstje.
    Sommige foto's vind ik wat te krap gekaderd, ik neem aan dat je vaste brandpunt hier een beetje je handicap was?
    Neemt niet weg dat het een verrukkelijke serie is!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hut 3 is inderdaad een prachtige locatie en een genoegen om daar te vertoeven, vooral
      als je het weer ook nog eens enorm mee hebt zitten.
      Mijn 500mm was af en toe inderdaad een handicap, ik had ook de 300mm wel bij me maar ja
      snel wisselen van camera is soms geen optie.
      Voor de grotere vogels is wat minder mm daar wel handig, voor de kleinere vogels of als de dieren
      wat verder weg zitten is 500mm soms amper genoeg... dat blijft een dilemma.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  17. Wow, wat een gave foto's Coby.
    Mijn complimenten.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige foto's van een prachtige vogel. Van je kruisbekken heb ik al wat mogen zien, dat gaat ook weer een prachtig blog worden. Je gaat toch nog wel eens weer he? Kunnen we weer meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank voor al jullie leuke reactie en commentaren,
    het blijft fijn dat zoveel mensen de moeite willen nemen
    om een reactie achter te laten.
    En voor degenen die wachten op de Kruisbekken, ze komen
    er aan hoor een heel blog vol van die mooie vogels, in een van
    de komende blogs.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Coby,
    echt een prachtig blog met fantastische foto's.
    En wat leuk dat het een hele familie was!
    Je hebt ze echt super op de plaat gekregen. Ik vind ze allemaal mooi,
    maar vooral foto foto 4. Uiteraard de foto's waarin de weerspiegeling
    zo mooi uitkomt zoals bij foto 7 en 8.
    Mijn complimenten Coby.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Coby,

    Wat moet jij kaartjes vol hebben geschoten in HBN 3. Weer een heerlijke serie om naar te kijken met de GBS in de hoofdrol. Wat zijn die foto's mooi geworden met de bloeiende paarse heide op de achtergrond, maar ook de drinkmomenten zijn natuurlijk fraai vastgelegd.

    Ik krijg alleen maar meer zin om naar die hut te gaan als ik dit zo bekijk.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland