De Boompieper

Toen ik onlangs naar de HBN-fotohut bij de Lemelerberg ben geweest kreeg ik de kans om ook een mooie serie foto's te maken van de Boompieper (Anthus trivialis). Het was voor het eerst dat ik deze vogel eens zo dicht voor de lens had dat er goede opnamen gemaakt konden worden. Dat is dan toch wel een van de voordelen van een fotohut, dat dieren zich niet zo gauw door jouw aanwezigheid bedreigd voelen.

Boompieper
Graspieper

De Boompieper( Anthus trivialis)  lijkt veel op de Graspieper (Anthus praetensis) en ik moet zeggen dat ik het in het veld nogal lastig vind om die verschillen zo te kunnen zien. Een mooie kans om de Boompieper nu eens goed te bestuderen en de verschillen met de Graspieper te vergelijken. Wat mij bij dit exemplaar opviel was dat hij zoveel geler is dan de Graspieper. Kenmerk is ook dat een Boompieper zich weinig op de grond bevindt en de Graspieper daar graag vertoeft. En om het ingewikkeld te maken is het bij deze foto's dus precies andersom en zit de Boompieper wel op de grond.

Boompieper

Boompieper
Boompieper

Dat de Boompieper op de grond zat had in dit geval alles te maken met het water dat bij de fotohut te vinden is. En op zo'n mooie dag als wij daar op 3 september troffen heeft dat water een enorme aantrekkingskracht op vogels. Ik kon ook een aantal leuke opnamen maken met mooie weerspiegelingen, waarbij goed te zien was dat er vrijwel geen wind was. Een Boompieper is redelijk schuw, meer dan Graspiepers, die zich redelijk laten benaderen. Het geklik van onze camera's maakte de Boompieper alert en dat kun goed je zien aan de attente houding van de vogel.

Boompieper
Boompieper

Dat hij toch niet echt verontrust was bleek vervolgens wel toen hij uitgebreid een bad ging nemen.
Buitengewoon lastig is dat toch om dat badderen mooi vast te leggen, het duurde steeds maar even en dan was er weer een korte pauze. Gedurende die pauze werd dan even weer naar de hut getuurd en bij de conclusie van geen gevaar kon er weer verder gespetterd worden.

Boompieper

Boompieper

De Boompieper kwam diverse keren even langs en dat gaf een prima kans om hem in diverse omstandigheden vast te leggen. Het weer en de prachtige omgeving met de bloeiende heide zorgden voor puike omstandigheden. Het licht was mooi, er is bij deze hut ook heel goed rekening gehouden met de stand van de zon. De bloeiende hei zorgde voor een prachtige achtergrondskleur, werkelijk een genoegen om vogels in zo'n entourage vast te leggen.

Boompieper

Boompieper

En omdat het zo mooi is nog maar een paar foto's van de Boompieper tegen de paarse achtergrond. En de vogels mooi in actie, een prachtig beestje vond ik het om naar te kijken. En zoals zoveel "kleine bruine vogeltjes" verrassend als je ze van dichtbij kunt bekijken.


Tot besluit nog deze foto's waarbij de Boompieper zich lijkt te vermommen als een Graspieper. Toch wel heel leuk dat er zoveel mogelijkheden waren om deze Boompieper vast te leggen. Zoals gezegd boften we ook wel enorm met het licht, het was werkelijk een superdag. En er komen nog meer blogs van deze zeer succesvolle fotografiedag . Al geplaatst zijn de overzichtsblog met veel van de soorten vogels die ik die dag heb gezien en de Roodborstenblog.


Reacties

  1. Wauw, wat een prachtige vogels en wat staan ze er mooi op! Foto 7 met de spetters vind ik heel mooi en vrolijk, en de laatste foto, foto 13 vind ik een waardige afsluiting van deze serie. Heb genoten van de 1e tot en met de laatste foto. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie weer. Je kunt inderdaad aan de foto's zien dat de Boompieper behoorlijk alert was.
    Mooi om de vogels van zo dichtbij te kunnen observeren en fotograferen. Zo te lezen komt er vast nog wel eens weer zo'n fotohutdag!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De boompieper blijkt een prachtig getekend verenkleed te hebben.
    Prachtig weer.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het toch heerlijk als je van zo,n hut gebruik kunt maken ,wat een heerlijke serie heb je er van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige foto's van dat kleine mooie vogeltje.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat hebben we in Nederland toch een prachtige vogelsoorten. Van deze alleen het gezang gehoord, leuk om hem zo eens te kunnen bekijken. En dat was me het uitje wel zeg! Wat een mooie foto's, ook van het roodborstje, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankzij je blog weet ik nu hoe ze er uit zien. Supermooie foto's weer ... vooral die met weerspiegeling in het water en die rondvliegende waterdruppels, erg leuk om te bekijken!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer een plezier om te lezen en te bekijken Coby!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is werkelijk een TOPblog. Prachtig mooi op de foto dat hij aan het baderen is, die op het paaltje is ook mooi.

    Groet, Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dan denk ik: het kan niet mooier
    en tóch is het weer mooier!
    Hartstikke leuk! Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die ontbreekt nog op mijn lijstje, maar dank zij jouw prachtige foto's zou ik hem nu zo herkennen.
    Groet vanuit een warm Spanje, Wout

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer zo'n uitermate mooie serie, Coby. De foto's van de badderende vogel vind ik helemaal TOP, maar mijn favoriet is toch foto 2. Heel mooi gedaan. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een prachtige serie weer Coby!
    mooie warme sfeer door de heide erachter, dat valt me echt op.
    foto 4 en 12 zijn mijn favoriet.
    groetjes, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige serie heb je kunnen maken, Coby.
    Die met de reflectie zijn echt geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Coby,
    Een geweldig mooie serie heb je gemaakt van dat mooie vogeltje.
    De weerspiegeling in het water maakt het nog mooier.
    Fijn weekend,
    Groetjes Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Coby,

    He gelukkig nou eens niet zo'n jaloersmakende soort maar een "gewoon" piepertje.
    Wel even dat gewone piepertje op een ongewoon mooie manier gefotografeerd.
    Heerlijk als zo'n vogel zo fijn meewerkt. Vooral de foto's van de badderende pieper, met de andere vogel op de achtergrond zijn top.
    Die paarse achtergrond is ook zo fijn, maar ik vind het wel een beetje jammer dat het op iedere foto zo'n prominente plaats in neemt. Af en toe een foto met een achtergrond als nummer 2 zou de hele serie iets extra's geven, als je begrijpt wat ik bedoel.
    Dus niets ten nadele van de foto's sec, ze zijn stuk voor stuk fantastisch.
    Laat toch ook weer zien dat je vogels pas echt mooi kunt fotograferen vanuit een schuilplek.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige serie van de boompieper Coby.
    Ik heb hem deze zomer voor het eerst voor de lens gehad, maar veel te ver weg.
    Jij hebt er goed gebruik van gemaakt, prachtige foto's met een mooie achtergrond.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie serie van de boompieper!

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben best wel een beetje jaloers op deze serie hoor Coby ;-)
    Prachtige platen van deze boompieper. Mooi helder, scherp en
    prachtige kleuren. Bovendien zie ik ook prachtige weerspiegelingen.
    Ook het badderen vind ik geweldig mooi om te zien :-)
    Echt genieten is dit.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat was nog eens een prachtkans! heerlijk als je zo'n boompieper zó uitgebreid op een prachtige locatie kunt bewonderen en fotograferen.
    De hei als achtergrond is supermooi, maar met ook nog iets groen erbij, zoals nr 10, vind ik het op zijn allermooist.
    De laatste foto is verrassend, leuk en origineel!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland