Vogelkijkhut Diependal (3)

 Het was een tijdje geleden  al afgesproken dat ik met mijn oude buurmeisje Hannie naar de Vogelkijkhut in Diependal zou gaan. Zij was daar nog nooit geweest en het leek ons een goed idee om daar samen een keer naar toe te gaan. Door onze weblogs zijn we er achter gekomen dat we beide enthousiaste natuurliefhebbers zijn en ja dan is het leuk om ook samen eens de natuur in te gaan.
Vaste volgers van Natuurkieker weten dat ik al eerder berichtjes heb gemaakt over de vogelkijkhut in Diependal om dat ik daar ook al met mijn kleine natuurvriend Edgar ben geweest zie Diependal 1 en Diependal 2
De vogelkijkhut in Diependal levert altijd weer een mooi natuuravontuur op. Het is een bijzondere hut omdat je via een tunnel midden in het natuurgebiedje zit en over het gebied kan kijken doordat de hut verhoogd is.



De Grasmussen waren opvallend aanwezig en de mannetjes zongen zich de longen uit het lijf om maar indruk op iedereen en alles te maken. Het zijn kleine vogeltjes, maar door hun geluid en hun drukke gedrag vallen ze toch behoorlijk op en gelukkig gingen ze dicht bij de vogelhut in een struik zitten,dat gaf mij de gelegenheid een aantal aardige foto's te maken.



Door de aanhoudende droogte is een groot deel van de aanwezige plassen droog komen te staan. Enerzijds is dat een nadeel, maar het biedt vogeltjes als de Kleine Plevier een goede mogelijkheid om op de drooggevallen stukken naar voedsel te kunnen zoeken. Dat deden ze dan ook fanatiek en tot onze verbazing waren ze zo dominant, dat ze een paartje Nijlgans van hun territorium verdreven. Helaas heb ik dat niet op de foto, maar het was erg bijzonder te zien hoe die kleine vogeltjes twee van die grote ganzen weg joegen...



Midden in het gebied staat een grote dode boom, die een rustplaats biedt voor allerlei vogels. De boom is er indertijd speciaal neer gezet voor roofvogels als de Visarend die dan hun prooi mee de boom in kunnen nemen. Vaak zitten er wel vogels in en het loont de moeite daar even extra aandacht aan te geven.
Nu zat er een mannetje Koekoek, die riep tegen een ander mannetje aan de andere kant van de hut. De boom staat zo ver weg dat je van vogels die daar zitten niet echt goede foto's kan maken, maar de andere Koekoek zat net dicht genoeg bij de vogelhut om een paar aardige foto's te kunnen maken. Het waren voor mij weer de eerste Koekoeken die ik zag, ik had ze wel al gehoord maar zien is natuurlijk het mooiste.


Drie soorten Futen hebben we gezien, de Geoorde Fuut, de Roodhalsfuut en de gewone Fuut. Alleen van de laatste konden we foto's maken de andere soorten zaten te ver weg voor toonbare foto's, maar met de telescoop waren ze wel goed te bewonderen en kijken zonder er foto's aan over te houden is ook prima.


In de tunnel verdwalen altijd veel sint Jacobsvlinders, dat is jammer maar weinig aan te doen. Op weg naar buiten hebben we een aantal gevangen en buiten weer vrij gelaten, als beloning voor hun vrijheid moesten ze wel even voor ons poseren. Zoals te zien op de foto hebben ze dat braaf gedaan en zo hadden wij een goed gevoel dat we toch een paar vlindertjes hadden gered...


Bij de vogelkijkhut is ook nog een kijkscherm waar je uitzicht hebt op een enorm grote plas. Deze plas is zo groot dat het zelfs met een telescoop soms nog niet mee valt om goed te zien wat er allemaal rond vliegt. Nu zagen we achter op de plas een Zwarte zwaan zwemmen, die hoort normaal niet in de natuur, maar zal wel ontsnapt zijn uit een park of iets dergelijks.
Vlak bij het kijkscherm zat ook nog een mooi vrouwtje Rietgors.




Het meest bijzonder vonden we allebei dat er opeens twee reeën door de plassen kwamen stappen toen we in de vogelkijkhut zaten. Natuurlijk zijn reeën niet zeldzaam, maar het was zo'n mooi tafereel om die twee daar doodbedaard opeens te zien verschijnen en achteloos langs te zien stappen,prachtig,
als toetje nog twee mooie reeën!!!


Reacties

  1. Wow, prachtig die foto's van de reeén!
    En die sint-Jacobsvlinder: ik had hem hier laatst ook zitten, maar wist niet wat het was. Nu wel dus ;)

    Mooie serie weer, kan ook niet anders als je in de vogelkijkhut bent...

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jullie hebben prachtige avonturen beleeft en ja...die reeën...geweldig!!!!
    je zit met ingehouden adem te fotograferen bij het zien van zoiets moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie afwisselende foto's heb je daar weer gemaakt.
    Lijkt me wel een mooie plek diependal.
    Heb ook genoten van je vorige blogs, vooral de pimpelmezen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De reeën bij het water hebben je wel héél sfeervolle platen opgeleverd, zo zie je ze toch niet zo vaak.
    Ondanks de grote afstanden heb je de diverse vogels mooi in beeld gebracht.
    De keren dat ik een vogelkijkhut bezocht was ik altijd wat teleurgesteld, je ziet wel vogels, maar zó ver weg.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gebied daar zou ik dus voor uit mijn sokken schieten zo mooi. En wat heb je de vogels mooi geschoten aldaar. Een stenen vogelhut toe maar. Nou als ik ooit verhuis is het dus deze kant op....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het is wel een heerlijkheid om zo,n hut in de buurt te hebben en daar hebben jullie mooi gebruik van gemaakt.dat heb ik nog niet gedaan,maar ga ik zeker ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt allemaal weer voor jullie leuke reacties en jullie hebben het goed begrepen; het is inderdaad een mooie plek daar. Het is wel zo dat een verrekijker en eigenlijk ook een telescoop wel nodig is om optimaal te genieten. Wat fotograferen betreft,een goede telelens is onontbeerlijk en ja je moet een beetje mazzel hebben en dat betekent vaak lang op een plek vertoeven of er vaak naar toe gaan en ach dat blijft toch steeds ook weer het avontuur, wat ga je zien, blijft het bij zien of kan je er ook nog een foto van maken...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland