O wat zijn de jonge torenvalken gegroeid!

Tjonge wat groeien jonge vogels snel, ik was op 13 juni voor het laatst bij de jonge torenvalkjes geweest en wist niet wat ik zag toen ik er een week later, op 20 juni weer kwam.
Er keken jonge torenvalken over de rand van de nestkast die al helemaal in de veren zaten echt niet te geloven hoe enorm ze veranderd waren.
Het leuke is dat je de torenvalken ook steeds meer en beter kunt zien als ze groter worden en dat maakt het natuurlijk alleen maar interessanter om er een paar uur bij te zitten.





Het was me wel duidelijk dat het niet zo lang meer zou duren voor ze zouden uitvliegen. De jonge torenvalken waren zich daar misschien ook wel van bewust, want er werd vlijtig geoefend voor het vliegen. Er werd heel wat met de vleugels geklapperd en dat was nog een heel gedoe in zo'n nestkast met zijn allen. Ik heb er enkele foto's van, maar dit zijn typisch van die gedragingen die je beter met bewegende beelden duidelijk kunt maken. Ik heb dus voor het eerst mijn filmfunctie op de camera gebruikt, spannend maar ik ben best tevreden met mijn eerste filmpjes.
Kijk hier voor een vermakelijk filmpje dat ik gemaakt heb met vliegoefeningen.




Ja en daar zit je dan urenlang in je tentje naar deze familie torenvalk te kijken die dus echt bestaat uit zes gezonde torenvalkenkinderen en hun vader en moeder. Vader en moeder torenvalk waren ook nu druk met het vangen van muizen voor hun kroost. Het viel wel op dat ze vaak langer weg bleven dan de voorgaande keren dat ik er was. Maar als er voedsel werd gebracht kwam alles in actie. Hier zat ma op het dak, samen met de jonge torenvalken wachtte ze op de komst van het mannetje.



Toen het mannetje weer weg was ging het vrouwtje de nestkast in en begon de jongen te voeren. Het viel op hoe ordelijk dat ging, de jongen stonden netjes op hun beurt te wachten. Ik denk dat het ook te maken heeft met de overvloed aan voedsel, de vogels krijgen ruim voldoende en hoeven niet letterlijk te vechten voor hun leven. Ik bedacht me dat dit ook echt een mooi moment was om een filmpje van te maken en hoe dat geworden is kun je hier zien.




Natuurlijk was er al die uren dat ik bij de torenvalken zat niet voortdurend groot spektakel. Grote delen van de tijd verstreken eigenlijk heel rustig en gebeurden er slechts kleine dingetjes. Toch was ook dat gewoon hartstikke leuk om te zien en heb ik me geen moment verveeld in mijn tentje. Echt een belevenis om zo uitgebreid te kunnen genieten van deze mooie roofvogelfamilie. Om een klein beetje een indruk te krijgen wat de jonge vogels dan precies deden heb ik ook een filmpje van een rustig moment in de nestkast, klik daar voor hier.




Tot besluit nog een paar prachtige opnamen van het mannetje torenvalk dat een lekkere muis kwam brengen. Het mannetje ging vaak eerst even boven op de kast zitten voor hij zijn buit aan zijn jongen gaf, terwijl het vrouwtje vaker rechtstreeks naar de jongen vloog. Het gedrag van het mannetje gaf de mogelijkheid tot leuke foto's en al doende kon ik ook steeds beter anticiperen op de wat er gebeurde. Op de laatste foto kun je zien dat het vrouwtje in de nestkast druk bezig was om al het lekkers te verdelen onder de zes jonge torenvalken.
In een volgende blog de laatste avonturen die ik heb meegemaakt met dit torenvalkengezin.



Reacties

  1. Wat een schitterende avonturen van de torenvalken. wat mooi dat je ook een filmpje kan maken.
    Het waaide wel heel erg hard daar op de achtergrond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik geniet er nog zelf nog steeds van als ik de foto's en filmpjes zie, ben er heel blij mee.
      Het waaide inderdaad behoorlijk, dat hoor en zie je soms goed.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Prachtig om dat mee te maken en zo te zien groeien en gevoerd te worden het is ook z,on mooi gezicht al die koppies op een rijtje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies Bas een prachtig gebeuren was het en vooral nu ze groter werden zaten ze mooi op een rijtje.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Weet he als ik dit allemaal zo zie...die op elkaar gepropte familie....dan kan ik me best indenken dat ze na zo.n jeugd geen intieme familie banden onderhouden.
    Je zou toch echt geen broer of zus meer kunnen zien.
    Het huisje is onderhand ook wel aan een opknapbeurtje toe.
    En de kleintjes zijn al net zo groot als pappa en mamma.
    De filmpjes zijn ook super! Inderdaad het gaat er verbazend ordelijk aan toe.
    Ik denk dat je nog wel een keer gaat als het spul op de takken in de buurt zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er komt nog een vervolg op deze blog.
      En kleine filmpjes maken zal ik ook zeker nog wel weer doen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Ik kan mij goed voorstellen dat je van deze jonge torenvalken hebt genoten.
    Prachtig zoals ze bij elkaar in de kast zitten, met de vlieg oefeningen in de kast is het wel krap.
    Het voeren van de jongen is ook super om te zien.
    Kortom een geweldig blog en mooie filmpjes.
    Dit is echt genieten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Irma, ik heb er zelf ook enorm van genoten en doe dat eigenlijk nog
      steeds als ik de foto's en filmpjes weer zie :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Prachtige foto's van een werkelijk prachtige vogel! Heel mooi Coby, en wat leuk dat je er ook filmpjes bij hebt gedaan deze keer. :-)
    Ik heb weer genoten!
    Groetjes, Robyn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Coby, net als je vorige blog over de torenvalken en de filmpjes zijn geweldige aanvullingen, ik heb zitten genieten!
    Vaker doen!
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Cobie ik heb nog nooit in mijn leven zo'n spectaculaire foto serie mogen zien als nu van deze mooie vogel !!
    Ik heb er buitengewoon van genoten !!
    Dank je wel !
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super foto's! Wat een belevenis om die torenvalken zo op te zien groeien. De filmpjes erbij maakt het helemaal genieten. Ik kan me helemaal voorstellen hoe jij daar in je tentje hebt gezeten om te genieten van al dat moois.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie heel veel moois voorbijkomen op de blogs, maar deze torenvalk tafereeltjes zijn het aller-, allermooist. Van mij mogen er nog meer komen.
    Groeten,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha dat is wel heel leuk om te horen en er komt inderdaad nog meer moois hoor :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Supergave serie is dit zeg, en wat zijn er veel jongen....
    Prachtig om dit te volgen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Coby

    Mooie serie over de torenvalken, en 6 stuks dat is hard werken voor de ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een mooie afwisseling tussen foto's en filmpjes. De filmpjes voegen inderdaad iets toe. De valken zijn blijkbaar heel sociaal en vooral tolerant. Ze hebben heel wat te verdragen van elkaar in zo'n nauwe ruimte. Veel mensen kunnen daar een voorbeeld aan nemen :-)
    Verbluffend wat er in een korte tijd is gebeurd. Voordat je het weet zijn ze uitgevlogen. Heel leuk bericht.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat is dit toch genieten om naar te kijken.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Helemaal geweldig hoe je ze hebt gefotografeerd.
    En dan het filmpje, pracht gezicht.
    Ik heb hier van genoten Coby.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zou er heel wat voor over gehad hebben om naast je te zitten Coby.
    Wat een geweldige serie en ook nog eens alle 6 kleine valkjes op een rij.
    Je filmpje was ook al zo leuk en dit is dan ook echt geweldig om te zien.
    Grote klasse!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland