Een blog vol soorten zandoogjes

Er zijn verschillende soorten zandoogjes en in deze blog laat ik de meest algemene soorten zien.
Sommige soorten zijn makkelijk te herkennen, andere lijken meer op elkaar. Als je maar vaak genoeg oefent, leer je uiteindelijk de verschillen wel herkennen. Ik vind het leuk om nu hier een aantal veel voorkomende soorten op een rijtje te zetten. Er vliegen momenteel heel veel zandoogjes dus alle kans om zelf ook op zoek te gaan naar de diverse soorten.

bont zandoogje

bont zandoogje

bont zandoogje

Het bont zandoogje ((Pararge aegeria) doet zijn naam eer aan en heeft het meest gevlekte patroon van alle zandoogjes.Zowel de boven- als de onderkant van de vleugels zijn gevlekt. Het is een soort die grassen als waarplant heeft en net als de andere zandoogjes zitten ze graag laag bij de grond en vaak tussen het gras. Het is een soort die vliegt van april tot september.

bruin zandoogje vrouwtje

bruin zandoogje vrouwtje

bruin zandoogje

bruin zandoogje vrouwtjet

Bij het bruin zandoogje (Maniola jurtina) heeft het mannetje een bruine bovenkant met een kleine helemaal zwarte oogvlek. Het vrouwtje heeft ook een bruine bovenkant maar met oranje vlekken op de voorvleugels en de zwarte oogvlek heeft een witte stip. Zowel het mannetje als het vrouwtje hebben op de onderkant van de voorvleugel een oogvlek met een witte kern. Het bruin zandoogje heeft een voorkeur voor graslanden en bermen met veel kruidenrijke vegetatie en heeft diverse grassen als waardplant om de eitjes op af te zetten.

oranje zandoogje mannetje

oranje zandoogje vrouwtje

Het oranje zandoogje (Pyronia tithonus) heeft opvallende oranje vlekken op de bovenzijde van zowel de voorvleugels als de achtervleugels. Zowel het mannetje als het vrouwtje heeft die vlekken, maar bij het vrouwtje zijn ze groter. Als ze de vleugels dicht hebben vind ik ze zelf vaak lastig te onderscheiden van het bruin zandoogje, de onderkanten lijken veel op elkaar. Het is een soort die zich vooral in het zuiden van Nederland bevinden en ook in het noordoosten en dus ook in Drenthe.

hooibeestje

hooibeestjes paartje en een snorzweefvlieg

hooibeestjes paartje

hooibeestje

Het hooibeestje (Coenonympha pamphilus) is de kleinste van deze zandoogjes soorten en kan 
23-33 mm groot worden. De andere soorten zijn veelal zo'n ruim 10 mm groter. Zijn naam verwijst vermoedelijk naar het feit dat de hooibeestjes verschijnen op het moment dat het hooiseizoen begint.
Hooibeestjes zijn een wijdverbreide soort die voorkomt in droge graslanden, wegbermen, bosranden en heidevelden. Net als de andere zandoogjessoorten hebben ook de hooibeestjes grassen als waardplant.

koevinkje

koevinkje

koevinkje

koevinkje

Tot besluit het koevinkje (Aphantopus hyperantus) een soort die er aan de bovenzijde eigenlijk een beetje saai uitziet, namelijk donker bruin met een paar zwarte oogvlekjes. Echter de onderzijde is fraai met mooie opvallende oogvlekken; vijf op de beide achtervleugels en drie op iedere voorvleugels.
Het is de moeite waard om de komende tijd uit te kijken naar al deze soorten die je nu allemaal kunt tegenkomen. Ik zal me er zeker ook weer op gaan richten en dan trachten om ze nog weer mooier vast te leggen.


Reacties

  1. Tjonge je hebt er weer een kunststukje van gemaakt.
    Geweldige foto,s en een duidelijke uiteenzetting.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige vlinder serie Coby, mooie foto's met prachtige kleuren en scherpte.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend verhaal, een topper van onze Natuurkieker

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi verhaal Coby met prachtige foto's!
    handig om de verschillende zandoogjes en de verschillen duidelijk op een rijtje te zetten.
    klein detail: eigenlijk hoort de argusvlinder ook bij de zandoogjes maar die komt in Drenthe
    helaas niet voor, dus wellicht dat je hem daarom niet noemt (of laat zien) ;-)

    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Nathalie en inderdaad komt de Argusvlinder in dit verhaal niet voor omdat
      ik hem in Drenthe nog nooit heb gezien. Ik heb zelfs nog nooit een argusvlinder
      gezien. Het zeldzame veenhooibeestje staat er ook niet bij, komt wel in Drenthe voor
      maar heb ik ook nog nooit gezien. Zo blijven er gelukkig altijd nog wensen :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Mooie serie van deze vlinders Coby.
    Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten zandoogjes zijn.
    Goede uitleg er ook bij, super.
    Scherpte en kleuren van alle foto's zijn geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Irma en zoals je hierboven al kunt lezen zijn er nog wel meer soorten zandoogjes
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. het is altijd dubbel genieten bij je Coby, de mooie serie die je hier neerzet maar zeker ook de informatie die je er bij geefty,prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Cobbie ,

    Ik ben ook met deze vlindertjes aan de slag geweest maar wat een wind elke dag hé .
    Binnen een halfuur geef ik het op en heb ik gewoon een beetje de pest in , ze zitten zo mooi en dan wiebelt het zo stevig dat ik baal als een stekker !!
    Heb jij dit toch zeker ook ?
    Ze staan er top op hoor !
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja het gaat niet altijd precies naar mijn zin met de vlindertjes Annie,
      maar daar laat ik me meestal niet door ontmoedigen.
      Nieuwe ronde nieuwe kansen en als het met de vlindertjes niet lukt zie
      ik vaak wel wat anders waar ik me dan wel een tijdje mee kan vermaken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Ja Coby het is weer vlinder tijd je hebt er een mooie serie van gemaakt erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hahaha, ik heb mijn leermomentje weer gehad voor vandaag.
    Nooit geweten dat al deze soorten bij de zandoogjes horen.
    Echt weer zo'n stukje dat je alleen op jouw blog tegenkomt. Leerzaam en dan ook nog eens prachtige beelden daarbij.
    Zonder de rest te kort te doen, is mijn torenhoge favoriet foto nummer 2.
    Schitterend qua kleur. licht en scherpte. Topplaat.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha mooi zo René, altijd leuk om er weer wat bij te leren.
      Ik blijf het leuk vinden om naast mooie beelden ook informatie
      te delen waarvan ik denk dat het leuk is om te weten.
      Met je keuze voor foto 2 kan ik het wel eens zijn, daar ben ik zelf
      ook wel heel content mee.
      Natuurkieker Cob

      Verwijderen
  10. Prachtige foto's, Coby. Leuk om al die Zandoogjes eens op een rijtje te zien. Hier in de polder zitten voornamelijk Bonte Zandoogjes. Ik heb het al vaker gezegd, het is een paradijsje daar bij jou. Ik ga ook voor foto 2. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Joke, handig vind ik dat zelf als je zo in een blogje alles even kunt
      vergelijken.
      En ja ik woon inderdaad in een heel mooie omgeving met veel variatie,
      maar het polderlandschap waar jij woont vind ik ook heel mooi hoor.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Schitterend gefotografeerd en wat een soorten.....Het zijn er te veel om even te onthouden, ik ga toch nog eens beter rondkijken.
    groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je weer een mooie blog Coby..
    dit keer een vlinderblog...
    ik mis veel zie ik, ben op het moment niet
    echt zo actief, zoveel andere dingen te doen!!
    heb komt wel weer!! maar compimenten
    voor je fotografie...vakwerk!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie serie. Op ' vlinderjacht ' gaan is zo leuk. Hier wemelt het nu van de koevinkjes en bont zandoogje is hier ook rijk vertegenwoordigd. Ook veel rupsen van de St. Jacobsvlinder, die ik in onze omgeving nog nooit gezien heb. Toch heb ik idee dat er dit jaar minder vlinders zijn. Groet, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige serie Coby en zo mooi al deze vlinders.
    vooral de eerste 5 foto's vind ik super want die hebben ook zo'n mooie kleur
    en mooie achtergronden. Dit is puur genieten. Volgens mij zijn er nog niet zoveel vlinders want ik zie er maar bar weinig!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk om ze eens allemaal bij elkaar te zien Coby, want ik blijf het lastig vinden om ze uit elkaar te houden. Het bont zandoogje herken ik wel. Mooie foto's zijn dat. Het koevinkje zag ik deze zomer voor het eerst. Ik vond hem prachtig. De andere soorten zie ik wel, maar kan ik steeds maar niet goed op naam brengen. Wie weet lukt het me nu beter ;-)
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooie Blog en zal er de komende tijd zeker gebruik van maken. Hier in de Muy Texel zit het vol met zandoogjes en Blauwtjes! Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland