Heideblauwtjes

Het heideblauwtje (Plebeius argus) is een schitterend klein vlindertje van 20-23mm. Het is een kwetsbare soort die lang niet overal te zien is. Echter op plekken waar hij wel voorkomt kan dat soms in grote aantallen zijn. Zo was dat 20 juli ook op het Dwingelderveld, tientallen heideblauwtjes dartelden daar rond op die warme zomerochtend.



Het mannetje en vrouwtje heideblauwtje zijn verschillend van kleur, dat kun je goed zien als je ze als paartje aantreft. Het mannetje is aan de onderzijde grijs met blauw en het vrouwtje is aan de onderzijde bruin. Altijd leuk trouwens om paartjes te treffen als je vlinders wilt fotograferen. Diverse paartjes waren er te vinden en eigenlijk verbaasde dat niet gezien de tientallen vlindertjes die er rondvlogen.





De heideblauwtjes zijn nog kleiner dan de icarusblauwtjes (Polyommatus icarus), waar ik onlangs al eens deze blog van liet zien. Maar o wat zijn ze mooi, wellicht nog wel mooier dan de icarusblauwtjes en dus een plezier om je daar een paar uurtjes met de camera mee te vermaken. Hierboven een vrouwtje op de dopheide, je ziet dat het heidevlindertje eigenlijk helemaal op gaat in zijn omgeving.




Met zoveel van die rondfladderende kleine vlindertjes is het toch nog goed zoeken naar mogelijkheden om ook echt mooie foto's te maken. En dat was nog knap lastig, de vlindertjes zijn klein en vaak zitten er allemaal storende takjes en dergelijke in de buurt. Ook is het daarnaast dan nog zoeken naar het juiste licht. Wel een mooie uitdaging hoor, ik heb me er dan ook prima mee vermaakt en ben bijvoorbeeld best blij met bovenstaande foto's.



De mannetjes vallen met hun hemelsblauwe bovenzijde aanzienlijk meer op dan de bruine vrouwtjes.
De mannetjes waren in hun jacht op vrouwtjes ook een stuk rustelozer en daardoor heb ik een stuk minder mannetjes voor de lens gehad. Een beetje jammer want ze zijn prachtig, gelukkig zijn er nog wel een paar leuke opnamen van, maar ik kreeg niet echt de kans om ze uitgebreid als fotomodel te kunnen gebruiken.




Nog maar een paar opnamen van een vrouwtje heideblauwtje, dat meer belangstelling had voor de nectar dan voor de mannetjes in haar omgeving. Soms had ik geluk dat een vlindertje wat langer op een bloem bleef zitten zodat ik er even wat meer aandacht aan kon besteden. Ik merk dat ik het eigenlijk steeds leuker begin te vinden om veel aandacht aan een enkel onderwerp te besteden. Het is in alle opzichten leerzaam, je leert het onderwerp beter kennen en ook krijg je zo meer ervaring in het zoeken van een juiste compositie.



Tot besluit nog een paartje heideblauwtjes, twee prachtige exemplaren waarbij heel fraai de verschillen tussen het mannetje en het vrouwtje te zien zijn. Het waren nogal onrustige typetjes, waarbij het vrouwtje het voortouw had. Toen ze op de dopheide zaten deden ze niet anders dan rondjes draaien, lastig, maar ook wel handig want er kwamen zo vanzelf momenten dat ze even heel mooi voor me poseerden.
Zo had ik een paar uurtjes heerlijke natuurbeleving, op een gegeven moment kwam de zon er volop bij en liepen de temperaturen fors op, tijd om zelf de schaduw en een waterfles op te zoeken en de oogst thuis te bekijken.






Reacties

  1. Wat een genot om naar te kijken!

    Groetjes,
    Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby
    Wat een schitterende serie foto van de prachtige vlindertjes.
    Foto 1, 8, 12 en 16 springen er voor mij uit.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Coby wat een geweldig mooie serie weer wat woon jij toch in een prachtig stukje Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ohh wat een mooie blog, ik zou zelf nog zo graag het heideblauwtje willen fotograferen, maar dan moet ik toch echt naar het oosten van het land denk ik. Prachtige foto's. Mooi moment met de parende blauwtjes, dat zijn toch die kleine geluks momentjes.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi, Coby. Vooral de pareltjes in de zwarte vlekken bij de achterrand komen er goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beeldschoon! Prachtige foto,s ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat n prachtige serie weer Coby, een genot om naar te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby
    mooi je foto's van het blauwtje het blijft mijn favoriet.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie van de blauwtjes Coby.
    Mooie van kleur en scherpte.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een prachtige serie Coby en wat heb je ze mooi op de foto kunnen zetten!
    Ik was er vorige week mee bezig maar ze bleven maar dartelen en als ze al gingen zitten en ik wilde fotograferen vlogen ze weer weg.
    Jij hebt ze echt heel mooi kunnen spotten en op de plaat gezet. Dit is echt een genot om te zien en je hebt ze echt heel mooi kunnen platen. Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi, Coby,

    Jij ook al bezeten van het blauwtjesblauw zo te zien. In mijn tuin probeer ik het met de boomblauwtjes, maar dat wil nog niet zo erg lukken.

    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schitterend, ik hou erg veel van blauwtjes, ze blijven mij verrassen met hun schoonheid.
    Op heide hebben ze nog meer uitstraling.
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,
    Volgens mij hebben de meeste vlinders last van een vorm van ADHD. Zo rusteloos als ze kunnen zijn valt het niet mee om ze mooi op de foto te krijgen. Dat vooral de mannetjes ongedurig zijn ligt voor de hand: ze willen natuurlijk paren . Als de vrouwtjes onrustig zijn, duurt het waarschijnlijk te lang voordat ze een geschikte partner hebben. Hoe dan ook, het is jou weer gelukt om er een mooie serie foto's van te maken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtig vlindertje! Zelfs de voelsprieten zijn mooi :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland