Mist en sneeuw op het Terhorsterzand

Terhorsterzand is een natuurgebiedje in Drenthe dat ik regelmatig bezoek en dat  in alle jaargetijden de moeite waard is om even naar toe te gaan. Op 15 februari was er dichte mist en er lag nog wat sneeuw, nu is dichte mist voor veel mensen een reden om er maar niet op uit te trekken. Als je vogels wilt kijken is dat wel een begrijpelijk standpunt, maar voor landschapsfotografie is dit juist wel heel boeiend weer.


Een mooie gelegenheid om een frisse neus te halen en ondertussen weer eens te oefenen met landschapsfotografie. Eigenlijk zou ik ook een statief mee moeten nemen voor dit soort fotografie, maar ik had geen zin om die mee te slepen en dus zijn alle foto's uit de hand genomen en gemaakt met mijn 17-50mm F2.8 objectief van Tamron. De mist zorgt dat je heel anders tegen bekende landschappen aankijkt en een nieuwe uitdaging om aansprekende composities te maken.


Omdat je door de mist minder ver kunt kijken vind ik foto's met weggetjes erop ook heel mooi. De horizon verdwijnt mooi zacht en door de sneeuw wordt het vind ik nog wat extra sfeervol. Met mist hoor je veel minder geluiden in de natuur en die verstilde natuur zie je ook terug in de sfeer van de foto's. En daarom extra mooi dat er niemand op die paadjes liep op dat moment, dat benadrukt het beeld van rust.


Ik vind sneeuw en mist een mooie combinatie, er had wat mij betreft nog wat meer sneeuw mogen liggen, maar het heeft ook wel iets speciaals dat de heidestruiken zo mooi donker in het landschap verschijnen. Het geeft  contrast aan de foto en dat is  boeiend evenals trouwens de sneeuw die wel op het ijs nog aanwezig was.


Oude, dode bomen zijn ook een mooi onderwerp voor mistfoto's het geeft de foto's een extra mysterieus sfeertje en vooral de foto waar alleen een enkele dode boom op staat ben ik heel tevreden over.
Bij de andere foto ben ik er niet helemaal over eens of ik de voetstappen op het pad nu mooi vind of dat het afbreuk doet aan de sfeer van de foto. Hoe dan ook, de voetstappen waren er nu eenmaal en ik zag geen mogelijkheid voor een mooie compositie waarbij ze niet zichtbaar zouden zijn.



Een picknickbank is niet direct een onderwerp dat ik snel zal kiezen, maar ik vond het in dit geval leuk om hem eens centraal te zetten op een mistfoto. Al wandelende heb ik zo weer eens rondlopen kijken met de ogen van een landschapsfotograaf en ik moet zeggen dat ik best content ben met het resultaat. En ondertussen heb ik ook kunnen genieten van de stilte om me heen en me verbaasd dat ik geen enkel dier heb gezien tijdens mijn wandeling, alleen wat sporen van dieren in de sneeuw.

Reacties

  1. Mooie sfeervolle foto's, de mist voegt hier wel iets toe. Er straalt ook winterse kou van de foto's af. Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geniet met je mee Coby, wat een prachtig landschap zo.
    De winter heeft toch echt wel iets moois vind ik zo.
    Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde foto, ze zijn allemaal heel gaaf, wel jammer dat je geen enkel dier heb gezien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby
    wat een sfeervolle beelden en wat een mooi gebied is dit.
    dit is genieten.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby...

    het weer heeft je niet tegen gehouden zie ik..
    Mooi de winterse mist foto's van dit prachtig landschap..
    Door de mist lijken de foto zo mooi soft...
    Prachtig gedaan !! ;););)

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die mist en sneeuw maken het een beetje mysterieus en toch een tikkeltje mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Door de mist heb je van die heerlijke vage bomen in de achtergrond, en die zorgen voor een hele mooie diepte in je foto's. Ik heb eigenlijk nog nooit zo in de mist gefotografeerd, maar je inspireert me om dat eens te gaan doen. Zal dan wel zonder sneeuw worden ben ik bang ;-)
    De voetstappen op het pad leiden je het beeld in, dus ik vind ze geenszins storend.
    Fraaie serie heb je neergezet, complimenten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nu Cobie je bent en blijft een echte natuur kieker allemaal wonderschoon !!!!
    groeten , Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig, die mistfoto's, Coby. Mist is inderdaad mooi om het landschap te fotograferen. Je bent er goed in geslaagd om er een fantastische serie van te maken. De foto's 1, 2 en 4 vind ik de mooiste. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Coby,
    De serene rust en het mystieke sfeertje komen op de foto's goed tot uiting. Je hebt je waarschijnlijk goed moeten aankleden voor deze wandeling. Je voelt als het ware de kou:)
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een sfeerplaatje, geweldig. Nog twee maanden en dan zij de adders er weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby,
    De foto van het picknickbankje vind ik zo grappig, je ziet de pootjes van een dier naar het bankje toegaan. Leuk!
    Mooie serie, landschappen fotograferen doe ik ook graag!
    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I really love this series of photos! Beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi blog geworden Coby!! Heerlijke sfeer met die mist! Gr. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Coby,

    Je gebruikt het juiste woord ook in jouw blog: MISTerieus.
    Zo mooi, maar o zo moeilijk om echt goed vast te leggen.
    Vooral je 4de foto vind ik prachtig om naar te kijken.
    De mist is daar wat minder duidelijk, maar het lijkt net of je in het oneindige kijkt.
    De uitsnede helpt daar ook erg in mee. Prachtplaat.
    Al met al denk ik dat laaghangende mist (je weet wel, van die flarden) mooiere beelden oplevert.
    Echte mist is toch een beetje te grauw en te grijs.
    Waarschijnlijk bevalt daarom de 4de foto mij het best. Die is echt heel mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby, prachtige landschappen laat je zien. Heel sfeervol en het zijn echt verstilde beelden geworden. Vooral de foto's met de hei en de vage bomen spreken mij aan: 1, 2, 6, 7 en 12.
    De voetstappen storen niet, het was waarschijnlijk mooier (rustiger) geweest als het maar van 1 persoon was geweest, maar dat heb je niet voor het kiezen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby,

    een Mist blog heeft ook weer zijn eigen mystieke uitstraling
    en die heb je echt heel mooi weten te grijpen.
    Ik zie prachtige landschappen in de mist maar ook mooie bomen.
    Heel mooi plekje inderdaad :-)
    Mijn favorieten zijn 3 9heel mooi standpunt), 8 (gewoon heel erg mooi)en 9.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige foto's, die de sfeer van dit type weer perfect weergeven, lijkt mij een prachtig plekje.groetjes sjani

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland