Grote Zaagbekken zijn weer te bewonderen

De Grote Zaagbekken (Mergus merganser) zijn weer te bewonderen in Nederland. Het zijn grote eenden die broeden in onder andere in ScandinaviĆ«  en die hier in ons land komen overwinteren.
Het zijn forse opvallende eenden en vooral de mannetjes vallen in een groep met andere eenden direct op met hun donkere kop en langgerekte lichtgekleurde lichaam.



Ik had ze deze winterperiode nog niet gezien en was blij dat Hannie mij tipte dat ze in de buurt zaten en ze wilde ook wel mee om samen foto's te maken.
En zo togen we 30 december 2011 naar de Grote Zaagbekken. Vier stuks zaten er en allemaal mannetjes en dat is eigenlijk tegen de regels want het schijnt dat de groepen vaak meer vrouwtjes bevatten dan mannetjes, in dit geval dus niet en vrouwtjes hebben we die middag helemaal niet gezien.



De Grote Zaagbek dankt zijn naam aan de lange, dunne zaagvormige rode snavel met kromme punt waarmee deze eendensoort vissen vangt. Vanwege het feit dat het visvangers zijn, zijn de Grote Zaagbekken wel bejaagd, maar het is nooit echt bewezen dat ze de visstand in gevaar zouden brengen.
Het zijn geweldige duikers en daar heb je rekening mee te houden met het fotograferen. Soms waren ze alle vier tegelijk onder water of wilde ik twee mooi samen fotograferen en dook er net weer een onder.



De mannetjes hebben een donkere kop, het lijkt vaak zwart, maar het is donkergroen en dat kun je op de foto die ik van Hannie heb gekregen ook heel mooi zien. Het lichaam is licht van kleur, wit/crĆØme, ook in vlucht is het mannetje Grote zaagbek door de contrasten goed herkenbaar.
Het vrouwtje is meer grijs en heeft een roodbruine kuif die ze nog extra kan tonen, ik vind het wel grappig ogen, het is wat een brutaal ogend vrouwtje met die punkkuif.



De meeste overwinterende Grote Zaagbekken vind je in de omgeving van het IJsselmeer, maar ook elders in ons land zijn ze aan te treffen, soms zelfs in Parkvijvers en ook in Drenthe kom je ze mondjesmaat wel tegen. Mijn ervaring is dat ze niet zo dol zijn op mensen, het is dan ook van belang om ze een beetje omzichtig te benaderen.



Ja en als je de kans hebt om deze mooie eendensoort te kunnen bewonderen dan moet je die pakken.
Hannie heeft me nog wat extra geholpen door aan de overzijde van het ven opvallend met haar rode jas te wandelen, zodat de Grote Zaagbekken dichter mijn kant op kwamen en ik in staat was om wat redelijke foto's te maken. Het was buiig weer en dus felle opklaringen met hard licht, maar ik ben toch wel blij met deze foto's en wie weet komt er ook nog wel een kans met wat milder licht.




Ja en zo'n mooie zich even op strekkende vleugelklappende Grote Zaagbek is natuurlijk een imposante verschijning en mag niet ontbreken in een blog over Grote Zaagbekken.
Grote Zaagbekken hebben niet zo'n lange levensverwachting, ze worden gemiddeld niet ouder dan een jaar of acht terwijl bijvoorbeeld een Wilde Eend wel vijftien tot vijfentwintig jaar kan worden.


Als er gevaar dreigt zijn de Grote Zaagbekken zo vertrokken, wat dat betreft zijn het wel net Wilde Eenden, die gaan ook bij het minste of geringste met veel poeha op de wieken.
Troost voor de achterblijvende toeschouwer is wel dat dit soort acties vaak wel leiden tot fraaie plaatjes en in die zin ben ik ook best tevreden met bovenstaande foto die ik in maart 2011 maakte en die een flinke actie laat zien van opvliegende zaagbekken.

Reacties

  1. Mooi vogels zijn dit. Vooral de laatste foto's laten ook zien dat het grote vogels zijn in vergelijking met een "gewone" eend.
    Grappig, dat kuifje van de vrouwtjes :)
    Mooie serie weer.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie vogels idd.
    Lekker dichtbij ook!

    Groetjes ArnƩ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby,

    wat een mooie serie van deze eenden. Ik heb ze zelf nog niet in real life gezien en daarom ben ik blij dat ik ze zo toch te zien krijg. Het mannetje heb ik eerder op foto's gezien maar het vrouwtje niet. Wat een prachtige eend zeg! Ook je info erbij geeft weer een compleet blog weer.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Very nice series, Coby. I don't think we have the same bird here in Canada. We do have the Common merganser (Mergus merganser) which is similar.
    But at this time of the year, we don't see them.
    Your pictures are beautiful; I love the ones at the end where they are partly out of the water. The last one is the one I prefer.
    Thanks for sharing,
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Coby,
    Dat was een leuk avontuur, er samen op uit om de Zaagbekken op de foto te zetten. Een middag het hulpje van de fotograaf spelen. Ik was helemaal verrast dat je begon te "sluipen"en te fluisteren, toen we richting het water kwamen. Ik kom er minstens eens per week (in die zelfde rode jas) met een vriendin en twee honden langs en we fluisteren nooit. En de honden dollen als gekken om ons heen, vliegen in en uit het water en geen zaagbek die zich uit de voeten maakt. Maar zo stilletjes met zijn tweetjes, hup de boel naar de overkant. Zo raar. Een labrador en een golden retriever zijn nota bene nog jacht honden ook ( al zit in Troy weinig jachtpassie), maar in de combi mensen en honden zien ze geen kwaad. In alleen mensen wel. Hoe kan dat??? Maar goed, we hebben ons prima gered. Jij in het camouflage-groen stil onder een stuik en ik als mezelf aan de wandel langs de andere kant. Toen zwommen ze mooi jou kant op, rustig aan het foerageren en poetsen aan het verenkleed. Het was een wonderlijke ervaring, maar met hele mooie plaatjes als gevolg. Leuk trouwens dat je met mijn foto's ook nog wat kon want in tegenstelling tot de dag ervoor, geen vrouwtje te zien.
    Als we weer op pad gaan, moet Troy maar mee, als een soort "lokeend". Net als in het voorjaar bij de Canadese ganzen, dat ging net zo grappig.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Coby,

    Al een paar keer gelezen over de zaagbekken, maar ik heb ze nog niet gezien. Leuk om zo samen op pad te gaan en dat je vriendin als drijver fungeerde.
    Het zijn mooie eenden en als ik ze nu eens tegen kom, zal ik ze zeker herkennen.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke serie. Goed verhaal. Zo heb ik weer een stukje natuurkennis erbij.

    Het vrouwtje is een echte stoere punker! Gaaf zeg, zo zou het manneke eruit moeten zien.

    Geweldig dat je vriendin even met een rode jas aan de overkant ging lopen zodat de eenden jou kant op kwamen. Je foto's zijn prachtig, de eend half uit het water heeft wel wat. en wat een aparte snavels zeg.

    Ik zal het goed in de gaten houden hier. Je weet maar nooit ;)

    Groeten,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  8. he wat is het toch heerlijk om op jouw log te komen.prachtig weer en dat met dit weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. he wat is het toch heerlijk om op jouw log te komen.prachtig weer en dat met dit weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    geweldig dat je een hele serie kon maken van deze vaak toch wel erg schuwe zaagbekken, maar je had natuurlijk goede hulp van Hannie-in-haar-rode-jas!
    Ik ken de grote zaagbekken alleen maar uit de AWD, elders heb ik ze nog nooit gezien.
    Erg mooie eenden zijn het, vooral het vrouwtje met haar punkkapsel is enig, maar als je het mannetje goed kunt bekijken is hij ook prachtig, hij is alleen megamoeilijk om goed te belichten ;-(
    Vooral de laatste actiefoto's super, en als altijd gaan je beelden weer vergezeld van een goed stuk info, klasse!
    Mooie start van het nieuwe jaar!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby,

    Mooie serie van de grote zaagbek. Volgens mij was het een vrijgezellenfeestje!

    Vooral die foto met de staande vogel is een erg fraaie!

    Heb zelf een paar jaar terug Ć©Ć©n keer een (slechte) foto mogen maken van een paartje maar heb ze sindsdien hier in Friesland niet meer op korte afstand kunnen waarnemen.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby,

    regelmatig bezoek ik je blog maar vandaag dan toch maar eens de 'volg' knop ingedrukt.
    Mooi beeld verslag van de Grote Zaagbekken en goed van de nodige informatie voorzien, altijd interessant om er meer over te lezen.
    Toevallig heb ik gisteren in de AWD ook een aantal Zaagbekken voor de lens gekregen en het zijn inderdaad fraaie watervogels.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,
    het blijft een mooi spektakel die zaagbek eenden erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Coby,

    Een zeer fraai begin van 2012.
    Dit zijn toch wel erg lastige rakkers om te fotograferen. Eigenlijk alleen te doen vanuit een schuilhut, maar als je iemand hebt die ze naar je toe drijft krijg je ze ook prachtig in beeld.
    Heel mooi gedaan en zoals als altijd met zeer (door mij) gewaardeerde uitleg.

    Groetjes,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby,
    Mooie serie van de zaagbekken, heb ze nog nooit gezien dat ik weet. Ik ga in het vervolg ook samen, kunnen ze de dieren naar me toe sturen:-):-):-)

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leer ik veel van je!
    Ik heb iets gemeen met de Zaagbekken, alleen overwinter ik niet in Nederland. Ik houd het best uit in Zweden, waar ik woon.

    Prachtig vind ik je foto's, ook bv het vliegje op de rug van de Hagedis en de Sluipwesp.

    Fijn om je hier te ontmoeten. Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  17. He, de grote zaagbekeenden.
    Ze zijn er nu ook volop in het AWD, waar ik ze gisteren toch redelijk op de foto heb gekregen, ze zijn zo schuw he.
    Jij hebt er ook een mooie serie van. Vooral het vrouwtje met het punhaar vind ik mooi, bij deze soort vind ik toch het vrouwtje wel mooier dan het mannetje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. 21 maart 2012
    Heb gisterochtend 2 paartjes vanaf zeer korte afstand (6 meter) vanuit onze vakantiebungalow aan het Zuidlaardermeer mogen aanschouwen Dacht eerst dat het grote Futen waren vanwege het vele duiken in een wak in de laatste ijsresten.Na een uurtje voorzichtig de deur geopend voor een foto.Resultaat,meteen weg.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland