Jonge Roodborst in de tuin

Vorig jaar heb ik voor het eerst jonge Roodborsten gezien en dit jaar was ik zo gelukkig om er zelfs foto's van te kunnen maken omdat er een paar steeds bij de voedertafel en omgeving kwamen.
Ik heb al eens eerder over de Roodborst (Erithacus rubecula) een blogje gemaakt zie vorige blog  met veel informatie.
Nu dan een blog met jonge Roodborstjes.




De jonge Roodborst heeft een gevlekt/gespikkeld verenkleed, waarbij nog niets te zien is van de roodoranje borst die de volwassen Roodborsten hebben.
Het is maar goed ook dat ze die oranje borst nog niet hebben want Roodborsten zijn uitermate territoriaal ingesteld en hun rode borst speelt daarbij een grote rol.



 
Als de jonge Roodborst nog geen oranje borst heeft, ik hij toch wel te herkennen aan zijn verdere uiterlijk en zijn parmantige houding.
Maar ik moet toegeven, je moet er wel even aan wennen dat er geen oranje borst te zien is.



Het is best mogelijk dat deze jonge Roodborst de komende winter niet in onze omgeving blijft, maar naar het zuiden trekt en dat er vanuit het noorden dan weer Roodborsten naar ons land komen.
Meestal zie je dan maar een exemplaar bij de voedertafel en dat heeft alles met het territoriale gedrag te maken, zowel mannetjes als vrouwtjes hebben dan hun eigen territorium en verdedigen dat met verve onder het tonen van hun oranje borst.



Ik verbaas me altijd over de uiterst dunne pootjes van de Roodborsten, maar die pootjes hoeven ook maar heel weinig gewicht te dragen; een volwassen Roodborst weegt 16- 22 gram.
Roodborstjes worden niet oud, net als de meeste kleine vogeltjes worden ze zo'n 3-5 jaar, onze kleine Roodborst zal zijn tijd dus goed moeten benutten.

Reacties

  1. Bedankt, Coby, voor deze heerlijke foto's. Met name nummer 3 vind ik prachtig, ook qua belichting. Ik zie toch wel een start van een rood borstje?
    Super als je dit in je tuin kunt zien!
    Hartelijke groeten,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lekker zo'n leuk onderwerp in je eigen tuin bij slecht weer. Fraaie foto's!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn om te weten Coby, ik heb er eentje die al 3 jaar na elkaar in de winter bij mij op zoek komt naar lekkere hapjes!
    Je hebt ze mooi en helder tentoongesteld, prachtig om te zien!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Roodborstjes komen ook in onze tuin. Maar een jong heb ik nog niet kunnen vastleggen. Jij hebt dat heel mooi gedaan.Goede info
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schatje en wat bijzonder dat je hem op de foto hebt kunnen zetten! Ik heb wel roodborsten in de tuin, maar heb nog nooit een jonge roodborst gezien.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Coby

    Prachtige opnames van het roodborstje.
    Ik heb er in mijn tuin 1x één gezien, en daarna helaas niet meer.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk, zo'n serie van een jong roodborstje, echt fijn om naar te kijken.
    Je hebt een prima vogeltuin zo te zien, met mooie plekjes voor een goede setting.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk de foto's van het jonge roodborstje. Ik heb ook even rondgekeken op je blog en ben je volgster geworden. Kom gerust ook even bij mij kijken vind ik erg leuk.
    www.fotoplezierjanny.blogspot.com
    Ik zet nog niet zo lang foto's op mijn blog maar er komen er meer. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. geweldige opnamen Coby.
    een jonge roodborst, ik zou het niet eens zo gauw in de smiezen hebben gekregen...denk dat ik heftig zou gaan zoeken op internet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel leuk om dit te zien in je eigen tuin. Helaas heb ik zelf een vrij kleine tuin. Verbeter puntje voor de volgende keer is misschien de vogel niet steeds recht in het midden te plaatsen. Ik zelf kies vaak voor iets meer ruimte in de kijk richting zodat deze wat wordt versterkt. Groetjes, aranka

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat jij in de tuin hebt weet ik niet maar Artis is er niets bij! Onwijs wat leuk en mooi heb je dit jong op de foto en wat opvalt is en blijft de hoge kwaliteit van je foto's. Daar proef ik ook een goede camera en dito lens, want dat doet naast kennis van zaken ook een beste duit in het zakje. Lekker hoor om het beste uit een moment te kunnen braden.,..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo te zien heb je heel wat vogels in de tuin Coby. :-)
    Erg mooie serie en de roodborst (of oranjeborst) staat er weer prachtig op! :-)

    groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto`s van het jonge Roodborstje.
    Wat heeft het een lekker eigenwijs koppie.
    Het kijkt fijn zulke mooie plaatjes.
    Dank je wel voor de naam van het Vlasbekje, weer wat geleerd, en het Zandoogje.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Coby,

    Nou je het zegt is hij wat groter ook dan een winterkoninkje. Dit is voor het eerst dat ik een jonge roodborst zag. :-)

    Bedankt!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo leer ik steeds weer beetje bij., Ook ik zie hier meestal maar 1 roodborstje in de tuin, terwijl de mezen met meerdere soorten komen. Is ook best wel eens vechten tussen de kool en pimpeltjes hoor hihi.....

    Prachtige foto's van deze jonge roodborst.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank je wel voor dit moois
    opnieuw zit het mooie in het kleine

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland