Dag 146 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn

Dag 146 van mijn 365 dagenproject van Natuurkieker Natuur en Welzijn.


Ik kreeg vandaag een uitnodiging van een kennis om eens even te komen kijken welke libellen er allemaal bij hun vijver rondvlogen. Er vloog van alles, maar dit vrouwtje grote keizerlibel vond ik het leukst. Ze was druk met eitjes leggen op de waterplanten. Onderwijl werd ze lastig gevallen door de vele viervlekken die er ook rondvlogen. Daarnaast moest ze ook nog de groene kikkers in de gaten houden die het op haar hadden gemunt. Vlak voor ik arriveerde was ze inderdaad even gepakt door een kikker, maar ze wist zich los te rukken. Bij een naastgelegen poeltje vloog meneer grote keizerlibel rond, die had zijn vrouwtje dus best wat beter mogen beschermen tegen alle belagers. Ondanks alle lastposten om zich heen liet het vrouwtje zich niet van haar taak houden en ze bleef dapper overal eitjes afzetten. Vermoedelijk zal er dus wel weer een nieuwe generatie keizerlibellen in deze vijver komen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland