Vingerhelmbloem en Bosanemoon

In deze blog maar eens even weer wat bloemetjes in de schijnwerpers. Het is nu echt een tijd van overvloed in de natuur, ik weet soms niet waar ik het eerst aandacht aan zal schenken.
Ik had nog een leuke serie van de vingerhelmbloem (Corydalis solida) liggen en ik heb me nog eens uitgeleefd met de bosanemoon (Anemone nemorosa).



De vingerhelmbloem vind ik een van de allermooiste voorjaarsbloeiers. Het zijn heel verfijnde plantjes met prachtig gevormde bloempjes in heerlijke pastelkleuren.
Overigens nog best een klus om de afzonderlijke bloemetjes mooi uit te lichten, vaak is het een hele wirwar van bloemetjes die alle kanten op staan.




Dit jaar had ik mezelf de opdracht gegeven om te proberen de zachte kleuren en de bijzondere vormen zo mooi mogelijk uit te laten komen. Dus opnamen waarbij het tere en delicate van dit bloemetje optimaal tot zijn recht zouden komen.
De foto's hier boven voldoen wat mij betreft aan de eisen die ik mezelf stelde. Schitterende natuurkunstwerkjes zijn het die bloemetjes van de vingerhelmbloem. Inmiddels zijn de meeste al weer verlept, maar door de foto's kunnen we er gelukkig het hele jaar nog van nagenieten, tot ze volgend jaar weer vroeg in de lente tevoorschijn komen.



Aan de bosanemonen heb ik al eerder aandacht aan besteed, zie deze blog. Hoewel ik niet ontevreden was met die serie, had ik wel het idee dat er nog maar eens een keer mee aan de slag moest. Op een andere plek dan de eerste keer heb ik me opnieuw uitgeleefd. Zo'n groep bosanemoontjes is net een mini- oerwoud en al snel een enorm drukke boel. Op zoek dus naar  rust en mogelijkheden om wat bloemetjes er uit te lichten.



De extra opdracht die ik me bij het fotograferen van deze bosanemonen had gegeven was zorgen voor variatie, foto's die niet allemaal op elkaar lijken. Bij de vorige blog was me dat niet gelukt, maar nu kon ik in de herkansing op een andere locatie en met andere omstandigheden.



Nog een paar opnamen met achtergronden waarbij de vegetatie meer een rol speelt, terwijl bij de foto's er boven de lucht en ook het zonlicht een grotere rol hebben.
Boeiend en leerzaam om zo op een kleine plek te zoeken naar variatie in de beelden, ik heb me  weer prima vermaakt. Ook voor de bosanemonen geldt dat ze bijna zijn uitgebloeid en dan wordt het wachten tot ze in de volgende lente weer zullen verschijnen.



Dan nog even aandacht voor mijn natuurkiekerboek. Het boek "Natuurkieker in Drenthe" was al te koop in het bezoekerscentrum van Dwingelderveld in Ruinen.
Sinds enkele weken is mijn boek ook te koop bij de Tourist Info in Westerbork. Op zaterdag 9 mei zal ik daar van 11.00- 14.00 uur aanwezig zijn om het natuurkiekerboek te signeren, een goede tip wellicht voor wie nog op zoek is naar een origineel moederdagcadeau!
Mocht je niet in de gelegenheid zijn om naar Westerbork of Ruinen te gaan, dan is het boek natuurlijk ook nog steeds rechtstreeks bij mij te bestellen, kijk voor informatie even op mijn site www.natuurkieker.nl
Nog meer informatie over het natuurkiekerboek is te vinden op een heel leuke nieuwe blog van vriendin Hannie, de moeite waard om even te kijken!




Reacties

  1. Hoi Coby,
    Prachtige serie van deze Vingerhelmbloem en Bosanemoon, ik vind ze echt prachtig.
    Heel mooi met je scherptediepte gewerkt.
    Foto 3, 4 en 5 vind ik helemaal te gek, heel gaaf.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Coby dit is weer genieten wat is dit weer heel mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke en leerzame blog Coby gr Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby,
    De Vingerhelmbloem is inderdaad heel mooi, maar ook een heel lastig bloemetje om te fotograferen. Ik kan niet anders zeggen dat jij er desondanks in geslaagd bent om ze sfeervol in beeld te zetten, knap hoor.
    De anemoontjes vind ik ook stuk voor stuk geslaagd.
    Mooi om te zien hoe jij de bloemen de laatste tijd anders benadert. Het worden meer en meer kleine kunstwerkjes in plaats van registrerende foto's, super, ik houd daar van ( maar dat wist je al!)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Loes, inderdaad is mijn uitdaging dit jaar om bloemetjes anders vast te leggen en ze wat meer te geven dan alleen een technisch goede foto en jouw prachtige blogs zijn daarbij voor mij een heerlijke inspiratiebron :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Hoi Coby,
    Ik kan mij goed voorstellen dat het lastig is om te kiezen. Bloemen staan bij mij onderaan de lijst, dat maakt het al iets makkelijker. Ik kan mij wel goed voorstellen dat mensen inspiratie vinden om zich met bloemen uit te leven. Jij laat hier weer een aantal mooie macro's zien. Het is niet makkelijk om witte bloemen tegen een lichte achtergrond zó te fotograferen dat het resultaat de moeite waard is. Het is je echter heel mooi gelukt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind je foto's zeer geslaagd, vooral die van de bosanemonen.

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze worden steeds mooier, Coby. Die helmbloem is een lastpak. Een prachtige bloem waar ook ik al vaak mee bezig ben geweest. Maar de aanhouder wint, toch? De foto's 3, 4 en 5 vind ik bijzonder goed geslaagd. Had je zaterdag succes? Fijne zondag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Joke, volgens mij helpt het als je ieder jaar opnieuw weer bepaalde bloemetjes er uitpikt, je leert van wat er daarvoor niet lukte en inderdaad de aanhouder wint, met deze opnamen ben ik tenminste content.
      Zaterdag was rustig, wel een aantal boeken gesigneerd maar was erg rustig. Wel weer leuke contacten opgedaan en er staan nieuwe activiteiten en vermoedelijk een nieuwe heel mooie verkooplocatie in het verschiet.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Hooi Coby
    Dit is weer een heele mooie serie Coby.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,
    er is hier al het nodige gezegd over de vingerhelmbloem maar hij is ook werkelijk heel erg mooi.
    Inderdaad een lastpak maar dat is aan jou foto's niet af te zien. De bosanemoom heb je ook al zo mooi
    weten vast te leggen. Die moet ik dit jaar weer voorbij laten gaan. Het gaat nu inderdaad hard met de bloemen
    maar het geeft ook een heel blij en vrolijk gevoel als je al die kleuren en patronen ziet.
    Ik heb weer heerlijk bij je genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Coby,

    Ik had je blogje al eerder gezien en moet zeggen dat je ook hier weer mooi sprookjesachtige beelden neerzet.
    Erg fraai hoe je daar de laatste tijd in slaagt. Ik denk wel dat het af en toe ook mooi is om iets meer afstand te nemen en
    een bloem meer de ruimte te geven. Nu is alles zo dichtbij. Ik heb een beetje hetzelfde met de vogelfoto's. Ik weet dat ik het daar ook wat vaker zou moeten doen, maar vergeet het wel vaak. De derde foto vind ik een hele fijne. Erg mooi verloop van scherpte en die kleuren zijn fantastisch.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fantastic pictures and beautiful spring flowers !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige serie met mooie kleuren en scherpteverloop.
    Erg mooi om te zien Coby.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mooi mooi mooi! prachtige serie, erg van genoten!
    groetjes Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Coby,
    het is nu inderdaad moeilijk kiezen, er is zo veel moois te zien! De vingerhelmbloem is een van die dingen. Prachtig gevormde bloemen waarvoor je diep door de knieen moet. Het is je goed gelukt om ze als tere, kleine kunstwerkjes vast te leggen.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is elk jaar weer hetzelfde, wachten op het voorjaar en als het dan eenmaal zo ver is, komen we tijd te kort. Je hebt deze twee soorten heel mooi gefotografeerd Coby. De vingerhelmbloem ken ik niet. De eerste is nog wat registrerend, maar daarna worden ze steeds mooier, zachter. dus je opzet is zeker geslaagd. Ook de bosanemoontjes staan er prachtig op.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby....

    weer goed bezig!! fantastisch bloemenfoto!!
    de eerste serie heb je fraai in beeld gebracht maar
    die halen het niet bij je anemoontjes serie!! zo mooi, complimenten!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zowel de serie van de vingerhelmbloem ( die bloem kende ik nog niet) als de bosanemonen vind ikheel geslaagd, zo mooi zacht van kleur.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland